Martin Čermák ve studiu pořadu Za pět minut dvanáct; Zdroj: TV Nova
AKTUALITY DLOUHÉ ČTENÍ DOMÁCÍ

NOVA OD NEDĚLE NASADÍ POLITICKOU DISKUSI ZA PĚT MINUT DVANÁCT

23. 10. 2023
Televize Nova vrací do svého vysílání nedělní diskusní politický pořad, jmenuje se Za pět minut dvanáct. Poprvé ho odvysílá v neděli 29. října.

Redakce zpravodajství TV Nova vrátí do svého vysílání nedělní politický diskuzní pořad s názvem Za pět minut dvanáct. Poprvé se objeví v neděli 29. října od 11.55. Nový pořad bude moderovat Martin Čermák.

Pořad bude mít tři části: 1. Politická diskuze, 2. Téma týdne a3. Rozhovor s osobností, která uplynulý týden hýbala Českou republikou. Celková doba vysílání bude přibližně 70 minut.

„Nedělní politická diskuze je v českém mediálním prostředí zakotveným formátem. Na TV Nova nám nějakou dobu chyběla, a proto jsme se rozhodli, že se k ní vrátíme. Je dalším důkazem, že neustále posilujeme naše zpravodajství. Chceme ji ale pojmout jinak, inovativněji, dostat ji náplní i zpracováním blíže k lidem,“ uvedl Kamil Houska, ředitel zpravodajství TV Nova.

„Na rozhovory s politiky jsem zvyklý z vysílání z Televizních novin i TN Live. Tady půjde samozřejmě o něco jiného, bude to mnohem náročnější. Kromě rozhovorů se budeme komplexněji věnovat i tématu, které daný týden nějakým způsobem rezonovalo v české společnosti. Nemusí jít pouze o politiku, ale například i o ekonomická či sociální témata. V poslední části si do studia pozvu někoho, kdo nás zaujal, kdo uspěl, kdo je výjimečný. Může to být sportovec, umělec, návrhář, architekt, ale i třeba někdo, kdo s nasazením vlastního života zachránil někoho dalšího. Spektrum bude široké,“ vysvětluje Martin Čermák.

Nový pořad vstupuje do prostředí, ve kterém má Česká televize zastoupení dlouholetým pořadem Otázky Václava Moravce, který se vysílá v neděli od 12:00 na ČT1 a ČT24 a od 13:05 pokračuje druhou částí na ČT24. Například v neděli 22. října sledovalo Otázky Václava Moravce na ČT1 a ČT24 dohromady 395 tisíc diváků (15+). Na ČT1 představoval podíl pořadu 14,6 % a na ČT24 podíl 7,39%. Druhou část vysílanou jen na ČT24 sledovalo v průměru 192 tisíc diváků při podílu 11,2 % (zdroj: ATO-Nielsen).

Na TV Prima a CNN Prima News se pak vysílá pořad Partie Terezie Tománkové v neděli od 11:00. Rovněž navazuje druhou částí od 11:50 jen na zpravodajském kanále CNN Prima News. Partii sledovalo v neděli 22. října v souhrnu na obou kanálech v průměru 288 tisíc diváků. Na hlavním kanále měl pořad podíl 8,97 % a na CNN Prima News 8,95 % (platí pro 15+). Na CNN Prima News sledovalo druhou část 181 tisíc diváků (podíl 10,4 %, zdroj: ATO-Nielsen).

Kamil Houska, ředitel zpravodajství a publicistiky TV Nova; Zdroj: TV Nova

Kamil Houska, ředitel zpravodajství a publicistiky TV Nova


Budeme srozumitelní a dynamičtí. Nečekáme, že hned zboříme trh


Na setkání s novináři jste odhadl, že v české populaci je asi 15 % lidí, kteří sledují diskusní televizní pořady. Je dnešní doba vhodná k tomu uvádět nový diskusní televizní pořad, když vezmeme v úvahu to, že sledovanost televize klesá a o diskusní pořady se zajímá jen menší část české populace?

Doba je podle mého názoru vhodná, přestože celý televizní trh prožívá nelehké časy. Žijeme ale v době, která je velmi složitá a ztěžuje lidem orientaci v okolním dění. My se snažíme předkládat jim události v Televizních novinách srozumitelně a stejnou ambici máme i v případě nového diskusního pořadu. Chceme se ptát srozumitelně a na věci, které nejsou akademické. Zajímá nás, co lidi trápí. Z tohoto pohledu si myslím, že je vhodný čas pro takový pořad.

Jakou roli má nový pořad hrát v publicisticko-zpravodajských pořadech TV Nova, tedy vedle Televizních novin, Střepin nebo magazínu Víkend?

Víkend je pořadem pozitivní publicistiky o zajímavostech. Pokud jde o zpravodajskou publicistiku, tak máme vedle hlavní zpravodajské relace Televizní noviny pořad Střepiny, kde se věnujeme složitým tématům, která dáváme do souvislostí. Pořad Za pět minut dvanáct navazuje jak na Televizní noviny, tak na Střepiny, protože do něj můžeme pozvat hosty, kteří přinesou zajímavý pohled. V naší zemi se vedou často velmi složité diskuse vzdálené normálnímu člověku. Rádi bychom je v dobrém slova smyslu vrátili na úroveň normálního občana této země. Chceme divákům pomoct se v dnešní složité době zorientovat.

Na zkoušce natáčení jsme viděli, že pořad se skládá ze tří hlavních bloků. Jak jste uvažovali o skladbě pořadu vzhledem ke konkurenčním diskusním pořadům, tedy Otázek Václava Moravce na České televizi a Partii Terezie Tománkové na CNN Prima News?

Na skladbu konkurenčních pořadů jsme se úplně neohlíželi. Nechtěli jsme udělat další pořad, kde se diváci hodinu nebo dvě dívají na politiky, což nemyslím negativně. Po dvaceti minutách diváci obvykle ztrácejí pozornost a taková debata neunes celohodinový formát. Chceme, aby lidé u nás během 75 až 80 minut našli až tři nebo čtyři témata a aby se vystřídali hosté. Naším cílem je udělat pořad pestřejší s větší dynamikou.

Jak dlouho jste pořad připravovali?

Myšlenkou obnovy diskusního pořadu na Nově se zaobíráme dlouhé měsíce, ale finální podobu mu dáváme poslední tři až čtyři měsíce.

Jakou roli ve vašem uvažování hrál fakt, že Nova jako jeden ze zástupců té silné televizní trojky žádnou takovou diskusi neměla? Cítili jste v tomto směru hendikep?

Můžu mluvit jen za sebe: dlouhodobě si myslím, že silná velká televize jako je Nova má mít podobný typ pořadu. Stejně tak všechny velké televize podobný typ pořadu mají. Dává to televizi kredit a zapadá to do celé koncepce silného zpravodajství a k tomu je dobré mít i silnou publicistiku. Jsem proto velmi rád, že takový pořad vzniká a že Nova se vrací zpátky do tohoto segmentu, který před časem opustila.

Vybrali jste si vysílací čas v neděli v 11:55. Nevyhnete se tedy střetu s OVM. Věříte, že i přesto publikum najdete? Lidé, kteří usedají před obrazovkou a vyhledávají tento typ pořadu, jsou pravděpodobně zvyklí na Otázky Václava Moravce.

Vnímáme to, že lidé mají nějaké zvyklosti, a proto se držíme při zemi. Uvědomujeme si, že diváci TV Nova nebyli v posledních letech zvyklí na to mít v nabídce nedělní polední diskusní pořad. Na druhou stranu naší hlavní ambicí je, aby pořad byl kvalitní a aby lidé viděli, že jsme nestranní a že se umíme ptát na témata, která je zajímají. Byl bych asi špatný manažer, kdybych neměl ambici, abychom byli stejně jako v televizním zpravodajství lídry i v tomto segmentu.

Máte stanovený horizont, kdybyste se chtěli na tuto pozici lídra dostat? Určitě bude nějakou dobu trvat, než si diváci zvyknou na to, že máte také diskusní pořad.

Takhle jsme si to nestanovili, ale nečekáme, že Nova odvysílá pořad a rozboří trh. Chceme v první řadě ukázat, že jsme schopní takový pořad dělat na vysoké úrovni a věříme, že to divák ocení.

Z pohledu diváckého zájmu lze očekávat, že půjde spíš o diváky střední a starší generace. Nebo vám z interních průzkumů vychází něco jiného?

Tento typ pořadu více cílí na muže než na ženy, na střední a starší publikum a na větší města. Je to náročný formát. To je ale stejné pro všechny tři televize, máme tady všichni stejné podmínky a oslovujeme stejného diváka.

Kolik může mít váš nový pořad sledovanost? Může to být v rovině sto tisíc nebo dvě stě tisíc diváků?

Nechci se pouštět do odhadu sledovanosti. Uděláme maximum pro to, aby byl pořad dobrý, ale nechci střílet od boku nějaká čísla.

Moderátorem pořadu je Martin Čermák. Nezvažovali jste Raye Korantenga, který odmoderoval vaše předvolební diskuse?

Měli jsme vícero kandidátů, a nakonec volba padla na Martina Čermáka. Myslím si, že je schopný pořad dělat velmi kvalitně. Raye jsme pro tento pořad využít nemohli, protože s Lucií Borhyovou mají nejvíce vysílání Televizních novin za měsíc. Museli bychom je omezit v Televizních novinách, což nechceme. Zatímco u Martina, který nemá tolik služeb v Televizních novinách, nám jeho angažmá v Za pět minut dvanáct nic nekomplikuje. A myslíme si, že i pro diváka Televizních novin může být zajímavé, že moderátora, kterého z TN znají, uvidí i v jiné roli.

Uvedli jste, že jste se inspirovali americkým formátem debaty. Proč?

Velmi často se při přípravách našich zpravodajsko-publicistických pořadů ohlížíme za oceán, protože si myslíme, že Američané jsou velmi dynamičtí a možná o něco napřed a modernější než Evropa. Na druhou stranu nelze od nich všechno přebírat, protože američtí diváci jsou jiní, dělají to tam pompézněji. Nám se ale americké televize jako zdroj inspirace velmi líbí.

Zdroj: mediaguru.cz


Načítání dalších...