Nová studie ukazuje, že ekonomická zátěž, která je důsledkem pandemie koronaviru, a rovněž rostoucí ceny nadále zneklidňují americké spotřebitele, kteří si hlídají své výdaje a jsou citliví na zvyšování cen streamovaného videa. Přesto výsledky pololetní studie společnosti Hub Entertainment Research nazvané TV Advertising: Fact vs Fiction ukazují, že diváci i nadále vnímají streamování jako hodnotnou službu.
„Spotřebitelé stále pociťují otřesy po ekonomickém rozvratu způsobeném pandemií – a tato úzkost nemizí. Naopak, nedávné ekonomické zprávy jejich nejistotu ještě zvýšily,“ uvedl Mark Loughney, hlavní konzultant společnosti Hub. „V posledních třech letech ale diváci říkají, že televize je lepší než kdykoli dřív a že poskytuje velkou hodnotu za vynaložené náklady. Pozitivní zprávou pro streamovací služby tedy je, že i když bude ekonomika nadále dělat spotřebitelům starosti, předplatné videa bude na žebříčku položek, na nichž se dá ušetřit, na posledních místech. Pokud budou streamovací služby uvážlivě zvyšovat ceny, mohou si předplatitele udržet i v nejistých ekonomických dobách.“
Podle studie je většina diváků je „velmi znepokojena“ ekonomikou; výrazně více než v listopadu loňského roku.
Společnost Hub Entertainment Research se diváků ptá na jejich ekonomické obavy už od podzimu 2022. Po celou tuto dobu diváci většinou uváděli, že je stav ekonomiky „velmi znepokojuje“. Od listopadu 2024 do května 2025 však spotřebitelé vyjadřovali výrazně větší obavy o ekonomiku celkově, konkrétně je nejvíce znepokojovala míra inflace a možnost recese, zjistila studie.

Údaje rovněž naznačují, že v době ekonomické nejistoty jsou diváci citliví na četnost zvyšování sazeb předplatného televizního vysílání. Téměř devět z deseti respondentů souhlasí s tím, že tato zvýšení přicházejí častěji než v minulosti. V důsledku toho mnoho spotřebitelů zvažuje zrušení předplatného nebo přechod na levnější nabídky podporované reklamou, uvedla společnost Hub Entertainment Research.

Při následném dotazu ohledně posouzení nákladů na předplatné videa v širším kontextu všech alternativ zábavy ovšem vyšlo najevo, že televize je vůči snižování nákladů odolnější než jiné aktivity. Více než polovina televizních diváků by zvažovala vyšší výdaje za předplatné videa, pokud by to znamenalo, že by mohli snížit výdaje na jinou zábavu, zjistila studie.

Důvodem, proč jsou diváci ochotni utrácet více za předplatné televizního a filmového vysílání, je to, že je vnímají jako výhodnější než všechny ostatní zvažované alternativy zábavy, kromě dovolené, zjistila studie.

Když byli respondenti požádáni, aby konkrétně zvážili snížení výdajů na zábavu v příštím roce, předplatné streamovacích služeb se podle výzkumníků ocitlo téměř na samém konci seznamu položek, které by spotřebitelé byli nejspíš ochotni oželet. Mezi zábavní aktivity, které jsou nejvíce ohroženy snížením výdajů, patří spíše jednorázové zážitky, jako jsou návštěvy zábavních parků, koncerty a večeře v restauracích.

Za poslední čtyři roky navíc společnost Hub v rámci svých průzkumů zaznamenala postupný pokles počtu lidí, kteří uvádějí, že nesnášejí reklamy v televizním obsahu. V poslední vlně se za osoby nesnášející reklamy označilo pouze 11 % respondentů, což představuje pokles oproti 17 % před čtyřmi lety.

Mezi jedinci, kteří tvrdí, že reklamy nesnášejí, se také zvýšil počet lidí, kteří dávají přednost předplatnému s reklamami před dražší službou bez reklam, pokud jim to zajistí úsporu 4–5 dolarů měsíčně.

Průzkum rovněž podtrhl skutečnost, že agregátoři služeb, jako jsou Amazon Prime Video, AppleTV, Roku nebo YouTube, se stali důležitými hráči na trhu s videem. Polovina všech diváků používá agregátor k organizaci svých předplatných streamovacích služeb a mezi diváky ve věku 18–34 let je to dokonce šest z deseti.

Studie také poskytla údaje, které naznačují narůstající význam agregátorů pro celé odvětví streamování. Polovina televizních diváků, kteří využívají agregátor služeb, má podstatně vyšší počet televizních předplatných. Téměř šest z deseti uživatelů agregátoru má šest nebo více předplatných videa. Na druhou stranu má 43 % z těch, kteří agregátor nepoužívají, tři nebo méně předplatných.

Dalším pozoruhodným zjištěním je zvyšující se význam YouTube. Ačkoli zatím stále ještě převažuje počet diváků, kteří používají YouTube na mobilním telefonu nebo tabletu, tento kanál se vyvinul v silného konkurenta i na televizní obrazovce. Využití služeb YouTube (bezplatných, YouTubeTV, YouTube Premium) je téměř univerzální, tyto služby sleduje nebo si je předplácí téměř devět z deseti diváků. Tato obrovská divácká základna přispívá k významnému nárůstu sledování na velkých obrazovkách, přičemž polovina těchto uživatelů pravidelně sleduje obsah na televizi, uvádějí výzkumníci.

Z průzkumu rovněž vyplynulo, že diváci oceňují obsah YouTube, zejména jeho bezplatnou nabídku podporovanou reklamou. Pokud jde o vnímanou hodnotu poskytovaných služeb, YouTube předstihuje nejen placené předplatné služby, jako jsou AVOD a SVOD, ale také jiné bezplatné zdroje, jako jsou FAST a pozemní vysílání.


Podle studie sice streamované video vykazuje vyšší odolnost vůči snahám spotřebitelů ušetřit než jiné formy zábavy, pracovníci výzkumu nicméně také zdůraznili, že poskytovatelé by měli být se zvyšováním cen opatrní.
Roky po pandemii koronaviru zanechaly ve většině amerických spotřebitelů pocit nervozity a obavy ohledně ekonomiky, přičemž nárůst inflace v roce 2022 zanechal v lidech trvalý dopad, který společnost Hub Entertainment Research dokázala změřit. V současné době jsou diváci ještě více znepokojeni opětovným nárůstem inflace a možností recese.
Dobrou zprávou pro poskytovatele televizních programů a streamovaných videí je, že diváci uznávají zábavní hodnotu, kterou streamování poskytuje. Data ukazují, že když byli diváci dotázáni, kde by ušetřili, pokud by museli snížit náklady, předplatné videa by bylo až na posledních místech na žebříčku potenciálních úspor.
Streamovací služby by to však neměly brát jako povolení ke častějšímu zvyšování cen. Většina spotřebitelů si už teď myslí, že ceny předplatného streamovacích služeb rostou častěji než v minulosti, uvádí Hub Entertainment Research, a je pravděpodobné, že by diváci uvažovali o zrušení služeb, pokud by měli pocit, že už jim nepřinášejí hodnotu.
Tyto závěry pocházejí ze zprávy „TV Advertising: Fact vs. Fiction” založené na průzkumu, který společnost Hub Entertainment Research realizovala mezi 3 tisíci americkými spotřebiteli ve věku 14–74 let, kteří sledují televizi alespoň jednu hodinu týdně. Rozhovory proběhly v květnu 2025 a zkoumaly postoje spotřebitelů k reklamě, rozdíly mezi jednotlivými video platformami a vliv reklamní strategie na zapojení diváků. Bezplatný výňatek z výsledků je k dispozici na webových stránkách společnosti Hub. Tato zpráva je součástí syndikované série „Hub Reports“.
Zdroj: tvtechnology.com