TLAK SPOTŘEBITELŮ NA ZNAČKY KVŮLI UDRŽITELNOSTI SE ZVYŠUJE

18. 2. 2022
Zdroj: Freepik.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ
Od značek vyžadují spotřebitelé čím dál více udržitelný rozměr i jasné hodnoty.

Navzdory pandemii se směr, kterým se v posledních letech ubírá spotřebitelské chování, postoje i preference, příliš nezměnil. Trendy, které byly pozorovány ještě před propuknutím pandemie covid-19, jsou vesměs stále platné a sílí. Vyplývá to z letošní studie Global Trends Report výzkumné agentury Ipsos, jež byla realizována na 29 trzích světa.

I nadále se spotřebitelé čím dál více zaobírají udržitelností. Klimatická změna je po celém světě klíčovým tématem. Většina spotřebitelů napříč trhy se domnívá, že je potřeba urychleně změnit naše dosavadní návyky, jinak budeme čelit environmentální katastrofě. Od roku 2013 podíl takto smýšlejících v populaci narostl. V Číně je dnes toho názoru 92 % lidí (+1 pb. oproti roku 2013), v Německu 84 % (+9 pb.), ve Velké Británii 81 % (+22 pb.) a v USA 71 % (+ 14 pb.). Zatímco globální průměr tvoří 85 %, ve středoevropském regionu je to jen 79 %. Od firem lidé nyní také více vyžadují, aby se snažily snižovat svou ekologickou stopu, než aby řádně platily daně.

Počet lidí, kteří souhlasí s tvrzením, že je potřeba rychle změnit naše návyky, jinak budeme čelit ekologické katastrofě, zdroj: Ipsos.


Dalším trendem je důležitost wellbeingu. Až 88 % lidí po celém světě souhlasí s tím, že musí sami dbát na své fyzické zdraví, a 79 % říká, že mentální zdraví je stejně důležité jako to fyzické.

Opakované lockdowny přispěly k rozvoji e-commerce, nicméně přes třetinu nakupujících (38 %) shledává nakupování v e-shopu obtížnějším než v kamenné prodejně. Ve střední Evropě si na to stěžuje jen 28 %, což je dáno tím, že u nás je online nakupování na vysoké úrovni.

Zásadní roli při nákupním rozhodování sehrává dnes účel neboli smysl značky (brand purpose). Celosvětově představují lidé, kteří si vybírají značky podle toho, zda odpovídají jejich osobním hodnotám, 69 %. V našem regionu je to ale pouze 64 %.

Ještě větší rozdíl panuje u ochoty spotřebitelů připlatit si za značku, která jim konvenuje svou image. Ve světě je ochotna utrácet více než polovina zákazníků (53 %), ve střední Evropě jen 43 %.

Počet lidí, kteří raději kupují značky, které reflektují jejich osobní hodnoty, zdroj: Ipsos.


V našem regionu jsou lidé také znatelně méně optimističtí ohledně dopadů globalizace. Zatímco ve světě se 64 % spotřebitelů domnívá, že globalizace je pro jejich zemi přínosná, ve střední Evropě je to 43 %. Jen necelá třetina Středoevropanů (29 %) si myslí, že globální značky vyrábějí lepší produkty než jejich lokální konkurence, v celosvětovém průměru je to o 10 pb. více.

V neposlední řadě jsou obyvatelé střední Evropě velmi nedůvěřiví. Jen čtvrtina z nich věří šéfům firem a tomu, že říkají pravdu. Ve světě jen 37 %. A také tolik od šéfů firem neočekávají (59 %), že se budou vyjadřovat ke společenským a politickým otázkám. Ve světě je to o 10 pb. více.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...