Brzy po vydání první knihy znal Harryho Pottera každý nejen v Bradavicích, ale i v reálném světě. Postava malého čaroděje a jeho kouzelný svět si rychle získaly národní i mezinárodní pozornost. První film pak byl uveden do kin v roce 2001, poslední v roce 2011. Dnes je Harry Potter stále jednou z nejslavnějších osobností světa a každý rok se 2. května slaví Mezinárodní den Harryho Pottera.
Neuvěřitelně úspěšná franšíza
Značka Harry Potter je nesmírně silná. Hodnota franšízy se odhaduje na více než 25 miliard dolarů. Stejně jako Harry Potter porazil zlo v knihách a filmech, značka Harry Potter ovládla srdce fanoušků po celém světě. Harry Potter je prostě magickou silou, s níž je třeba počítat nejen v kouzelnické říši, ale i v reálu.
Harry Potter je pak také obrovský mezigenerační fenomén, protože oslovuje děti, teenagery i dospělé. Pro značky je to ideální způsob, jak zasáhnout široké publikum napříč věkovými kategoriemi. A navíc, 500 milionů prodaných knih, miliardové tržby z filmů a miliony návštěvníků tematických parků, to jsou čísla, která zaručují obrovský dosah.
Product placement ve filmové sérii Harry Potter
Na rozdíl od jiných světově proslulých snímků, které se odkazy na nejrůznější výrobky jen hemží, se ale ve filmové sérii Harry Potter vyskytoval product placement jen velmi decentně, a navíc byl omezen hlavně na mudlovské scény. Společnost Warner Bros. totiž dbala na to, aby nebyl narušen kouzelnický charakter světa Harryho Pottera.
I přes omezené možnosti product placementu ale franšíza navázala s některými značkami významné propagační a licenční partnerské vztahy. Celkem se ve filmech objevilo šestnáct značek. Žádná z nich se přitom neobjevila ve filmech Vězeň z Azkabanu, Ohnivý pohár, Princ dvojí krev a Relikvie smrti – část 2.
Například létající motocykl ze snímku Harry Potter a kámen mudrců, na němž Hagrid poprvé přiletěl pro malého Harryho, byl značky Triumph Bonneville T120 z roku 1959. V témže snímku se objevila i značka Adidas. Zaskvěla se v podobě hodinek na zápěstí Harryho bratrance Dudleyho.
Bratránek Dudley se ale hodil vícero inzerentům. Například ve filmu Harry Potter a Fénixův řád má v okamžiku, kdy jej napadnou mozkomoři, na sobě stříbrnou vestu značky Nike. Jeho kámoši mají pro změnu šortky Ecko. V řadě scén byly filmové postavy z tohoto snímku vidět v botách Converse. Jednalo se o jednu z nejvýraznějších forem product placementu v celé sérii. Kromě Harryho, který je má na nohou několikrát, vlastní jedny také například Lenka Láskorádová. Pro značku Converse se jednalo o geniální placement, protože její cílová skupina odpovídá fanouškům Harryho Pottera.
Coca-Cola a Harry Potter
Také Coca-Cola navázala marketingové partnerství s Warner Bros. Bylo to v roce 2001 při uvedení filmu Harry Potter a Kámen mudrců. Ačkoliv se Coca-Cola neobjevila přímo ve filmech, byla jedním z největších komerčních partnerů série. Kampaň zahrnovala speciální edice plechovek, soutěže – a také reklamní klip:
Video: Coca-Cola a Harry Potter (2001)
O rok později využila Coca-Cola ke zviditelnění i snímek Harry Potter a Tajemná komnata. V reklamním spotu z roku 2002 najde skupina chlapců v kbelíku s vychlazenou plechovkou Coly propagační leták na sběratelský herní kousek Harryho Pottera zdarma, který vypustí zlatonku. Ta se rozletí po šatně a za doprovodu hlavní filmové znělky promění jejich výstroj v košťata a jejich fotbalové dresy v nebelvírské hábity…
Video: Coca-Cola: Harry Potter a Tajemná komnata
Lego a Příčná ulice
Ani známá dánská značka stavebnic nemohla zůstat pozadu a spojení s Harry Potterem na sebe nenechal dlouho čekat. Reklamní spot značky LEGO na sadu Harry Potter a Příčná ulice je opravdu roztomilý. Harry se zastaví v Ollivanderově obchodě s hůlkami, Hermiona mu opraví brýle, Ron si nakoupí vybavení, v knihkupectví narazí malí čarodějové na sebestředného Lockharta, který podepisuje své nové dílo. A k tomu okouzlující sova Hedvika, která se vznáší nad ulicemi a v pařátech nese Denního věštce….
Video: Lego a Harry Potter
Kouzelný zábavní park
Tato reklama na Harryho Pottera byla odvysílána během Super Bowlu v roce 2010 a ohlašovala otevření zábavního parku Islands of Adventure v resortu Universal Orlando. Sova doručí pozvánku dvěma nadšeným dětem, které se prohánějí světem na košťatech, jsou pronásledovány drakem a následují samotného Harryho do Bradavic a Příčné ulice.
Video: Islands of Adventure (2010)
AI Balenciaga
A v následující reklamě je vidět, že ani AI počinům se Harry Potter nevyhnul. Posuďte, jak by to hlavním postavám z filmové série Harry Potter slušelo v avantgardních oděvech Balenciaga…
Video: Balenciaga a Harry Potter
Lenskart a brýle Harryho Pottera
Kouzelný svět může být opravdu inspirující. Společnost Lenskart vloni uvedla na trh novou kolekci brýlí inspirovanou Harrym Potterem. Tato kolekce vznikla ve spolupráci s Warner Bros. Discovery Global Consumer Products. Fanoušci Harryho Pottera si mohou připomenout oblíbené kouzelné okamžiky díky jemnému symbolu Relikvie smrti gravírovanému na koncích stranic, které zdobí i stylový motiv vycházející z bezové hůlky. Kouzlo brýlí dotváří erb Bradavic.
Video: Lenskart – brýle inspirované příběhem Harryho Pottera (2024)
Kouzelnické postavy a herci v reklamě
Warner Bros. velmi přísně kontroluje využití originálních postav z Harryho Pottera v komerčních kampaních. Proto se Harry, Hermiona ani Brumbál neobjevují v reklamách na běžné produkty. Jejich herečtí protagonisté se ale v několika reklamách mihli.
Tom Felton, představitel Draca, třeba podpořil značku Uber Eats. V reklamní spotu si objedná „magii“ přes aplikaci, což vede k nečekaným následkům. Reklama humorně odkazuje na jeho roli Draca Malfoye.
Video: Uber Eats a Tom Felton (2023)
Nebyl to ale první Feltonův počin v mediálním světě. Svou úplně první reklamu totiž budoucí Draco natočil už jako malých chlapec. V roce 2024 se objevil se také ve dvou reklamách pro Google Pixel 9 Pro Fold.
Představitelka Hermiony Grangerové Emma Watson se v roce 2011 stala tváří značky Lancôme a objevila se například v reklamní kampani na parfém Trésor Midnight Rose.
Video: Lancome Trésor Midnight Rose a Emma Watson (2011)
V roce 2022 debutovala jako režisérka a současně tvář kampaně na parfém Prada Paradoxe. Propagovala také značky Burberry a Chanel.
Rupert Grint, který nezapomenutelným způsobem ztvárnil Rona Weasleyho, se v roce 2012 objevil v reklamní kampani „Holiday at Home“ organizace VisitEngland, která propagovala domácí cestovní ruch ve Spojeném království. Ve spotu vystupoval spolu s dalšími britskými celebritami, jako jsou Julie Walters a Stephen Fry.
Video: VisitEngland – Rupert Grint (2012)
Evanna Lynch, která si v sérii zahrála Lenku Láskorádovou, se věnuje ochraně zvířat a propaguje veganství. Objevila se v kampaních zaměřených na veganský životní styl a etické zacházení se zvířaty.
Zajímavé je, že Daniel Radcliff, představitel Harryho Pottera, propagoval pouze filmy, ve kterých hrál.
Méně je někdy více – i v marketingu
Harry Potter už dávno není jen prostý příběh o malém čarodějovi. Je to kulturní fenomén, k němuž se lidé vracejí z různých důvodů: kvůli dobrodružství, atmosféře, nebo prostě proto, že v tom světě je „něco navíc“. Právě tím je atraktivní nejen pro čtenáře či diváky, ale i pro značky a kreativní agentury, které v něm vidí způsob, jak se přiblížit publiku přirozeně a bez nátlaku.
Ať už v budoucnu přijdou další filmy, hry nebo tematické produkty, na vlně příběhů Harryho Pottera se určitě svezou další a další značky. A pokud se svých marketingových aktivit zhostí dobře, nebudou jejich reklamy působit rušivě, nýbrž přirozeně zapadnou. Jako kufr na nástupišti 9 a ¾.