Zdroj: Freepik.com
AKTUALITY TRENDY ZAHRANIČNÍ

TELEVIZNÍ DIVÁCI DÁVAJÍ PŘEDNOST POŘADŮM S RŮZNORODÝM OBSAZENÍM A AUTENTICKÝMI ZÁPLETKAMI

10. 2. 202410. 2. 2024
Zábavní průmysl, pro který jsou typické rychlé změny, zasáhly během tří let hned dvě události, pandemie a stávky WGA a SAG-AFTRA, jež zapříčinily přerušení práce. Odvětví se i nadále potýká s „existenční krizí“ inkluze, která se táhne už několik desetiletí. Jak se Hollywood přizpůsobí, aby se mohl posunout vpřed? A co se bude v tomto roce, když už stávky skončily, dít dál?
„Pokud se nepřizpůsobím, neposuneme se vpřed.“

John Wooden

Ohlédněme se nejdříve zpět... Zpráva o diverzitě v Hollywoodu 2023, část 2: Televize je desátým dokumentem ze série ročních zpráv a zkoumá vztah mezi diverzitou a hospodářskými výsledky. Část 1, která se zaměřuje na hollywoodské filmy určené do kin a ke streamování v roce 2022, spatřila světlo světa v březnu 2023. Část 2 se zabývá sezónou 2021–2022, tedy poslední televizní sezónou od vydání předchozí Zprávy o diverzitě v Hollywoodu. Zkoumá 521 živě vysílaných televizních pořadů se scénářem, a to napříč vysílacími, kabelovými a digitálními/streamovacími platformami ze sezóny 2021–2022, aby zdokumentovala, do jaké míry jsou lidé z nedostatečně zastoupených skupin přítomni před kamerou i za ní. Rozebírá případné zákonitosti mezi těmito zjištěními a sledovaností (jak konvenční, tak na sociálních sítích).

Exkluze pokračuje, část 2.


Ačkoliv od doby, kdy jsme před deseti lety začali s touto sérií zpráv, studia mohla zareagovat na tlak skupin zaměřených na ochranu práv a mohla zvýšit zastoupení různorodých osob před kamerou, nedošlo ke smysluplnému zvýšení inkluze, protože podíl žen a osob s jinou barvou pleti na pozicích kreativních tvůrců, scenáristů a režisérů seriálů – což jsou klíčové pozice za kamerou – se zvyšoval jen velmi pozvolna. Navzdory četným prohlášením o závazku zvýšit diverzitu, k nimž došlo v létě 2020, začala řada studií a sítí o pár let později snižovat počty pracovních míst obsazených převážně osobami s jinou barvou pleti a rušit různé iniciativy a školicí programy. Některé z nich zrušily projekty – buď se nevysílaly vůbec, nebo jen krátkou dobu – a z úsporných důvodů stáhly ze svých streamovacích platforem různé filmy a seriály. Letos v létě už totiž celá řada černošek, které byly přijaty na vedoucí pozice v Hollywoodu v souvislosti s diverzitou (některé z těchto pozic byly vytvořeny po vraždě George Floyda), na svých pozicích nebyla z důvodu „restrukturalizace“ nebo z jiných důvodů. To vedlo řadů lidí k úvahám, zda prohlášení, která se po Floydově smrti v odvětví vyrojila, nebyla jen „na oko“.

Televizní sezóna 2021–2022 se odehrávala mezi národním rasovým zúčtováním (tj. časem převzetí odpovědnosti za útlak a zločiny, jichž se společnost dopustila na jiných rasách), pandemií, která se vyskytuje jednou za století, a přerušením práce, s nímž se odvětví nepotýkalo už desítky let. Navzdory jistým drobným úspěchům v letech 2021–2022 byli lidé s jinou barvou pleti a ženy ve většině televizních pracovních oblastí stále nedostatečně zastoupeni. Jak u žen, tak u lidí s jinou barvou pleti se vyskytovaly „světlé výjimky“ mezi hlavními scenáristy a akreditovanými autory kabelových televizí. Oblastí, kde lidé s jinou barvou pleti obecně zaznamenali v průběhu let největší pokrok, bylo obsazování hlavních rolí. V období 2021–22 lidé s jinou barvou pleti poprvé dosáhli nebo překročili poměrné zastoupení v hlavních rolích napříč všemi typy platforem. Tato úroveň zastoupení se však nevztahuje na hlavní role ve vysílání nebo streamování pro publikum s jinou barvou pleti. Nárůst diverzity obsazení ve vysílání a streamování zdokumentovaném v této sérii zpráv se zvětší části týkal vedlejších rolí. Tato omezená strategie odráží skutečnost, že odvětví činí jen minimální investice do vyprávění příběhů, které více odrážejí narůstající americkou rozmanitost.

Větší rozptýlení moci, která tradičně spočívá v rukou několika málo „mocných“, je náročný, ale nezbytný úkol. Status quo v tomto odvětví se projevoval tím, že v reakci na pravidelný tlak na větší inkluzi byl přístup poskytnut pouze několika vybraným jedincům, čímž byl zachován obvyklý způsob podnikání. Například i přesto, že ženy a lidé s jinou barvou pleti mají čím dál více příležitostí stát se tvůrci pořadů v tomto konkurenčním oboru, se těm, kterým byl přístup umožněn, obvykle nedostává stejného rozpočtu jako jejich mužským protějškům s bílou pletí. V letech 2020–2021 a 2021–2022 měly televizní pořady vytvořené barevnými lidmi a ženami k dispozici povětšinou menší rozpočet než pořady vytvořené bílými muži, zejména v oblasti streamování. Pouze několik vybraných ženských tvůrců a tvůrců s jinou barvou pleti na jakékoli platformě získalo možnost vytvořit pořad s rozpočtem na epizodu ve výši 5 milionů dolarů a více.

Poznejte své publikum


Příležitost posunout se vpřed a dosáhnout změn je v tuto chvíli větší než kdykoli předtím. Dvojí stávka ukázala moc a sílu kolektivní akce. Po desítkách let, kdy byla jejich pozice snižována, se autoři a herci zorganizovali a bojovali – nikoli nepodobně historickým dělnickým stávkám, které se odehrávaly v obdobích, jež byla pro průmysl transformační. Stav v Hollywoodu je však stále tristní. Od loňského roku – ještě předtím, než došlo ke stávkám – začala většina provozovatelů streamovacích služeb s omezováním svého programu a někteří vyslali signál, že by jejich tradiční vysílací a kabelové sítě mohly být na prodej.

LOS ANGELES, KALIFORNIE – 13. ZÁŘÍ: Průvod během stávky SAG-AFTRA a WGA dne 13. září 2023; Zdroj: Hollywood To You/Star Max/GC Images


Pokud chtějí konglomeráty, které vlastní hollywoodská studia a sítě, maximalizovat ziskové příležitosti a rozumně investovat do rychle se měnícího hollywoodského prostředí, měly by se podívat na výsledky této série zpráv, které ukazují, že stále rozmanitější publikum tíhne ke stále rozmanitějšímu obsahu. Chtějí-li si udržet zájem publika složeného z diváků, kteří se rozhodli „přestřihnout drát“ (cord cutters), musejí nabízet televizní programy se známými tvářemi a perspektivami, které jsou pro jejich diváky nejatraktivnější.

Pokud jde o vysílání a streamování během televizní sezóny 2021–2022, každá skupina diváků napříč rasovými, etnickými, genderovými a věkovými kategoriemi sledovala většinu z deseti nejsledovanějších pořadů s rasově a etnicky různorodým obsazením. Nejméně polovina z deseti nejsledovanějších pořadů pro každou skupinu měla genderově vyvážené nebo většinově ženské obsazení a mnoho streamovaných pořadů mělo v obsazených rolích herce se známým postižením.

I v případě streamování, kdy jsou některé pořady jednotlivými platformami upřednostňovány před jinými, diváci s jinou barvou pleti stále vyhledávají obsah, který je co nejvíce zrcadlí. Při zkoumání deseti nejoblíbenějších televizních pořadů u asijských, černošských a latinskoamerických domácností jsme zjistili, že členové barevných domácností mají zájem nejen o sledování pořadů s rozmanitým obsazením, ale chtějí sledovat také pořady, v nichž vystupují herci s podobným rasovým/etnickým původem, jaký mají oni sami. Navíc dalších pět televizních pořadů následujících po první desítce na každém z těchto seznamů sleduje podobný vzorec kulturní relevance. V případě asijských domácností se v 9 z 15 nejsledovanějších streamovaných televizních pořadů objevil v hlavním obsazení asijský herec. Mezi pořady, které byly těsně mimo první desítku, ale v první patnáctce pro asijské domácnosti, byly pořady Zaklínač a Bridgertonovi (Netflix) a Slečna Marvelová (Disney+). U černošských domácností se ve 12 z 15 nejsledovanějších streamovaných televizních pořadů objevil v hlavním obsazení černošský herec. Mezi pořady, které se umístily na spodní hranici patnáctky nejsledovanějších pořadů pro černošské domácnosti, byly Žena v domě přes ulici od dívky v okně (Netflix) a Harlem (Amazon Prime). Ve skupině latinskoamerických domácností se v 7 z 15 nejsledovanějších streamovaných televizních pořadů objevil v hlavním obsazení latinskoamerický herec. Mezi pořady, které se nedostaly do první desítky, ale přesto se umístily v první patnáctce, byly Nepřestávej dýchat, Cobra Kai a Obhájce (Netflix). Lidé s jinou barvou pleti obecně chtějí na obrazovce vidět příběhy, které smysluplně reprezentují i jejich zkušenosti.

Kromě rozmanitosti herců je pro sledovanost televizních pořadů důležitá také rozmanitost autorů. V posledních letech jsme zjistili, že diváci obecně upřednostňují televizní pořady, u nichž se během sezóny vyskytuje relativně různorodá skupina autorů. V letech 2021–2022 se toto zjištění projevilo zejména v oblasti vysílání a streamování. Příběhy psané z různých perspektiv mají uvěřitelnější postavy, činí televizní pořad zajímavějším a zvyšují jeho celkovou atraktivitu.

V této chvíli se může zaměření Hollywoodu na nízkorozpočtové seriály se šablonovitým dějem jevit jako „bezpečná“ strategie. Avšak odklon od vývoje nových a originálních příběhů (což je to, s čím tvůrci z nedostatečně zastoupeného prostředí přicházejí) a přílišné spoléhání na typ pořadů, které sice dominují sledovanosti vysílání, ale nemusí nutně dominovat celkové sledovanosti, nejsou strategií, která by zajistila dlouhodobý růst tohoto odvětví. V americké populaci mladší 18 let již většinu tvoří lidé s jinou barvou pleti. Získání věrných diváků a předplatitelů pro vaše studio nebo síť, ať už jde o streamování nebo tradiční televizi, bude vyžadovat investice do kreativních tvůrců a vedoucích pracovníků z různých prostředí, kteří budou odrážet demografická data týkající se nejmladších generací v zemi. Jen tak mohou živě vysílané televizní pořady se scénářem zůstat relevantní a být něčím, co si zaslouží čas a peníze diváků.

Zvrátit pokrok, kterého bylo v posledních deseti letech dosaženo v oblasti rozmanitosti, by bylo pro Hollywood velkou chybou. Přizpůsobení se zájmům dnešního čím dál rozmanitějšího publika je pro Hollywood jedinou schůdnou cestou, jak se posunout vpřed.

Zdroj: forbes.com

Načítání dalších...