Efektivita je v dnešním rychlém světě na prvním místě. Ten, kdo nedokáže být efektivní, a zároveň flexibilní, málokdy vybuduje dlouhodobý byznys. K dosahování dlouhodobých a krátkodobých cílů ale existuje médium, které předčí očekávání i z pohledu efektivity: TV.
TV JAKO HYBATEL PRODEJŮ
Žádné jiné médium nepřináší ROI ve stejném poměru a nenabízí tak vysoký zisk jako televize. V hlavních meta-analýzách z téměř 2000 kampaní velkých značek z let 2009 až 2016 zjistila studie Profit Ability od Thinkbox, že televize přináší 71 procentní návratnost zisku z investic do reklamy, přestože investice do TV reklamy představují jen 54 % z celkových nákladů. Tato studie srovnávala TV s rádiem, tištěnými médii, outdoorovými médii, zobrazením na internetu a online videem. Následný výzkum Profit Ability 2 z roku 2024 pak dokázal, že reklama je „ziskový generátor obchodního růstu“ a že televize nadále perfektně funguje: je silným motorem mentální dostupnosti, který zvyšuje například také impulzivní nákupy.
A nejen to. Televize přináší také mnoho dalších nesporných výhod a opravdu neplatí, že televizní reklama je zastaralá, drahá nebo neoslovuje mladší cílové skupiny. Opak je totiž pravdou.
Přečtěte si více článků k efektivitě televizní reklamy pod štítkem „efektivita“ zde nebo ve výběru níže.
TŘI OTÁZKY PRO…
Odpovídal MAREK SINGER, generální ředitel TV Prima.
V čem je podle vás největší přidaná hodnota televize v oblasti efektivity?
Televize už není jen ten předmět v obýváku. Televize je profesionální video obsah, jasně se kvalitou odlišující od online videí na sociálních sítích nebo na YouTube. Jako taková je i nadále ten nejefektivnější způsob, jak nejrychleji komunikovat s největším počtem diváků, a to nejemotivnější, nejúčinnější formou, tj. profesionálním videem v Brand Safe prostředí. A protože za ty roky známe preference českého diváka mnohem lépe než kdy Netflix bude znát, bude náš obsah vždycky efektivnější na cílení českého mainstreamového diváka a globální VOD služby budou vždy spíš cílit na ostře ohraničené globálně definované skupiny diváků…..
TV je nejefektivnější medium, a troufnul bych si skoro říct jediné efektivní medium, s jehož pomocí lze vybudování Značku,neboť kombinace Vizuální a hudební složky prostě funguje k tomuto účelu nejlépe. Někdo by mohl namítnout, že video reklama je i na internetu, ano souhlasím, ale je jí málo, a navíc třetí podstatnou součástí toho, aby vše fungovalo jak má, je pozornost diváka a to je dost často u online vide roztříštěna a nebo dokonce utnuta tlačítkem přeskočit po 6s. V tak krátkém čase opravdu nejde mnoho odkomunikovat.
Jaké TV formáty hodnotíte z vaší praxe jako nejefektivnější z pohledu dlouhodobé a krátkodobé /call to action komunikace?
Z pohledu call to action je samozřejmě nejúčinnější spotová reklama, protože ostatní formáty mají svá zákonná omezení. Nicméně kombinace call to action spotů a sponzoringu může být zajímavá. Důležité je být „top of mind“ Značkou, být vizibilní, nejlépe v TV a nejlépe pořád, pak budou fungovat in call to action kampaně, ať jsou kde jsou 😊, klidně i na internetu.
Jaká je dle vaší zkušenosti a doporučení nejefektivnější kombinace reklamních formátů ve spojení s TV reklamou?
Nejprve je potřeba vybudovat Značku. Značku, kterou budou mít všichni asociovanou s produktem a hodnotami které chceme. Na to je potřeba dlouhý videospot. Spot který vzbudí emoce, protože to je to, co pomáhá si spot zapamatovat. Až potom je efektivní spouštět call to action komunikaci. Dnes na to spousta inzerentů zapomíná. (c)2022
SOUVISEJÍCÍ POJMY
PŘEDCHOZÍ TÉMATA MĚSÍCE
Přečtěte si k tématu
KREATIVITA JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ SLOŽKOU NAŠÍ CIVILIZACE, JE TO SÁM ŽIVOT ŘÍKÁ SIR JOHN HEGARTY
26. 8. 2025Kreativita není doménou umělců – je svatým grálem lidí pracujících v nejrůznějších oborech. Je aktem sebevyjádření, takže je životně důležitou kompetencí pro každého, kdo chce růst a inovovat a kdo hledá nové způsoby, jak vytvářet hodnoty a posouvat sebe i své okolí vpřed. Jako taková je předmětem zájmu v různých odvětvích. Globálním stavem kreativity v… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
EFFIE LETOS REGISTRUJE 118 PŘIHLÁŠEK, O PĚTINU VÍC NEŽ VLONI
26. 8. 2025Největší tuzemská soutěž reklamní efektivity Effie vyhodnotí v letošním roce 118 přihlášek. Jde o rekordní počet. Ve 28. ročníku Effie Awards Czech Republic, kterou vyhlašuje Asociace komunikačních agentur (AKA), se utká rekordních 118 přihlášek. Nejostřejší konkurence je ve sportovní kategorii, v aktivačním marketingu a ve zcela nové kategorii „pozitivní změna“, kde je registrováno po 12… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
SIR JOHN HEGARTY PRO GTVG O SÍLE KREATIVITY
4. 8. 2025Málo osobností formovalo moderní reklamu tak výrazně jako sir John Hegarty. Proč je podle něho kreativita silou, která hýbe lidmi i trhy? Jaký vliv mají na úspěch reklamního sdělení emoce a humor? A jaký je jeho pohled na AI?
STUDIE EU: LIDÉ ZTRÁCEJÍ DŮVĚRU V SOCIÁLNÍ MÉDIA KVŮLI ŠÍŘENÍ DEZINFORMACÍ
30. 7. 2025Propast v tom, jak lidé důvěřují informacím v „tradičních“ médiích a na sociálních sítích se zvětšuje. Na vině jsou dezinformace, falešné zprávy a nedostatečná regulace online prostoru, které snižují důvěru lidí v obsah zveřejněný tvůrci na sociálních sítích, zjistil průzkum. Evropští spotřebitelé důvěřují rozhlasu, lineární televizi, kinům a tisku díky jejich dlouholeté důvěryhodnosti. To je… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
REKLAMA, KTERÁ UPOUTÁ A UDRŽÍ POZORNOST SPOTŘEBITELŮ, JE KLÍČOVÝM FAKTOREM OBCHODNÍHO ÚSPĚCHU
20. 7. 2025Na pozornosti spotřebitelů záleží více než kdy jindy. Lidé jsou denně bombardováni tisíci zprávami a reklamními sdělením – a valnou většinu z nich ignorují. Ve světě nekonečného rozptylování je klíčem k dosažení skutečného dopadu značky schopnost inzerenta upoutat spotřebitele a udržet si jejich pozornost. Zajímavé poznatky v tomto ohledu přinesla i studie 2025 Uber Advertising… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
ZLATÝ STŘEDNÍK ZVEŘEJŇUJE SHORTLIST, Z AGENTUR BODUJE MSL
26. 6. 2025Zlatý středník zná finalisty svého 23. ročníku. Nejvíce nominací má agentura MSL Czech Republic, ze zadavatelů Jsme Fér a Plzeňský Prazdroj. Soutěž komunikačních projektů a firemních médií Zlatý středník, kterou pořádá Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností (ASCOPA), oznamuje finalisty 23. ročníku. Shortlisty byly 25. června slavnostně představeny v prostorách PressCentra ČTK. Z celkového… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
VÝZKUM ZJISTIL, ŽE EXISTUJE VZOREC PRO VÝPOČET HODNOTY POZORNOSTI
23. 6. 2025Podle nového výzkumu existuje tajemství, jak vypočítat hodnotu pozornosti, přičemž vítězný vzorec se netýká pouze množství stráveného času, ale i toho, jak je tento čas cenný – a to na základě soustředění a záměru. Podle nového výzkumu společnosti McKinsey & Co. ovlivňuje pozornost to, jak aktivně se spotřebitelé věnují obsahu (focus), a úkol, který mají… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
HUDBA, KTERÁ PRODÁVÁ: AC/DC, ROLLING STONES I QUEEN V TELEVIZNÍ REKLAMĚ
21. 6. 2025Rockové hymny, které kdysi rozechvívaly koncertní haly, znějí i z televizních obrazovek – jako součást reklamních kampaní, které chtějí zaujmout na první poslech. Slavné písně dodávají značkám tvář, emoce i důvěryhodnost a stávají se mostem mezi produktem a publikem. Pojďme se u příležitosti Světového dne hudby podívat na to, jakou roli hraje hudba v reklamě.
NUDNÉ REKLAMY STOJÍ MILIONY
13. 6. 2025Nudné reklamy stojí společnosti miliony dolarů, aby dosáhly stejného efektu – nový výzkum, který dnes na festivalu Cannes Lions představí Adam Morgan a Dr. Karen Nelson-Fieldová ze společnosti eatbigfish, nyní zkoumá a vyčísluje tiché vyčerpání našich rozpočtů způsobené nudnými mediálními formáty. Proč na nudnosti záleží Jak vysvětlil Adam Morgan na loňském festivalu, většina reklam je… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
REKLAMA PŘINÁŠÍ TÉMĚŘ TROJNÁSOBNOU NÁVRATNOST INVESTICE
12. 6. 2025Společnosti, které investují 3 % svých příjmů do reklamy, dosahují 8,7% podílu na celkových tržbách, což podle Gain Theory představuje téměř trojnásobnou návratnost investic. Nová zpráva poradenské společnosti pro efektivitu marketingu „Measure, Thrive, Optimize: Jak prokázat hodnotu reklamy a zvýšit růst“ vychází z analýzy 75 kombinací firem a trhů v různých odvětvích a na různých… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
VÍCE NEŽ JEN PROPAGACE: JAK MŮŽE REKLAMA VYTVÁŘET HODNOTY
31. 5. 2025Reklama dokáže mnohem víc než jen zvyšovat prodeje. Podpora značky je a i nadále bude cenným nástrojem, který obohacuje život lidí i značek – počínaje vytvořením emocionální vazby přes prémiové ceny až po zakotvení značky v rámci kultury. Někdy to vypadá, že jediným dnešním úkolem reklamy je krátkodobě podpořit prodej: „Neprodává se to? Honem udělejte… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA
STUDIE WARC: CO MUSÍ MARKETÉŘI VĚDĚT O ZVYŠOVÁNÍ POVĚDOMÍ O ZNAČCE
30. 5. 2025Povědomí o značce může být považováno za „mlhavou“ metriku – nepomáhá ani to, že se často používá například jako zástupce cílů „top-of-funnel“ – ale může být samo o sobě cenným cílem a ukazatelem úspěchu pro marketéry, který zvyšuje ROAS i prodeje. Nová zpráva společnosti WARC Strategy s názvem Co funguje při zvyšování povědomí o značce… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: EFEKTIVITA