Vánoční reklamy se během času staly rituálem, který každoročně předznamenává zahájení vánoční sezóny. Letos přišly dříve než první sníh, protože značky se snaží reagovat na aktuální ekonomickou situaci a na průzkumy, které předpovídají snahu spotřebitelů ohlídat si v aktuálním předvánočním období peněženky a ušetřit více než v dřívějších letech. Pro marketéry je to těžký oříšek a televizní reklama je jednou z možností, jak prodeje přece jen podpořit.
Každá značka se tak snaží maximálně zachytit ono nepolapitelné kouzlo Vánoc, které dokáže přenést diváky během několika sekund do světa, kde vřelost, nostalgie a lidskost vítězí nad předvánočním shonem a starostmi každodenního života. Dobře odvyprávěný vánoční příběh může mít vekou sílu. Navíc představuje velkou příležitost navázat silné emocionální spojení se spotřebiteli a zvýšit povědomí o značce. Letošní sváteční spoty nabízejí kombinaci romantiky, nostalgie i trochu toho bláznovství. Pojďte se podívat na letošní žebříček top zahraničních vánočních televizních reklam. Absolutním vítězem je Waitrose!
1. Waitrose – The Perfect Gift
Britský řetězec prémiových supermarketů Waitrose přišel s romantickou minikomedií, která je velmi elegantním tahem jak pro hlavní hvězdy – Keiru Knightley a Joea Wilkinsona – tak pro samotný řetězec. Reklama o tom, jak se obyčejný muž zamiluje do celebrity opravdu funguje. A navíc je milá, vtipná a působí upřímně. Na úspěchu reklamy má zřejmě velký podíl i obsazení Keiry Knightley, která je díky filmu Láska nebeská královnou romantických komedií.
Video: Waitrose – The Perfect Gift
2. John Lewis – Where Love Lives
Značka John Lewis před časem změnila agenturu a fanoušci se dodnes hádají, jestli udělala dobře. Letos značka ve spolupráci s agenturou Saatchi & Saatchi představila vánoční kampaň s názvem Where Love Lives, jejímž podtextem je myšlenka, že když nemůžete najít ta správná slova, můžete zkusit najít ten správný dárek. Ústředním prvkem reklamního spotu je v tomto případě hudba. Soundtrack v podobě proslulého hitu „Where Love Lives“ pochází od ikony taneční hudby 90. let, Alison Limerick, a pro kampaň ji nově přepracoval světově uznávaný umělec a producent Labrinth. Hlavními hrdiny příběhu jsou syn a otec, který pod stromečkem objeví neotevřený dárek s nápisem „Táta“ a smajlíkem. Uvnitř je vinylová deska Where Love Lives. Zamíří ke gramofonu a opatrně položí jehlu na desku. Jakmile se místnost naplní úvodními tóny klasického hitu z 90. let, zavře oči – a síla hudby jej přenese zpět do 90. let, do doby, na kterou má úžasné vzpomínky. U této reklamy budou vaše emoce jsou na max!
Video: Where Love Lives – John Lewis & Partners
3. Disney – Best Christmas Ever
V Disney zahájili vánoční sezónu krátkým filmem nazvaným „Best Christmas Ever“, který vznikl pod režisérskou taktovkou Taiky Waititiho. Příběh je o malé holčičce, jejíž čmáranice ožije na Štědrý den poté, co Santa omylem považuje její kresbu za přání. Krátký film, animovaný pod vedením Erica Goldberga ve spolupráci s Untold Studios, Hungryman a adam&eveDDB, navazuje na tradici propracovaného a upřímného vyprávění svátečních příběhů ve stylu značky Disney. Hlas postavě oživlého načmáraného Doodla propůjčil legendární herec John Goodman.
Video: Disney – Holiday Short: Best Christmas Ever
4. Aldi – Mrkvička Kevin se chce ženit
Značka Aldi se letos rozhodla spotřebitele trochu napnout a spustila vánoční kampaň v podobě trilogie, za níž stojí agentura McCann Manchester. Všem třem televizním spotům, které byly zveřejněny postupně a jsou prodchnuty nejen romantikou, ale i řádným chaosem a akcí, samozřejmě opět kraluje mrkvička Kevin. Zatímco v prvním díle požádá mrkvička Kevin svou milovanou Katie ve stylu celosvětového vánočního hitu Láska nebeská o ruku, ve druhé epizodě uvízne v plavkách na severním pólu. Ve třetí část konečně dojde na svatební obřad. Ale i ten je ohrožen. Nicméně – jak jinak – vše dobře dopadne. Perfektní reklamu dokonale podtrhuje soundtrack „Love Is All Around“, který je také notorický známý z filmu Láska nebeská. Aldi podpořila svou vánoční kampaň řadou aktivit na sociálních sítích, v tisku, v rádiu a v digitálním prostředí, včetně soutěží, sérií obsahu a pokračujícího partnerství s ITV.
Video: Aldi – vánoční reklama 2025, 3. část
5. Boots – Gift Happily Ever After
V devadesátisekundové vánoční reklamě, kterou značka Boots vytvořila ve spolupráci s agenturou WPP, vystupuje kočičí protagonista vytvořený pomocí počítačové animace a inspirovaný postavou Kocoura v botách od francouzského autora Charlese Perraulta. Kocour se těsně před plesem Sněhové královny neohroženě vydává na hon za dárky. Na své dobrodružné cestě bojuje se sněhem v pohádkové zemi, míjí známé kouzelné tváře, až mu prudký poryv větru sfoukne jeho milovaný klobouk a on se vrhne hlavou napřed do sněhu, aby ho zachránil. Kocour propadne mraky a náhle přistane na hlavní ulici daleko od své pohádkové vesnice, kde před ním jasně září obchod Boots. Reklama natočená ve Velké Británii kombinuje skutečné záběry a CGI, aby příběh ožil, a doprovází ji soundtrack „Girls On Film“ od Duran Duran.
Video: Boots – Gift Happily Ever After
6. Chevrolet – Memory Lane
Značka Chevrolet je mistrem emocí, jak dokázala už v minulých vánočních reklamách zaměřených například na problematiku Alzheimerovy nemoci. Spot „Memory Lane“, který byl poprvé odvysílán během letošního vysílání NFL na Den díkůvzdání, zachycuje zastávky a úskalí rodinných cest během svátků. Jedná se o pátou sezónní reklamu Chevroletu, která oslovuje diváky, aniž by je zatěžovala zbytečnými prodejními argumenty. Chevrolet zdůrazňuje mezigenerační význam značky i dlouhou životnost produktů. Vůz slouží jako jeviště v divadle vzpomínek, smutku, nostalgie a lásky, které vytvořila kreativní agentura a marketingové týmy značky.
Video: Chevrolet – Memory Lane
7. Marks & Spencer – Traffic Jamming
Značka Marks & Spencer se rozhodla pro téma komunity a společné radosti a podobně jako v minulých letech obsadila do své vánoční reklamy britskou herečku Dawn French. Ta se v roli unavené řidičky šnečím tempem prodírá dopravní zácpou za doprovodu hudby Chrise Rea. Když už má kolony plné zuby, její vílí alter ego vykouzlí kamion M&S a promění dopravní zácpu ve skvělou party.
Video: M&S – Traffic Jamming
8. Tesco – That’s What Makes it Christmas
Většina značek vykresluje Vánoce obvykle jako dokonalé, kouzelné období, ale supermarket Tesco zaujal realističtější pohled a nabízí prostřednictvím série spotů pohled na chaotické, nedokonalé momenty svátečního období. Krátké scénky zachycují rodiny, kolegy i sousedy, jak proplouvají rituály, které tvoří Vánoce — od kolegů, kteří si lámou hlavu nad dárkem, přes lednici plnou dobrot, na které se nesmí sáhnout až do Štědrého dne, až po hádku u rodinné společenské hry. Příjemně originální!
Video: Tesco – That's What Makes It Christmas
9. Sainsbury's – The Unexpected Guest
V Sainsbury's podobně jako vloni vypustili přátelského, trochu nešikovného obra BFG od Roalda Dahla. Ten spoolu s Annie ze Sainsbury's pomáhá zachránit sváteční oslavy občanů před chamtivým obrem, který jim chce ukrát jídlo. Reklamní spot je dobře zpracovaný, jediným problémem je, že nepřináší nic nového.
Video: Sainsbury's – The Unexpected Guest
10. Asda – A very Merry Chrinchmass
Značku Asda nejspíš vyděsily letošní průzkumy naznačující, že se spotřebitelé rozhodli při předvánočních nákupech šetřit, a tak vytáhla do boje s nabídkou atraktivních cen. Grinch, který si v reklamním spotu prozpěvuje svou vlastní verzi písně „Let it Snow“ je důkazem, že příznivým cenám Asdy nikdo neodolá.
Video: Asda – A very Merry Chrinchmass
Závěrem
Z letošních vánočních kampaní je zjevné, že televizní reklama stále zastává svou jedinečnou roli v marketingovém kalendáři a zůstává i v době fragmentovaných mediálních kanálů dokonalým vypravěčem příběhů, které si lidé skutečně zapamatují. Televize dokáže přenést do našich domovů teplo, humor i jemnou nostalgii, které k Vánocům neodmyslitelně patří. Letošní kampaně jsou toho krásným důkazem: jsou promyšlené, lidské a plné emocí. Která se nejvíce líbila vám?
