Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

STUDIE POHYBLIVÉHO OBRAZU 2023: VYSOKÉ VYUŽÍVÁNÍ TELEVIZE A DROBNÉ POSUNY NA TRHU STREAMOVÁNÍ

2. 5. 20242. 5. 2024
Studie, která byla realizována na žádost společnosti RTR Medien a pracovní skupiny TELETEST, potvrzuje převažující využívání nabídek vysílatelů a stagnaci online alternativ.

Studie je zdarma ke stažení zde.

Podle průzkumu „Moving Image Study 2023“ se využívání pohyblivého obrazu v Rakousku drží napříč celou populací trvale na vysoké úrovni (246 minut denně) a je vyšší než v době před vypuknutím pandemie. V roce 2019 sledovali diváci videoobsah 219 minut denně. Jedinci ve věku 14–49 let stráví sledováním videoobsahu denně 215 minut (v roce 2022 to bylo 226 minut, v roce 2019 (před vypuknutím koronaviru) 193 minut. V porovnání s předchozím rokem nedošlo téměř k žádným posunům ve skupině mladých aktivních lidí ve věku 14–29 let, kteří stráví konzumací videoobsahu 229 minut denně (v roce 2022 to bylo 232 minut; v roce 2019 činila tato hodnota 196 minut).

Graf: Průměrná doba užívání na osobu

Zdroj: rtr.at


Takové jsou závěry studie „Moving Picture Study 2023“, kterou představili Wolfgang Struber, ředitel mediální divize společnosti Rundfunk und Telekom Regulierungs-GmbH (RTR Medien), Thomas Gruber, předseda pracovní skupiny TELETEST (AGTT), a Susanne Reichl, vedoucí oddělení pro měření médií ze společnosti GfK Austria.

V prvním roce po pandemii koronaviru zaznamenalo využívání pohyblivého obrazu ve srovnání s rekordními hodnotami během pandemie pokles, což je fenomén, který lze pozorovat celosvětově. Čísla jsou nicméně znatelně vyšší než před koronavirem,“ říká Wolfgang Struber, ředitel RTR Medien. „V rámci různých zdrojů pohyblivého obrazu – od televize přes nejrůznější videoplatformy až po DVD – se dynamika vývoje po koronaviru zpomalila a zdá se, že podíly jednotlivých zdrojů se vyrovnaly. Využívání televizních nabídek, ať už prostřednictvím lineárního vysílání, rozhlasu, nebo online, zůstává na vysoké úrovni a představuje přibližně tři čtvrtiny využívání pohyblivého obrazu v celkové populaci. Využívání alternativních videoplatforem tvoří něco přes 20 procent. Velmi mladí lidé ve věku 14–29 let již využívají téměř 65 procent videoobsahu online, přičemž televizní obsah a alternativy jsou využívány zhruba ve stejném poměru,“ pokračuje Struber.

Nabídku pohyblivého obrazu využívá minimálně jednou týdně 99 % Rakušanů. Nabídky vysílatelů na všech přenosových kanálech (živé televizní vysílání, odložené televizní vysílání, živá streamovaná televize a televize na vyžádání) představují 77 procent času využití v celkové populaci.

Graf: Využití nabídky pohyblivého obrazu

Zdroj: rtr.at


Neustále se zvyšující dostupnost obsahu vysílatelů – mimo jiné i prostřednictvím různých online a agregačních platforem – se odráží v trvale velmi vysokém využívání televizního obsahu v rámci všech distribučních cest. Televize je přitom hlavním médiem mezi veškerým obsahem poskytovaným prostřednictvím pohyblivého obrazu. Vysílaný obsah je nejpoužívanějším videoobsahem na všech obrazovkách ve všech věkových skupinách,“ zdůrazňuje Thomas Gruber, předseda pracovní skupiny TELETEST.

Velká obrazovka je první volbou pro konzumaci videa


Podíváme-li se blíže na to, co se na kterém zařízení sleduje, je vidět, že 93 % televizního obsahu je konzumováno na velké obrazovce. Také videa jsou v necelé třetině případů sledována na velké obrazovce. Dalšími oblíbenými zařízeními pro konzumaci videoplatforem, jako je YouTube nebo Netflix, jsou chytrý telefon (22 %), notebook (19 %) a stolní počítač (17 %). Podobné výsledky vykazuje i věková skupina 14–49 let: 86 % respondentů využívá ke konzumaci televizního obsahu rovněž velkou obrazovku. Notebooky (4 %), stolní PC (3 %) a chytré telefony (2 %) hrají jen podřadnou roli. Velká obrazovka (28 %) je na prvním místě i u konzumace videa osobami ve věku 14–49 let. Za ní následují chytrý telefon (24 %), stolní počítač (19 %) a notebook (17 %).

Graf: Využívání pohyblivého obrazu na různých typech zařízení

Zdroj: rtr.at

Osm z deseti minut používání velké obrazovky připadá na živé televizní vysílání


79 % času stráveného na velké obrazovce, kde má podle četných studií reklama největší dopad, připadá v celé populaci na živé televizní vysílání. Dalších 6 % připadá na odložené vysílání a 6 % na knihovny obsahu, což znamená, že televizní vysílání představuje 91 % stráveného na velké obrazovce. Na videa na vyžádání a živé streamování připadá necelých 9 %.

Graf: Rozdělení využívání pohyblivého obrazu na velké obrazovce

Zdroj: rtr.at

Tři čtvrtiny využívání pohyblivého obrazu v rámci celé populace připadají na nabídku vysílatelů


Ve srovnání s uplynulým rokem nedošlo v chování celkové populace při využívání prakticky k žádným posunům: 77 % využívání připadá na nabídky vysílatelů (živé televizní vysílání, odložené televizní vysílání, živé streamování a televize na vyžádání). 21 % připadá na videoplatformy (komplexně), přičemž na YouTube a Netflix připadají přibližně čtyři procenta a na Prime Video přibližně 2 %. Na Disney+ připadá něco málo přes jedno procento a na ostatní zdroje méně než jedno procento. U osob ve věku 14–49 let se nabídka vysílatelů podílí na využívání pohyblivého obrazu ve všech formách 60 %; u osob ve věku 14–29 let je to 47 %. Videoplatformy tvoří 38 % ve věkové skupině 14–49 let a přibližně 49 % v cílové skupině velmi mladých.

Graf: Srovnání podílů na pohyblivém obrazu v letech 2022 a 2023

Zdroj: rtr.at

Denní dosah: Streamovací služby s mírným poklesem


V celkové populaci dosahuje televize denního dosahu 74 %. Videoplatformy dohromady dosahují v průměru 31 % denně: 12 % YouTube, 8 % Netflix, 4 % Prime Video a 3 % Disney+.

Denní dosah videa na videoportálech

Zdroj: rtr.at


Na trhu streamovacích služeb je čím dál větší konkurence z důvodu narůstajícího počtu poskytovatelů. Zatímco vysílatelé zaznamenávají stabilní podíly na využívání, některé streamovací služby zaznamenávají mírný pokles ve prospěch nových nabídek. Poskytovatelé streamovacích služeb přímo soupeří o omezené rozpočty a čas diváků,“ vysvětluje Gruber.

Jak byla studie realizována


V rámci osmého vydání studie o pohyblivém obrazu provedla společnost GfK průzkum mezi 4 000 osobami staršími 14 let žijícími v Rakousku, které byly reprezentativní pro celou populaci. Průzkum byl realizován formou počítačem asistovaného internetového rozhovoru (CAWI) v období od 1. února do 28. února 2023.

Studie Moving Picture 2023 společnosti RTR Medien a pracovní skupiny TELETEST je nyní k dispozici s podrobnými grafy a tabulkami na webových stránkách Screenforce na adrese screenforce.at a v plném znění je k dispozici na webových stránkách RTR na adrese rtr.at.

Ke stažení: Bewegtbildstudie 2023 (4635kB)

Zdroj: screenforce.at

Načítání dalších...