Dnešní doba je bitevním polem, na němž se odehrává souboj lineární televize a streamovacích služeb o diváky. Podle každoročního průzkumu Hub „Decoding the Default“ začalo mnoho diváků sledovat televizi pomocí SVOD služeb, jako je Netflix. Streamovací službu začala využívat významná většina diváků (57 %).
Z průzkumu vyplývá, že u 40 % diváků je „první věcí, kterou si zapnou“, služba SVOD. To je mnohem více, než 32 % diváků, kteří začínají sledováním živého vysílání od poskytovatele placené televize, živého streamování prostřednictvím virtuální MVPD služby nebo živého vysílání z klasické terestrické televize. Dalších 17 % začíná sledováním bezplatné streamovací služby (obvykle YouTube).
V rámci průzkumu bylo rovněž zjištěno, že vedoucí pozici mezi streamovacími službami si drží Netflix. Alternativní platformy (zejména YouTube) však začínají tento náskok snižovat.
„Letošní zjištění podtrhují, jak přeplněné a konkurenční je současné televizní prostředí,“ uvedl Jon Giegengack, zakladatel a ředitel společnosti Hub a jeden z autorů studie. „Netflix je dominantní streamovací platforma a v její nabídce si každý najde něco: scenáristicky připravené i improvizované televizní pořady, originální filmy, živé přenosy a nyní i sport. To ale otevírá příležitost pro řadu menších, specializovanějších služeb, které se zaměřují na poskytování špičkových služeb konkrétním divákům.“

Téměř 80 % mladších diváků dává přednost streamovacím službám, uvádějí členové výzkumného týmu. 56 % diváků do 35 let přitom dává přednost placené streamovací službě. Dalších 22 % začíná sledováním bezplatné streamovací platformy. Pouze 15 % dává přednost sledování živého televizního vysílání.

Netflix dominuje nad ostatními streamovacími platformami, ale konkurence se podle průzkumu vyostřuje.
Zhruba pětina (19 %) respondentů v rámci průzkumu uvedla, že jejich výchozím bodem pro sledování televize je Netflix – to je téměř dvakrát více než YouTube (11 %) a čtyřikrát více než Hulu, další placená streamovací služba v pořadí (5 %). Čísla však také ukazují, že kolektivní investice do konkurenčních streamovacích služeb vedoucí pozici Netflixu oslabují.
Celkově více diváků (21 %) uvedlo, že jejich výchozí volbou je *jiná* placená služba SVOD než Netflix. Podle nejnovějšího průzkumu procento diváků, kteří uvádějí Netflix jako svou výchozí volbu, kleslo z 23 % v roce 2020 na 19 %.

Podle studie začíná více mladých diváků sledovat YouTube než živé televizní vysílání. Více než čtvrtina (26 %) diváků do 35 let začíná sledovat Netflix a pětina (18 %) začíná s obsahem na YouTube.
Pouze 15 % uvádí, že jejich výchozím zdrojem je živé televizní vysílání (což je třetina sledovanosti diváků ve věku 35 let a více).
Členové výzkumného týmu zdůraznili, že údaje o preferencích diváků jsou důležité vzhledem k vysoké míře odchodu diváků, které čelí streamovací platformy. Jejich data ukazují, že v boji proti odchodu diváků je získání titulu „výchozí televize“ účinnou zbraní.
V průzkumu se respondentům zobrazil seznam všech služeb, které odebírají nebo používají. Společnost Hub se jich zeptala: „Kdybyste se museli zbavit všech těchto služeb kromě jedné, kterou byste si ponechali?“ A výsledek? Určitou službu by si s mnohem větší pravděpodobností ponechali ti uživatelé, kteří ji mají jako „výchozí“, než uživatelé dané služby obecně – u některých značek to bylo až 5–6krát častěji.

„Data jsou jasná: pokud jste výchozí volbou diváků, dramaticky se zvyšuje pravděpodobnost, že si vás ponechají,“ uvedla Christina Pisano, konzultantka společnosti Hub a jedna z autorek studie. „Status první volby vede k většímu počtu relací, delší době strávené na webu a vyšší retenci. Proto je boj o pozici domácí televize nejdůležitějším bojem v dnešním světě zábavy.“
Tyto závěry pocházejí ze zprávy Hub z roku 2025 „Decoding the Default“ , která vychází z průzkumu provedeného mezi 1 600 americkými spotřebiteli ve věku 16–74 let s širokopásmovým připojením, kteří sledují televizi alespoň 1 hodinu týdně. Rozhovory byly provedeny v srpnu 2025 a zabývaly se „první volbou“ spotřebitelů při sledování a také tím, jak se tyto možnosti v průběhu času změnily. Bezplatný výňatek z výsledků je k dispozici na webových stránkách společnosti Hub. Tato zpráva je součástí série syndikovaných zpráv „Hub Reports“.
Zdroj: tvtechnology.com