LOKÁLNÍ HRDINA NĚMECKÉHO TRHU STREAMOVACÍCH SLUŽEB

19. 4. 2022
Německá streamovací služba RTL+ v loňském roce dosáhla 2 milionů předplatitelů a chystá se na další velkou expanzi. Její úspěchy a další plány představil v Praze Magnus Fischer, vedoucí zákaznického výzkumu v RTL interactive.

Evropský trh s VOD službami roste a podle predikce se během následujících pěti let stane nejsilnější zemí Německo. Podle dat společnosti Statista by v roce 2025 mělo být na německém trhu 28 milionů předplatitelů VOD služeb. Na druhém nejsilnějším britském trhu odhad hovoří o 26 milionech.

VOD na evropských trzích; Zdroj: prezentace Magnuse Fishera


Na konferenci pořádané Asociací komerčních televizí, která proběhla loni na podzim v Praze, to uvedl Magnus Fischer, head of customer insights RTL interactive GmbH. Představil tu největší videotéku na německém trhu, službu RTL+, která se v roce 2021 podařilo překonat hranici 2 milionů předplatitelů.
„Zejména za poslední dva roky se situace na video trhu v Evropě výrazně změnila a zákazníci jsou ochotni za kvalitní obsah platit. Ovlivnil to i příchod globálních hráčů typu Netflix na evropský trh,“

uvedl Magnus Fischer.

VOD služba RTL+ disponuje největší online nabídkou pořadů v Německu, celkem nabízí kolem 2 tisíc titulů, což činí 50 tisíc hodin obsahu. Uživatel tak najde na jednou místě pořady ze 14 televizních stanic, kdy k nabídce pořadů volně šířených televizí postupně přibyl i program placených kanálů. Jde například o televizní stanice RTL, VOX, RTL II, n-tv, Nitro, RTL plus, NOW US, Super RTL, Toggo plus, RTL Crime, RTL Passion, RTL Living či GEO Television.

V programové nabídce jsou tak různé žánry a obsahové formáty od dokumentů přes fikci, krimi, reality show, pořady o životní stylu až po sport a zpravodajství.

Část obsahu mohou sledovat diváci zdarma a díky tomu RTL+ měsíčně navštíví 7 milionů unikátních uživatelů. Počet platících diváků již dosáhl 2,4 milionů. Publikum tvoří nejčastěji lidé ve věku 14 až 59 let, nejsilnějšími cílovými skupinami jsou mladí ve věku 20 až 29 let a poté 30 až 39 let. 64 procent diváků RTL+ jsou ženy.

Zastoupení cílových skupin u RTL+; Zdroj: prezentace Magnuse Fishera

Evoluce německé videotéky


Magnus Fischer přiblížil vývoj a postupnou evoluci online videotéky. V roce 2007 začaly největší televizní stanice rozjíždět vlastní video platformy, aby dohnaly celosvětový boom úspěšných videoték. RTL, VOX a RTL II spustily každá svoji platformu RTL Now, Vox Now a RTL II Now. Vyzkoušeli různé formy distribuce videí – transakční, předplacené na určitou sezónu i zdarma dostupné pořady s reklamou.

V roce 2015 došlo k další evoluci video služby, která získala nový design a funkcionalitu doporučování obsahu. V roce 2016 pak skončili s nabídkou různých variant předplatného a sjednotili jej do jedné formy placeného modelu s přístupem k celému obsahu (za 2,99 euro na měsíc). To přineslo i spojení video platforem jednotlivých TV stanic do jedné služby TVNOW Plus. Diváci tak již nemuseli přecházet od jedné webové stránky ke druhé a veškerou produkci RTL našli na jednom místě. Z hlediska obsahu byly v nabídce především archivní pořady, živé vysílání a předpremiéry pořadů, které byly občas doprovázené reklamou.

Později se RTL rozhodla pro větší investice do obsahu i technické infrastruktury a nabídka se rozšířila i o exkluzivní obsah, který byl dostupný pouze divákům videotéky. Služba dostala název TVNOW Premium a v roce 2021 dosáhla milníku 2 milionů předplatitelů. K tomu významně pomohla dohoda s operátory Deutsche Telekom a Sky Deutschland, kteří zahrnuli přístup ke streamovací službě do svých televizních tarifů.

Televize se zároveň rozhodla pro posílení brandu a službu přejmenovala na RTL+. Televizní společnost RTL vlastněná mediální skupinou Bertelsmann má navíc v plánu knihovnu videotéky rozšířit i o další obsah jako jsou články a podcasty, které vznikají v ostatních médiích koncernu. V letošním roce má přibýt ještě nová multifunkční mobilní aplikaci pro přehrávání obsahu. Podle Magnuse Fischera tak vznikla největší zábavní služba v Německu, která je dostupná také v dalších německy mluvících zemích Rakousku a Švýcarsku.

Jak na obchodní model: placený versus neplacený přístup


Byznys model RTL+ tvoří kombinace SVOD a AVOD služby. Diváci mají zdarma přístup k televizním pořadům, které už byly odvysílány v televizi (po dobu 7 dnů). Tento obsah je dostupný pouze přes webové rozhraní a jsou k němu umisťovány různé typy reklam. I zde funguje doporučování dalšího obsahu na základě předešlého chování uživatele.

Premium balíček předplatného za 4,99 euro na měsíc nabízí již více výhod. Obsah v HD kvalitě je dostupný na dvou zařízeních současně, a to i v mobilních aplikacích. Kromě archivních pořadů má divák možnost sledovat živé vysílání i TV pořady v předpremiéře. Na začátku pořadu je umístěn pouze jeden reklamní spot a dále již vysílání není přerušováno reklamou.

Předplatné Premium Duo za 7,99 euro měsíčně je pak zcela bez reklam a nabídku ještě rozšiřuje o další streaming navíc. Velkým benefitem pro diváky pak je možnost pořady stahovat.

Zdroj: prezentace Magnuse Fishera

Lokální obsah jako konkurenční výhoda


A co podle Magnuse Fischera stojí za úspěchem videotéky RTL?:
„Je to široká škála pořadů, které samy produkujeme. Od dokumentů o Angele Merkelové až po původní minisérii Faking Hitler. Tahákem jsou také exkluzivní práva ke sportovním přenosům, zejména fotbalu. To je pak doplněno dalšími pořady z lineárního vysílání německých televizí.“

Lokální obsah je tak podle Magnuse Fischera velkým benefitem v konkurenčním boji s nadnárodními videotékami, především s Netflixem, který podle něj nikdy nebude mít tak širokou škálu obsahu z lokální produkce.

Zdroj: prezentace Magnuse Fishera

Načítání dalších...