VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST
spolupráce s

21. 3. 2025

Italská asociace mediálních domů (FCP) ve spolupráci s Politecnico Milano a společností Nielsen provedla hloubkovou studii s názvem „Výzva streamcastingu a boj o reklamní napětí„. Tento výzkum zkoumá vyvíjející se dynamiku celkového měření sledovanosti napříč vysílacími a streamovacími platformami se zvláštním zaměřením na ad-tention, kvalitu a kvantitu pozornosti věnované reklamám v různých mediálních kontextech. Cílem studie je poskytnout provozovatelům vysílání a zadavatelům reklamy strategické poznatky pro maximalizaci zapojení publika a účinnosti reklamy.

Kontext odvětví a výzvy

V éře, které dominuje digitální transformace a měnící se návyky v oblasti spotřeby médií, čelí provozovatelé vysílání a zadavatelé reklamy rostoucí konkurenci ze strany streamovacích služeb a platforem sociálních médií. Měření celkového zapojení publika v lineární televizi, na platformách na vyžádání a v sociálních médiích je stále složitější a vyžaduje nové metodiky, které by přesně vyhodnotily, jak publikum s obsahem interaguje. Pochopení faktorů, které ovlivňují pozornost diváků a zapamatovatelnost reklamy, je zásadní pro vývoj účinných marketingových strategií, zejména s ohledem na různou míru aktivní a pasivní pozornosti v různých mediálních formátech.

Cíle a metodika studie

Cílem výzkumu bylo analyzovat a kvantifikovat vliv různých kontextů sledování na účinnost reklamy. Konkrétně hodnotil úroveň zapojení diváků v lineárním televizním vysílání, videu na vyžádání (VOD) a sociálních médiích s cílem zjistit souvislost mezi kvalitou obsahu, úrovní pozornosti a zapamatovatelností reklamy. Studie rovněž měřila fyziologické a behaviorální reakce na redakční a reklamní obsah, přičemž využívala multidisciplinární přístup k zachycení pozornosti a zapojení diváků.

Studie se zúčastnilo celkem 600 osob ve věku 18-55 let, přičemž data byla shromažďována v různých prostředích, včetně lineární televize (pasivní sledování), VOD a platforem pro sdílení videa a sociálních médií, zejména krátkého videoobsahu. Diváci byli sledováni prostřednictvím televizoru, notebooků a chytrých telefonů, což umožnilo hloubkovou analýzu vzorců zapojení napříč různými zařízeními. K dosažení přesných měření studie využívala různé nástroje, včetně elektroencefalografie (EEG) ke sledování mozkové aktivity, elektrodermálních senzorů k vyhodnocení mikropocení jako indikátoru zapojení a technologie sledování očí ke sledování vizuální pozornosti. Kromě toho byly použity dotazníky k vyhodnocení zapamatování a vnímání reklamy, které poskytly komplexní soubor dat o chování publika.

Klíčová zjištění a poznatky

Jedním z nejvýznamnějších poznatků studie byl koncept „paraboly pozornosti“, který zdůrazňuje posun v zaměření mezi redakčním obsahem a reklamou. Redakční obsah má tendenci přitahovat soustředěnou pozornost, protože diváci se aktivně zapojují do programování. Naproti tomu reklama obecně vyvolává uvolněnější stav pozornosti, což znamená, že zapojení závisí na relevanci a kreativitě samotné reklamy. Při přechodu od redakčního obsahu k reklamě dochází ke dvěma klíčovým posunům. Zaprvé dochází k poklesu aktivní pozornosti, protože reklama obvykle vyžaduje menší kognitivní úsilí ve srovnání s redakčním obsahem. Druhým posunem je však zvýšení angažovanosti – pokud je reklama poutavá, může u publika vyvolat spontánní pozornost a emocionální rezonanci.

Další důležité zjištění se týká variability zapojení reklamy. Míra pozornosti k reklamě je velmi nekonzistentní a je ovlivněna individuálními a subjektivními faktory. Studie zjistila, že pozornost věnovaná redakčnímu obsahu může vysvětlit 22 až 31 % variability v zapojení do reklamy, což ukazuje na důležitost kvalitního programu pro udržení pozornosti publika při přechodu k reklamě. Nejvyšší korelace byla pozorována v lineárním televizním prostředí, kde redakční zapojení hraje významnější roli při utváření zapamatování reklamy.

Studie rovněž odhalila důležité poznatky o zapamatování reklamy a zapamatování značky. Bylo zjištěno, že větší zapojení do reklamy vede k vyššímu spontánnímu zapamatování značky, což posiluje myšlenku, že zapojení a zapamatování úzce souvisí. Efektivita výdajů na reklamu by měla být posuzována ve vztahu k úrovni udržení pozornosti, což zajistí, že reklamy budou strategicky umístěny v prostředí s vysokým obsahem pozornosti. Rozdíly v zadržení pozornosti u reklamy na základě pohlaví navíc naznačují, že by inzerenti měli přizpůsobit své přístupy na základě složení publika, aby maximalizovali účinnost.

e studie dále zkoumala rozdílné účinky celého tunelu televizního vysílání Video On Demand (BVOD) oproti streamovacím platformám. Zjištění naznačují, že televize a BVOD zvyšují povědomí o značce v horním tunelu díky trvalé pozornosti publika, zatímco streamovací platformy vytvářejí vyšší variabilitu v zapamatování kvůli roztříštěným vzorcům sledování. Efekty středního a dolního tunelu, jako je zvažování značky a nákupní záměr, byly také důsledněji ovlivněny televizní BVOD díky strukturovanému programovému prostředí a opakovanému vystavení značce. Tyto poznatky zdůrazňují jedinečnou roli každé platformy v rámci integrované mediální strategie a posilují potřebu optimalizace napříč platformami, aby se maximalizoval dopad reklamy.

Strategické důsledky pro vysílatele a zadavatele reklamy

Zjištění této studie zdůrazňují několik strategických důsledků pro vysílatele a inzerenty, kteří chtějí zvýšit angažovanost a maximalizovat účinnost reklamy. Zaprvé je zásadní optimalizovat umístění reklamy. Vysoce atraktivní redakční obsah by měl být využit k vytvoření plynulých přechodů do reklamy, čímž se sníží pokles kognitivního zapojení během reklamních přestávek. Provozovatelé vysílání a zadavatelé reklamy by měli využívat metriky pozornosti k reklamě k určení optimálních okamžiků pro umístění reklamy, čímž se zajistí, že diváci zůstanou zaujatí, a ne odpojení.

Další klíčová strategie zahrnuje zlepšení kreativních přístupů k reklamě. Vzhledem k tomu, že úroveň zapojení během reklam se výrazně liší, je nezbytné vytvářet reklamní obsah, který udržuje nebo dokonce zvyšuje zapojení diváků. Zadavatelé reklamy by měli upřednostňovat poutavé vyprávění příběhů, emocionální působivost a interaktivní prvky, aby upoutali spontánní pozornost. Reklamy, které jsou v souladu s tónem a tématem redakčního obsahu, s větší pravděpodobností udrží angažovanost, místo aby působily jako přerušení.

Kromě toho je zapotřebí komplexní přístup k měření a analýze, aby bylo možné udržet krok s vyvíjejícím se mediálním prostředím. Přijetí rámců pro měření celkového videa a celkového publika umožní provozovatelům vysílání a zadavatelům reklamy získat jasnější představu o trendech zapojení. Díky integraci fyziologických a behaviorálních dat do analýzy reklamního výkonu mohou společnosti zdokonalovat své reklamní strategie na základě poznatků o publiku v reálném čase. Tento přístup založený na datech zajistí, že investice do reklamy budou směřovat do formátů a umístění, které přinášejí nejvyšší návratnost z hlediska zapojení a zapamatování značky.

Zdroj: egta.com

DALŠÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE



JAK VYUŽÍT NEPRODANÝ MEDIÁLNÍ PROSOTOR K PROKÁZÁNÍ ÚČINNOSTI TELEVIZE

28. 11. 2025

Belgická společnost Transfer Media, vysílající tématické a dětské kanály, spolupracovala s DSTRSD media na přeměně neprodaných minut lineárního televizního vysílání na měřitelné obchodní testy jednotlivých produktů. Cílem bylo ukázat, jak může nevyužitý vysílací čas podpořit s malým úsilím konverzní projekt, který přináší dodatečné příjmy a poskytuje obchodním týmům konkrétní důkazy o reakci diváků, umístění a… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

JAK MÉNĚ REKLAMY NA STREAMOVACÍCH PLATFORMÁCH ZVYŠUJE EFEKTIVITU VE VŠECH FÁZÍCH TRYCHTÝŘE

28. 11. 2025

Společnost Canal Brand Solutions – obchodní zastoupení společnosti Canal ve Francii – zveřejnila výsledky studie o reklamním zážitku nabízeném na Streamu, platformě digitálního videa, která omezuje reklamu na průměrně tři minuty za hodinu a dvě předtočené reklamy na začátku každého programu. Výsledky ukazují, že krátká a pečlivě vyvážená „reklamní choreografie“ – dva pre-rolly místo pěti… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

DPG: NOVINKA V REKLAMNÍ PLATFORMĚ VYUŽÍVÁ AI PRO SPRÁVU PUBLIKA

24. 10. 2025

Společnost DPG Media rozšiřuje svou interní platformu o Ad Manager. Aktualizace přidává rozšíření o umělou inteligenci, kreativní nástroje a podporu pracovních postupů ve stejném samoobslužném prostředí, které podporuje aktivaci Full CTV a maloobchodních dat. Pro prodejní domy: maloobchodní a komerční data se stávají adresovatelnými na velkoplošném inventáři v rámci zásobníku prodejních domů, s nástroji pro… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

AI PLÁNOVACÍ VRSTVA ADSPACE-IA SPOLEČNOSTI FRANCETV PUBLICITÉ

14. 10. 2025

Společnost FranceTV Publicité přechází při nákupu médií na režim podporovaný umělou inteligencí. ADspace-ia nyní vytváří doporučení v reálném čase s ohledem na zásoby pro televizní cross-video kampaně. Tyto plány realizuje jako řízenou službu v prémiové nabídce france.tv. Pro obchodní domy to znamená hmatatelný krok v komercializaci AI: algoritmické Total Video mixy obohacené o pozornost a… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

PROMĚNA LOTERIE V PŮSOBIVÝ ZÁŽITEK V ROZŠÍŘENÉ REALITĚ

11. 9. 2025

V létě 2025 společnost RTL AdAlliance v Rakousku přetvořila tradiční loterie na interaktivní zážitek s rozšířenou realitou. Místo čekání na cenu v fyzickém balíčku zaslaném vítězům mohli účastníci pomocí smartphonu umístit virtuální dárkovou krabičku do svého obývacího pokoje a sami ji rozbalit. To, co bylo dlouho statickým objektem, se najednou stalo hravým a nezapomenutelným zážitkem,… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

SPOTDELI: JEDNOTNÁ PLATFORMA PRO UMÍSTĚNÍ TV REKLAMY V HOLANDSKU

17. 7. 2025

V rámci významného kroku směrem k modernizaci a zefektivnění spolupráce Screenforce s televizními vysílateli v Nizozemsku spustila SpotDeli, centralizovanou platformu pro předkládání televizních reklam. SpotDeli, vyvinutý společnostmi Screenforce a MediaLab, se stal exkluzivní bránou pro dodávání reklamních spotů do hlavních nizozemských prodejních domů, včetně Ster, Talpa Network a Ad Alliance. Tento vývoj zjednodušuje a standardizuje… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

MADE IN AUSTRIA – MADE FOR AUSTRIA

16. 7. 2025

Jednotná mediální kampaň pro rakouský reklamní ekosystém Poprvé v historii zahájila celá rakouská mediální branže, veřejnoprávní i soukromé vysílací společnosti, tiskoví a digitální vydavatelé společnou kampaň s cílem zdůraznit význam místních médií pro ekonomické a demokratické zdraví země. Rakouská rozhlasová a televizní společnost (ORF), Asociace rakouských soukromých rozhlasových a televizních stanic (VÖP) a Asociace rakouských… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

ITV VYUŽÍVÁ YOUTUBE JAKO STRATEGICKÝ DISTRIBUČNÍ A OBCHODNÍ KANÁL

24. 6. 2025

V rámci rozhodujícího odklonu od starších modelů založených pouze na vysílání ITV plně integrovala YouTube do své obsahové a obchodní strategie na přelomu let 2024 a 2025. Namísto využívání YouTube čistě jako propagačního kanálu přešla ITV k tomu, aby tuto platformu považovala za základní pilíř své distribuční architektury, zveřejňovala plnohodnotné epizody, spouštěla tematické kanály a… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

ADS & DATA X SPA REINE ECO-PACK: ROZŠIŘUJÍ DOSAH TV REKLAMY PROSTŘEDNICTVÍM DATOVĚ ŘÍZENÉHO CÍLENÍ

22. 5. 2025

Kampaň SPA Reine Eco-Pack s Ads & Data nastavila nový standard v oblasti mediálních inovací tím, že kombinuje lineární televizi s adresovatelnou televizí (Smart AD) za účelem zvýšení dosahu a optimalizace frekvence. V kategorii neperlivých vod, která čelí rostoucímu tlaku ze strany zvyšující se konzumace vody z vodovodu a na cenu orientovaných soukromých značek, spolupracovala… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

OPTIMALIZÁTOR FREKVENCE SPOLEČNOSTI ATRESMEDIA PUBLICIDAD

21. 5. 2025

Optimalizace frekvence v reklamě na připojených televizích Společnost Atresmedia Publicidad představila Frequency Optimizer, nové technologické řešení zaměřené na zlepšení účinnosti a efektivity reklamy na připojených televizích (CTV). Systém využívá technologii HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) a sofistikovanou platformu pro zobrazování reklam k řízení a kontrole frekvence reklam v reálném čase, což je pokrok, který dosud… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

AD MANAGER BY RTL ADALLIANCE – JEDINEČNÁ BRÁNA K PREMIUM DIGITÁLNÍMU VIDEO INVENTÁŘI V EVROPĚ

17. 4. 2025

Jedinečná brána k prémiovému digitálnímu video inventáři v Evropě RTL AdAlliance představila AdManager, samoobslužnou reklamní platformu, která inzerentům umožňuje přímo nakupovat prémiový digitální video inventář na několika evropských trzích. Platforma konsoliduje přístup k Connected TV (CTV), Broadcaster Video-On-Demand (BVOD) a online video inventáři v rámci jediného uživatelsky přívětivého rozhraní. Jedná se o první řešení svého… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

STUDIE VEVO A CHANNEL 4 – OTEVÍRÁ POTENCIÁL PREMIOVÉHO OBSAHU

17. 4. 2025

V souvislosti s probíhajícími diskusemi v oboru o definici prémiového obsahu a roli globálních streamovacích platforem v širším ekosystému „televize“ zveřejnila společnost Vevo, přední světová síť hudebních videí, která distribuuje největší síť prémiových hudebních kanálů na YouTube, novou studii. Výzkum provedený společností Amplified Intelligence nabízí cenné poznatky o vlivu zvýšené pozornosti, kterou prémiový obsah vyžaduje,… Pokračovat ve čtení VÝZVA PRO STREAMCASTING A BOJ O REKLAMNÍ POZORNOST

VŠECHNY CASE STUDIES