ZA STREAMINGOVÉ SLUŽBY PLATÍ 29 PROCENT ČECHŮ. CO JE VEDE K RUŠENÍ PŘEDPLATNÉHO?

22. 2. 2024
Počty předplatitelů streamovacích platforem v Česku jsou stabilní a dál rostou. Navzdory vysoké inflaci a zvyšujícím se životním nákladům zrušilo v uplynulém roce své předplatné pouze 10 procent uživatelů. Nejčastěji využívají Netflix, Voyo, Disney+, Spotify či HBO Max.

Vyplývá to z nového průzkumu digitálních spotřebitelských trendů (Deloitte Digital Consumer Trends) publikovaným poradensko-technologickou společností Deloitte, který každoročně mapuje chování více než 36 000 lidí ze čtyř kontinentů a 21 zemí, včetně tisícovky respondentů z Česka.

Loni se nově přihlásilo nebo obnovilo odběr některé z videostreamingových služeb 29 procent Čechů ve skupině 18 až 65 let. Hlavní příčinou zrušení předplatného v Česku bylo v uplynulém roce, stejně jako předloni, malé využívání dané streamingové služby, které jako hlavní důvod uvedlo 30 procent respondentů. Mezi další příčiny patřila příliš vysoká cena (21 %) nebo rostoucí náklady lidí v jiných oblastech (18 %).

Většina Čechů své předplatné sdílí, i když tím mohou porušovat podmínky použití. Minimálně jednu ze tří nejpoužívanějších videostreamingových služeb sdílí mimo svou domácnost nejméně 36 procent předplatitelů, šest procent respondentů navíc uvedlo, že se o přístup ke svému účtu podělili se třemi nebo více domácnostmi.

„Vzhledem k tomu, že ceny SVOD služeb v průběhu let narůstaly, začali se spotřebitelé chovat tak, aby to pro ně bylo co nejvýhodnější. Sdílení účtu tak řada z nich nevnímá jako problém. Některé streamovací platformy proti tomuto trendu začínají bojovat například tím, že po předplatitelích požadují připojení ze stejné wi-fi, čímž komplikují používání účtu jinými domácnostmi. Do budoucna očekávám, že platformy budou proti sdílení účtů vystupovat ještě razantněji, ale současně nabídnou například slevu pro sdílení předplatného dalším stranám,“ říká expert na telekomunikaci v českém Deloitte Jan Kudlák.

Stejného tématu se týkala i další část průzkumu, která se respondentů ptala na to, jak by se zachovali v případě zákazu sdílení účtů. Nejvíce z nich (38 %) by zvolilo možnost si za sdílení připlatit, ale cena by musela být nižší než plná. V případě zákazu sdílení si lidé dovedou představit také předplatné za stejnou částku, ale s reklamami. Naopak nejméně otevření jsou lidé v případě zákazu sdílení k vytvoření dalšího účtu za plnou cenu předplatného.

„Očekávám, že v letošním roce budou streamovací společnosti účtovat více poplatků za prémiový obsah, bojovat proti odlivu abonentů nabídkami delší doby předplatného a snažit se vyhovět poptávce těch spotřebitelů, kteří se soustředí na výhodné ceny, například pomocí více úrovní cenových nabídek, kterými se budou snažit zvýšit svou ziskovost,“ predikuje lídr TMT skupiny v Deloitte, který pomáhá se strategií a technologickou transformací největším telekomunikačním firmám v Evropě.

Další z otázek průzkumu se týkala hudebních streamovacích služeb. Hudbu si z respondentů ve věku 18 až 65 let předplácí 24 procent z nich. Nejrozšířenější (53 %) je v nejmladší skupině osob ve věku 18 až 24 let, kde hudební placené platformy využívá přibližně každý druhý člověk. Naproti tomu nejmenší pokrytí je ve věkové skupině 55 až 65 let, kde jde o pouhých deset procent. „Nejmladší respondenti našeho nového průzkumu vyrůstali až v době hudebních platforem Spotify a Apple Music. Nezažili tak svět bez streamování hudby, které je pro ně samozřejmé a nejvíce pohodlné,“ doplňuje Kudlák s tím, že v letošním roce očekává na trhu spotřebitelského audia pokračující pokles a ještě větší posun k vyhledávání nehudebních formátů jako jsou podcasty nebo audioknihy.

Zdroj: mam.cz

Načítání dalších...