I přes cla, inflaci a neustálé ekonomické obavy jsou Američané odhodláni prožít veselé svátky. ICSC (dříve International Council of Shopping Centers) předpovídá, že maloobchodní tržby vzrostou od října do prosince o 3,5–4 %, Celkové výdaje by tedy měly překročit 1,7 bilionu dolarů.
Podle průzkumu ICSC o nákupních záměrech během svátků v roce 2025 plánuje realizovat nákupy 91 % spotřebitelů, tedy více než vloni. Většina z nich přitom hodlá alespoň část nákupů uskutečnit v kamenných prodejnách. „Bude to silné sváteční období,“ říká Stephanie Cegielski, viceprezidentka ICSC pro výzkum a public relations. „Navzdory všem diskusím o clech a titulkům na téma ekonomiky chtějí být spotřebitelé se svými rodinami a přáteli. Právě v těchto fyzických prostorách – nákupních centrech, obchodních domech, na hlavních třídách – se scházejí, užívají si vánoční výzdobu a prožívají ony radostné okamžiky, které definují svátky.“
Údaje ICSC to potvrzují: 92 % nakupujících uvádí, že bude nakupovat v kamenných obchodech, 52 % plánuje využít možnost nákupu online s vyzvednutím v obchodě. „Velká část tohoto nakupování v obchodech se odehrává v obchodech s levným zbožím, kterým se v USA říká „dollar store“, a v diskontních obchodech,“ uvedla Stephanie Cegielski pro Retail Insider. „Lidé tam chodí, aby ušetřili – hledají slevy, porovnávají ceny a kupují to, co potřebují nebo chtějí. Dává jim to pocit kontroly. To platí zejména pro spotřebitele s nižšími příjmy, kteří pociťují ekonomický tlak.“
Cla prozatím zůstávají neznámou, a to jak ve skutečnosti, tak psychologicky. Jednasedmdesát procent spotřebitelů uvádí, že obavy z cen, které souvisejí s cly, je mohou přimět k větší selektivitě. „Maloobchodníci odvedli skvělou práci, když se na to připravili a přesunuli dodavatelské řetězce,“ okomentovala situaci Stephanie Cegielski. „Ale je těžké nevnímat všechen ten povyk kolem cel.“
Seznamu nejčastěji plánovaných nákupů opět dominují dárkové karty, nakoupit je chce 64 % respondentů, což je o šest procentních bodů více než v roce 2024. Důvodem je možná, že pro nakupující představují řešení problému cel: „Utratíte za někoho 25 dolarů a on si sám vymyslí, jak a za co je utratí.“ Stephanie Cegielski také poznamenala, že dárkové karty prodlužují tržby maloobchodníků do nového roku, takže pokladny budou zvonit až do začátku roku 2026.
Zdroj: mediapost.com
