Když vlna letních veder zaplaví krajinu a vzduch se tetelí horkem, sluneční výheň nás nutí vyhledat stinné útočiště, chladivou vodu na koupání – a hlavně osvěžení v podobě orosené sklenice lahodného nápoje. Kterého? Spotřebitelé mají poměrně jasno. Už od přelomu jara a léta na ně totiž z televizních obrazovek pravidelně shlížejí hlavní aktéři z reklamních spotů, kteří hasí letní žízeň některou ze značek, jež vsadily na kampaň v tom nejdůvěryhodnějším médiu.
Televizní reklama je vysoce efektivní
Kromě důvěry se televizní reklamy vyznačují i vysokou schopností udržet pozornost a zajistit zapamatovatelnost, takže inzerenti, kteří uchopí letní téma s patřičnou kreativitou, se mohou spolehnout na to, že vyprahlý návštěvník koupaliště sáhne u stánku s občerstvením právě po jejich značce. Televize navíc nabízí široký dosah a zvyšuje povědomí o značce napříč všemi generacemi, což je v dnešní době, která se vyznačuje přesyceným trhem, změnami ve spotřebitelském chování a vizuálním přesycením spotřebitelů, obrovská deviza.
Jak si v současné době stojí nejvýznamnější značky nealkoholických nápojů? Podle serveru statista.com byla v roce 2024 na prvním místě Coca-Cola s hodnotou značky přesahující 35 miliard dolarů. Na druhém místě se umístila Pepsi s hodnotou kolem 20 miliard USD. Oba giganti vedou již léta reklamní bitvu, o níž jste se mohli dočíst v našem článku ze série o soubojích značek. Právě Pepsi a Coca-Cola patří mezi značky, které televizní reklamy využívají na maximum. Na záda jim samozřejmě dýchají i další inzerenti. Pojďme se na některé zajímavé letní reklamy nápojových značek podívat.
Ohlédnutí do historie s Pepsi
Začneme starou reklamou z roku 1966, v níž značka Pepsi využila mladinké Britney Spears, která – obklopená rozjásanými mladými lidmi – zpívá a tančí na pláži. Tento spot byl součástí Pepsi kampaně zaměřené na mladé konzumenty – živé, energické a „cool“. Reklama končí mottem The Joy of Pepsi.
Video: Pepsi – Britney Spears Beach
Totéž motto bylo hlavním sdělením i v ikonické reklamě, která se objevila na Super Bowlu v roce 2001. A rovněž zde je v hlavní roli Britney Spears – a opět zpívá a tančí, tentokrát ovšem ve výrobním areálu.
Značka Michelob ULTRA vsadila na Messiho
Když si na pláži dá pivo Lionel Messi, není co řešit. Zvlášť, když mu společnost dělají další dvě celebrity – Jason Sudeikis a Dan Marino. Reklama se vysílala na Super Bowlu v roce 2024. Pro Messiho to bylo vůbec první vystoupení v reklamě během této slavné sportovní události. Zábavný spot je oslavou radosti a spontánnosti a naznačuje, že propagované pivo podporuje aktivní život bez kompromisů. Tuto reklamu Michelob ULTRA režíroval Adam Berg, za realizací stojí agentura Wieden + Kennedy New York.
Video: Michelob ULTRA
Starbucks na vlně reggae s prvky hip-hopu
Značka Starbucks pro změnu vsadila na hudební rytmus a barvy léta. Reklamní spot z roku 2024 je podbarven letním hitem jamajského reggae hudebníka Ini Kamoze nazvaným Here Comes the Hotstepper. Hudba podtrhuje pozitivní vibe spotu a spolu s jasnými barvami navozuje pocit lehkosti a perfektní letní atmosféru.
Video: Starbucks – We’re On Summertime, Sip the Sunshine!
Martini nabízí letní osvěžení v italském stylu
Dokonalou atmosféru dovolené v Itálii vyzařuje nová reklama na Martini, jednu z nejikoničtějších značek v portfoliu společnosti Bacardi Limited. Ve spotu, který je dílem nové spolupráce s uznávaným hercem Jonathanem Baileyem, vyzývá značka spotřebitele, aby se vymanili z rutiny a vyzkoušeli něco nového – aby vyměnili předvídatelné plány za spontánní okamžiky. Jako Bailey, který si objedná Martini Spritz.
Video: Martini – Off Script with Jonathan Bailey
E.T. Fanta volá Hello!
Také humor se k letním reklamám skvěle hodí. Důkazem je starý letní televizní spot na značku Fanta. Ve chvíli, kdy se tým vědců konečně dočká mimozemského pozdravu, se rozjede velká akce. Všechno je ale trochu jinak.
Video: Fanta – Hello
Na pivo Corona nedá dopustit Pedro Pascal
Chilsko-americký herec Pedro Pascal, známý zejména ze seriálů Hra o trůny nebo Narcos, se stal tváří moderní kampaně značky Corona, která oslavuje plážový životní styl a latinskoamerické kořeny. Letně laděný spot nazvaný „One Man’s Journey“ kombinuje humorné i poetické momenty v baru, městě i na pláži. Pascal se vyjádřil, že spolupráce s touto značkou piva je pro něj velmi osobní. „Má to kulturní význam, pokud jde o mé latinskoamerické kořeny a mé chápání toho, co to znamená být Chilanem, který vyrostl ve Spojených státech a je bilingvní,“ řekl. Pascal žil jako dítě v San Antoniu v Texasu, pak v jižní Kalifornii a v 18 letech odešel do New Yorku, kde strávil většinu svého dospělého života. „Vždy jsem mluvil anglicky a španělsky. Miluji rozmanitost práce s touto značkou piva a možnost dělat kampaň v angličtině i španělštině,“ uvedl.
Video: Corona – Pedro Pascal
Pláž se ovšem v reklamách na pivo Corona Extra vyskytovala už mnohem dříve. V rámci kampaně „Find Your Beach“ je pláž mnohem více než jen fyzickým místem. Je to metafora pro duševní klid, rovnováhu a okamžik dokonalé pohody. Kampaň vybízí diváky, aby si našli vlastní „pláž“, kdekoliv se právě nacházejí. Namísto přímého prodeje produktu tak staví značku do role životního postoje. Jde o jednoduché, efektivní sdělení, které bylo prezentováno konzistentně a dlouhodobě v rámci různých spotů.
Video: Corona Extra Flight – Find your beach
Video: Corona – Find Your Beach (Extra Moments)
Coca-Cola surfuje na letní tsunami
Nejnovější globální kampaň společnosti Coca-Cola vybízí generaci Z, aby znovuobjevila sílu přítomnosti v hyperpropojeném světě, kde nás neustálý příval digitálních rozptýlení odvádí od radostí aktuálního okamžiku. Kampaň „Enjoy the Moment with Coca-Cola“ inspiruje fanoušky, aby odložili telefony a proměnili obyčejné chvíle v neobyčejné vzpomínky s ledově vychlazenou kolou.
Série reklamních spotů se zaměřuje na reálné situace, ve kterých fanoušci překonávají rušivé vlivy, aby si mohli plně vychutnat přítomnost a vytvořit si krásné vzpomínky. Ve spotu „Road Trip“ se studentka posledního ročníku vysoké školy potýká s závěrečnými zkouškami a loučením, aby se nakonec ocitla na rozlučce s přáteli. Ve spotu se objeví také umělkyně Tyla, držitelka ceny Grammy a několika platinových desek.
Video: Coca-Cola – Road Trip
Další spot „Pool Party“ ukazuje moderní plážovou party s bazénem, moderní hudbou a nepostradatelnou Coca-Colou ve víru letní zábavy. Je to dokonalá prezentace „osvěžující a společenské“ atmosféry značky.
Video: Coca-Cola – Pool Party
Sérii v rámci nové kampaně Coca-Coly doplňují spoty Music festival a Sports Final, které jsou laděné ve stejném duchu.
Nezapomenutelná Kofola na nuda pláži
Výběr letních reklam zaměřených na nápoje zakončíme kultovním spotem Kofoly z roku 2006, který dlouho bavil české diváky a právem se zařadil mezi ikonická česká letní reklamní díla. Spot odehrávající se na nudistické pláži zajistil značce Kofola široký dosah a znovu byl úspěšně vysílán v roce 2011.
Video: Kofola – Nuda pláž
Fungujících strategií je víc
Zatímco značky jako Coca-Cola či Pepsi vsází na ikonické letní symboly, hudební podkresy a globální hvězdy, jiné – jako například Mattoni nebo Fanta – staví na jednoduchém příběhu a barvách. Letní reklamy nápojových značek ale nejsou jen o osvěžení. Jde o celkový zážitek, atmosféru a schopnost vtáhnout diváka do světa, kde je všechno snazší, barevnější a uvolněnější. Televizní reklama v tomto ohledu stále hraje klíčovou roli – její síla spočívá v emocích, které dokáže vyvolat během několika málo sekund díky dokonalému propojení obrazu, hudby a rytmu vyprávění.
Příští zastávka? Letní lásky!
U letních kampaní fungují zejména ty strategie, které dokážou spojit značku s určitou náladou, ať už je to bezstarostnost dne stráveného na pláži, osvěžení během horkého odpoledne nebo přátelská letní setkání. Klíčovými ingrediencemi je vizuální hravost a soundtrack podtrhující letní vibe. Tyto faktory mohou z obyčejného spotu udělat silný, zapamatovatelný zážitek. A protože k létu patří i romantika, podíváme se příště na televizní reklamy inspirované letními láskami.