SKUTEČNÁ BITVA O BUDOUCNOST TELEVIZE NENÍ O OBSAHU. JE O DŮVĚŘE

23. 10. 202523. 10. 2025
Umělá inteligence usnadňuje falšování, vymýšlení a zahlcování našich feedů, a tak se diváci neptají jen „Je toto video dobré?“, ale také „Je to video vůbec skutečné?“

Hodnoty televize jsou nesmírně důležité i v éře streamování


O své názory na televizi se v tomto článku podělil Omar Oakes, novinář a komentátor, který se zajímá o mediální a reklamní odvětví:

Mám štěstí, že mohu dělat to, co dělám. Miluji reportáže o médiích, protože čím více médií máme, tím více jsme informovaní, tím více věcí chápeme a – upřímně řečeno – tím jsme zábavnější. Takhle jsem během posledních deset let vysvětloval, proč dělám to, co dělám – a stále to platí. V posledních letech jsem se ale stal otcem a čím dál více mě zajímá, jak moje vlastní děti používají média.

Tato úvaha mi pomohla uvědomit si něco o mém vlastním dětství: sledoval jsem neuvěřitelné televizních pořadů.

Bylo to v 90. letech, těsně před masovým rozšířením internetu. Není tedy překvapením, že jedna z mých oblíbených televizních hlášek je z seriálu Přátelé, kdy jinak nepříliš bystrý Joey řekne něco nečekaně hlubokého. Když potká někoho, kdo nevlastní televizi, zeptá se ho upřímně: „Ty nemáš televizi? A kam máš nasměrovanou sedačku?“

Joey měl pravdu, že? Většina z nás celá desetiletí zařizovala své domácnosti a soustřeďovala svůj nábytek kolem největšího obdélníku v domě. Televize je něco jako moderní táborák – je to místo, kde společně sedíme a sdílíme příběhy.

Televize má své hodnoty.

A tyto hodnoty stále mají význam, přestože se způsob, jakým sledujeme televizi, mění. Přišla chvíle, která nabízí vysílacím společnostem nejlepší příležitost za celou generaci, jak uspět v éře streamování.

Nespravedlivá výhoda televize: hodnoty


Způsob, jakým sledujeme televizi, se sice změnil, ale to, co na ní diváci oceňují, se nezměnilo.

Často o tom přemýšlím, když lidé říkají, že „definice televize se mění“. Zástupci platformy YouTube dorazili začátkem tohoto roku do Cannes, aby světovou komunitu informovali, že „YouTube je nová televize“. Nyní míří na mezinárodní veletrh MIPCOM. Bude to jejich první významné vystoupení s prezentací v kongresovém a festivalovém paláci v Cannes.

Jistě, díky brilantním nezávislým tvůrcům nyní můžeme streamovat skvělý obsah na svých telefonech. Televizní společnosti by byly hloupé, kdyby nevzaly v potaz obrovský globální dosah YouTube a nepovažovaly tento kanál za další distribuční platformu. Ale televize v pravém slova smyslu je více než jen zařízení. Je to soubor hodnot založený na sdílených zážitcích. Nesmírně se liší od platformy, kde nám algoritmus servíruje obsah, když jsme o samotě se svými telefony.

Lidé se stále nejvíce ztotožňují s příběhy, které odrážejí jejich životy, spojují je a působí věrohodně.

Diváci v celé Evropě říkají, že jsou to volně vysílající stanice (z nichž mnohé jsou tento týden zastoupeny na veletrhu MIPCOM), kdo reprezentuje jejich komunity a vytváří momenty, jež se zapíšou do paměti národa. Když byli diváci ve Velké Británii vyzváni, aby jmenovali tyto momenty, dvakrát častěji vybrali pořad od jedné z hlavních volně vysílajících stanic (BBC, ITV, Channel 4 nebo Channel 5) než od streamovací služby.

Diváci se na televizi nejen dívají, ale také se s ní ztotožňují. Věří jí. To je důležité pro producenty, inzerenty a partnery – pro všechny, kteří chtějí, aby diváci přemýšleli, cítili a pamatovali si, nejen „sledovali“.

Tato víra není jen kulturní silou. Z komerčního hlediska je to nespravedlivá výhoda. Problémem je fragmentace a objevování.

Co však přestává být výhodou, je skvělý obsah.

Pokud jste jako já, nejspíš trávíte více času procházením Netflixu než jeho sledováním. Nekonečné knihovny obsahu v nás vyvolávají podivný strach, že o něco přijdeme, a nutí nás stále hledat onen „perfektní“ pořad.

Televize nemá problém s obsahem. Má problém s objevitelností.

Diváci nyní využívají více platforem než kdykoli předtím a objevitelnost se stala jakýmsi druhem daně. Výrobci, obchody s aplikacemi a agregátoři jsou novými „strážci brány“. To oni rozhodují o tom, co bude v záplavě obsahu vidět a co zůstane skryto. To vytváří příležitost pro rent-seeking, což je v podstatě parazitování na obsahu a vydělávání na přístupu bez tvorby nové hodnoty.
Proto je velmi důležitá spolupráce. Když se vlastníci médií shodnou na standardech a viditelnosti, budou z toho mít prospěch všichni.

Soutěžte v obsahu, spolupracujte na standardech.

Pomůže to divákům, inzerentům i širší kreativní ekonomice udržet udržitelný televizní ekosystém.

To je také důvod, proč je důležitá viditelnost – a proč jsou zákony, jako je britský zákon o médiích z roku 2024, tak významné.

Tento zákon poprvé zaručuje prominentní postavení veřejnoprávním vysílatelům na připojených televizích a zajišťuje, že i přes přesun sledovanosti na internet zůstane vysoce kvalitní obsah vysílatelů viditelný a snadno dohledatelný.

Příležitost pro vysílací společnosti


Vyřešit tyto problémy není snadné. Pokud se však vysílací společnosti s těmito výzvami vypořádají, odměna bude stát za to.

V souvislosti s přechodem ke streamování mají vysílací společnosti jedinečnou příležitost. Mladší diváci stále touží po důvěryhodném, bezplatném a vysoce kvalitním obsahu. Jen očekávají, že k němu budou mít flexibilní přístup. Není překvapením, že podle údajů Everyone TV dosahuje Freely již méně než rok po spuštění více než půl milionu uživatelů týdně, z nichž mnozí jsou ve věku 16–34 let.

Proč tomu tak je? Není to generace TikToku s krátkou pozorností? Zamyslete se znovu nad tím, proč příběhy rezonují – proč jsme si už jako jeskynní lidé vyprávěli příběhy a proč jsem já v 90. letech seděl a sledoval televizi. Vracíme se k jedné věci: důvěře.

A ta bude čím dál důležitější, protože stále více obsahu je vytvářeno umělou inteligencí.

Pokud mohu učinit jednu předpověď, pak tuto: za pět let bude důvěra tím nejdůležitějším rozlišovacím prvkem – nejen v televizi, ale ve všech médiích.

Vzhledem k tomu, že umělá inteligence usnadňuje falšování, vymýšlení a zahlcování našich feedů, diváci se neptají „Je toto video dobré?“, ale „Je to video vůbec skutečné?“.

A tady se naskýtá jedinečná příležitost pro vysílací společnosti. Ověřování, redakční úsudek a odpovědnost nebudou jen „příjemným bonusem“ – budou novou měnou důvěry.

Je potřeba udržet si výhodu


I já se – jako každý rodič – potýkám s tím, jak se moje děti orientují v tomto hlučném mediálním světě, který se tak liší od toho, jaký byl, když jsme byli v jejich věku.

Víme, že televize se nemůže vrátit ke starým dobrým lineárním časům. Otázkou je, jak využít to nejlepší, co televize vždy nabízela – hodnoty spočívající v důvěře, kvalitě a sdílení zážitků – a vybudovat kolem nich udržitelnou a vzrušující budoucnost.

Pokud se vysílacím společnostem podaří dosáhnout objevitelnosti, spolupracovat a zároveň soutěžit a udržet si výhody televize, stane se bezplatná televize více než jen obdélníkem v obývacím pokoji s připojením k internetu.

Bude to maják důvěry a kvality v hlučném světě řízeném umělou inteligencí.

O budoucnosti streamování a bezplatného televizního vysílání diskutovala skupina významných odborníků (zleva): Karla Berry (Channel 4), Lucy Halliday (AMC Networks), Julie Mitchelmore (Hearst Networks EMEA), Jonathan Thompson (Everyone TV), Omar Oakes


Zdroj: omaroakes.substack.com

Načítání dalších...