VÁNOČNÍ SPECIÁL: NEJANIMOVANĚJŠÍ VÁNOČNÍ REKLAMY

19. 12. 2023
Vánoční doba je obdobím, kdy je nutno v rámci boje o pozornost spotřebitelů vynaložit maximální úsilí. Animované reklamy jsou jedním z nejsilnějších marketingových nástrojů v arzenálu každé značky. Animace přitom kreativcům umožňují projevit větší kreativitu a originalitu, což je klíčový faktor pro vyniknutí ve vysoce konkurenčním prostředí. Pojďte se s námi podívat na reklamy, které výhod animace využily na maximum.

Animace se rychle stávají jedním z nejvýznamnějších trendů a přístupů v současné reklamě. Nabízejí totiž kromě propagace značky i zábavu. Spotřebitel obvykle nemůže odtrhnout oči od výjevů a pohybu.

Výhody animovaných reklam


Animace umožňují jednoduše ztvárnit složité myšlenky a oslovit široké publikum obsahem, který lze snadno sdílet na různých platformách. Kreativní animované vánoční reklamy totiž mají tendenci šířit se masivně na sociálních sítích. Mají ale i spoustu dalších výhod:

Magické kouzlo snových světů: Animované reklamy nabízejí obrovskou tvůrčí svobodu. Mají schopnost lépe zprostředkovat vánoční atmosféru a stvořit magické světy plné snové fantazie, pohádkové scenérie či hravě a rozpustile působící příběhy. Reklama díky tomu působí nádherně živě.

Animované reklamy jsou levnější: Na rozdíl od produkce reklamních filmů, kdy je využíván celý štáb lidí – od producenta přes scenáristy, herce, kameramany až po střihače a celou řadu dalších – může animovanou reklamu vytvářet menší tým.

Vyšší efektivita a přizpůsobivost: Animace nabízí větší kreativitu a flexibilitu při výběru záběrů, scénářů a obsahu, což znamená, že složité problémy a příběhy lze sdělit efektivněji. Animované vizuály lze navíc snadno upravovat, takže materiál původně vytvořený pro televizní spoty lze poměrně snadno přizpůsobit pro reklamu na sociálních sítích, případně venkovní reklamu (OOH) či reklamní bannery pro různá koncová zařízení.

Pohádkové motivy, hravost a lehkost: Pohádka i reklama jsou nedílnou součástí lidské kultury. A právě Vánoce jsou časem, kdy je prolnutí těchto dvou světů nejefektivnější. Pohádky jsou mezi lidmi velmi populárním žánrem. Řada lidí si je spojuje s dětstvím, pohodou a zábavou. Základní pohádkové motivy jsou navíc snadno srozumitelné pro lidi z jinak naprosto rozdílných sociokulturních prostředí. Je tedy možné tvrdit, že pohádkové motivy jsou obzvláště vhodné pro komunikační kampaně nadnárodních společností bez nutnosti náročnější lokalizace.

Animované reklamy jsou skvělý prodejní nástroj


V roce 2013 vydala společnost John Lewis dvouminutovou „nebrandovou“ animovanou vánoční reklamu „Medvěd a zajíc“ ztvárňující příběh zajíčka, který probudí svého kamaráda medvěda ze zimního spánku, aby se mohl připojit k vánočním oslavám všech zvířátek z lesa. Poselstvím kampaně bylo, že drobné gesto může mít větší cenu než drahý dárek. Vánoční kampaň byla veleúspěšná, společnost John Lewis zaznamenala obrovský dosah, zviditelnila se, dosáhla rekordních prodejů a nastavila laťku velmi vysoko pro všechny ostatní vánoční reklamy. Pojďme se na videu níže podívat, jak se taková reklama vyrábí:

Video: John Lewis – Somewhere Only We Know

Animované reklamy vedou u Britů


Podle metaanalýzy (2023), která zkoumala téměř 200 vánočních reklam z Evropy a Spojených států za uplynulé 4 roky, bylo kupodivu pouze 20 % všech testovaných reklam animovaných, čímž si vysloužily poslední místo. Na prvních místech se naopak umístil dojemný příběh (48 %) a humor (32 %). Animované reklamy se vyskytovaly nejčastěji na britském (35 %) a americkém (29 %) trhu. Na opačné straně stupnice s počtem animovaných kampaní bylo Nizozemsko (8 %) a Švédsko (11 %).

Pojďme se podívat na nejpůsobivější české i zahraniční vánoční animované reklamy.

Dedoles – Nevyprdněte se na vánoční dárky (2022)


Značka Dedoles chtěla přijít s něčím zábavným a neotřelým, a tak vsadila na kombinaci animace a poměrně originálního nápadu v podobě prdícího křečka. Za kreativou spotu stojí agentura Somebody&Somebody.

Video: Dedoles – Nevyprdněte se na vánoční dárky

Erste Group – Believe in Christmas (2022)


Erste přišla v roce 2022 s mysteriózním spotem o záhadném skřetovi, který se rozhodne zničit svátky všem obyvatelům malé vesnice. Tím, že vypíná elektrické rozvodné skříně a vypouští nádrže aut, způsobí energetickou krizi v městečku. Obyvatelé jsou ale odhodlaní nenechat si zkazit Vánoce a spojí se, aby si navzájem zvedli náladu a společně oslavili Vánoce. A právě v tom spočívá poselství kampaně: „V dobách nouze jsou silná společenství ta, v nichž si lidé navzájem pomáhají. Sblížení se – to je přesně to, o čem Vánoce jsou.“

Video: Erste – Believe in Christmas

Lidl – Užijte si kouzlo Vánoc (2023)


Vánoční kampaň Lidlu oslavuje význam a sílu drobných gest. Je plná vánoční radosti a vypráví příběh mývala, který udělá vše, aby jednomu malému chlapci zpříjemnil Štědrý den. Připomíná nám, že tím, co může sváteční období naplnit tou největší radostí, nemusí být vůbec drahé dárky pod vánočním stromečkem, nýbrž nenápadné laskavé činy.

Video: Lidl – Užijte si kouzlo Vánoc

Barbour – Shaun the Sheep x Baa-bour (2023)


V letošní reklamě společnosti Barbour, která chtěla svou kampaní upozornit, jak důležité je prodloužit životnost oděvů, opět hraje roli ovečka Shaun. Děj animovaného příběhu se odehrává na zasněžené farmě Mossy Bottom, kde se zvířátka spojí, aby farmářovi na Vánoce opravila bundu Barbour. Jenže zdaleka ne všechno se podaří podle plánu…

Video: Barbour – Shaun the Sheep x Baa-bour

Erste Group – Christmas Without Love? (2018)


Dojemný příběh ježečka, který má kvůli svým bodlinám problém zapadnout, rezonuje s většinou spotřebitelů, protože – ruku na srdce – každý z nás někdy takové chvíle zažil. „Zejména o Vánocích, v období naplněném láskou, je potřeba věřit nejen v sebe, ale i v dobrotu druhých. Nezáleží na tom, jak nepřekonatelná se může překážka jevit – láska si cestu najde. Malý ježek a jeho přátelé nám to připomínají,“ řekl k reklamě Andreas Putz, jednatel společnosti Jung von Matt/DONAU.

Video: Erste Group – Christmas Without Love

John Lewis – Trampoline (2016)


Reklama vypráví příběh matky a otce, kteří své dceři k Vánocům pořídili trampolínu. Když začne padat sníh, k trampolíně přijdou lišky, jezevec, veverka a ježek a začnou na ní skákat. Pes Buster je se závistí sleduje z okna… Craig Inglis ze společnosti John Lewis k reklamě řekl: „Dalo by se říci, že rok 2016 byl docela náročný, takže doufáme, že naše reklama lidem vykouzlí úsměv na tváři. Je v ní zábava i vánoční kouzlo. A všem nám připomíná, jaké to je dát o Vánocích dokonalý dárek.“

Video: John Lewis – Trampoline

Aldi – Kevin the Carrot (2020)


Reklama navazuje na upoutávku Aldi ve stylu filmu Top Gun, kde mrkvička Kevin po pádu z letadla spadne na zem do sněhu. Kevin pak musí v třeskuté zimě najít cestu zpět ke své rodině na Vánoce. S tím mu pomůže ježek a Santa Claus.

Video: Aldi – Christmas Launch Advert

Lohn Lewis – Snowman (2012)


Vánoční reklama z roku 2012 ukazuje sněhuláka, který překonává hory, řeky a sněhové bouře, aby se dostal do města a přinesl dokonalý vánoční dárek pro paní Sněhulákovou. Jako hudební podkres zní cover verze klasiky od Frankie Goes to Hollywood „The Power of Love“.

Video: John Lewis – Snowman

Disney – The Gift


A kolem dárku se točí i animovaná reklama společnosti Disney. Vypráví krátký příběh o malé holčičce, která tak trochu žárlí. Cítí, že se brzy změní celý její svět, protože do jejího života vstoupí nový sourozenec („dárek“).

Video: Disney – The Gift

Animované vánoční reklamy mají obrovský potenciál


Většina prodejů se generuje v posledních čtyřech týdnech roku, takže značky využívají této příležitosti k vytvoření povědomí o značce a získání důvěry svých zákazníků.

Animovaná reklama není jen dynamický vizuál nebo zářivé barvy. Tím, co z animace dělá tak efektivní nástroj pro vánoční reklamní sdělení, je kreativní kombinace pohybu, tempa a emocí. Díky animaci lze podtrhnout důležité vlastnosti produktů či služeb, které v reálném reklamním filmu není možné divákům zprostředkovat.

Animované reklamy dokážou oslovit široké publikum a u vánočních reklam to platí obzvlášť. Animace jsou prvkem, který rezonuje s lidmi z nejrůznějších prostředí. Zaujmou naprosto každého – od malých dětí až po důchodce. Každý z nás se s nimi totiž setkával již od raného dětství, takže jsou nám důvěrně blízké. Animace prostě fungují. A marketéři to velmi dobře vědí.



Zdroje: tinywizardstudio.com, dvj-insights.com, researchgage.net, dreamfarmstudios.com, cstonline.net, digilib.k.utblcz

Načítání dalších...