Období návratu duchů a přízraků spotřebitelům vrásky nijak zvlášť nedělá. Největší strach jim během tohoto Halloweenu nejspíš budou nahánět cla.
„Spotřebitelé trpí značnou nejistotou, pokud jde o vývoj ekonomiky, zejména o to, jak se budou v budoucnu vyvíjet ceny,“ uvedla Katherine Cullen, viceprezidentka pro průmysl a spotřebitelské trendy asociace National Retail Federation (NRF).
Téměř 80 % spotřebitelů očekává, že ceny letos vzrostou kvůli clům, jak vyplývá z průzkumu, který pro NRF provedla společnost Prosper Insights & Analytics a jehož závěry byly zveřejněny minulý měsíc. I když spotřebitelé v současné době upřednostňují naplnění základních potřeb, stále hledají způsoby, jak si užít i trochu radosti.
„I během pandemie jsme mohli vidět, že se spotřebitelé v časech nejistoty soustřeďují na svátky a tradice jako na způsob, jak si připomenout, co je důležité a kdo je pro ně důležitý, a chtějí trávit čas se svými blízkými,“ řekla Katherine Cullen. „Halloween v sobě pro spoustu lidí skrývá lehce fantastický prvek. Je to zdravý způsob, jak se odreagovat od toho, co se děje ve světě, a spojit se s ostatními,“ dodala.
Ve skutečnosti se očekává, že spotřebitelé letos utratí za tento svátek rekordní částky. NRF odhaduje (aniž by brala v úvahu inflaci), že spotřebitelé v roce 2025 utratí za Halloween 13,1 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o téměř 13 %.
Místa, kde spotřebitelé nakupují halloweenské produkty, se však neustále mění. S tím, jak z trhu mizí specializovaní maloobchodníci, jako je Party City a její značka Halloween City, se jiné společnosti snaží urvat pro sebe jejich podíl. Kdo by letos mohl slušně vydělat?
Diskontní prodejny
Nejoblíbenějším místem pro nákup halloweenských produktů jsou i nadále diskontní obchody. Podle NRF 42 % spotřebitelů uvedlo, že letos nakoupí zboží právě u těchto maloobchodníků. To představuje značný nárůst oproti 37 % v loňském roce. „Je to nejvyšší hodnota, kterou jsme zaznamenali od začátku pandemie“, uvedla Katherine Cullen.
„Vzhledem k tomu, že spotřebitelé hodlají v období tohoto svátku utratit rekordní částky, není překvapivé, že se snaží trochu ušetřit,“ řekla.
Zatímco NRF ponechává definici diskontních obchodů „na interpretaci spotřebitelů“, Katherine Cullen se vyjádřila, že to obecně zahrnuje levné obchody typu „dollar store“ a maloobchodníky s výprodejovým zbožím.
„Spotřebitelé napříč příjmovými segmenty již nakupují v diskontních prodejnách a obchodech s levným zbožím s cílem získat za své peníze co nejvíce“. Podle Katie Thomas, která vede Kearney Consumer Institute, to platí zejména pro věci každodenní potřeby, jako jsou potraviny. „Diskontní prodejny ale dosahují úspěchu i v jiných kategoriích. To navozuje ekonomiku drobných radostí – spotřebitelé mají dobrý pocit z toho, že optimalizují své výdaje, kde se dá, ale nechtějí se vzdát úplně všeho. Nákup drobných halloweenských dekorací je něco, co udělá člověku radost během jinak zhola praktického nákupu.“
Diskontní obchody zůstávají nejoblíbenějším místem pro nákup halloweenských produktů
Procento spotřebitelů, kteří plánují nakupovat u různých maloobchodníků (2020–2025)
Graf: Caroline Jansen/Retail Dive; Zdroj: The National Retail Federation, vytvořeno pomocí DatawrapperCena je pro spotřebitele v této sezóně bezesporu motivujícím faktorem pro nákup v diskontních prodejnách. Není to ale to jediné, co je přitahuje. Jak obchody s levným zbožím, tak výprodejové prodejny v posledních letech rozšířily svou nabídku, což z nich dělá relevantní místo pro nákup žádaných halloweenských produktů.
„Obchody, jako jsou HomeGoods a T.J. Maxx, nadále využívají lákavosti ‚hledání pokladů‘ a zdá se, že rok od roku rozšiřují svůj sortiment,“ řekla Katie Thomas. „Obchody typu „vše za dolar“ jsou snadnou volbou pro hostitele pořádající večírky nebo rodiče, kteří potřebují nakoupit cenově dostupné sladkosti, halloweenskou výzdobu nebo drobné dárečky.“
Také sociální sítě v tomto ročním období zvyšují zájem o diskontní obchody, protože influenceři zveřejňují své „úlovky“ sezónních produktů, které našli.
„Lidé zveřejňují příspěvky typu: ‚Hele, co jsem našel v obchodě s levným zbožím. Tohle je můj úlovek z obchodu s levným zbožím,‘“ řekla Katherine Cullen. „Hodně z toho je v režii maminek nebo influencerek, které mluví o tom, co objevily pro své děti buď v létě, nebo v období kolem Halloweenu – a jak tam dokázaly ušetřit peníze.“
Prodejci bytových doplňků
Společnost Home Depot se před pěti lety etablovala jako místo pro nákupy na Halloween, když představila Skellyho – 3,6 metru vysokou kostru, která se rychle stala virálním hitem.
„Když byl Skelly poprvé představen v roce 2020, věděli jsme, že máme v rukou speciální, první produkt svého druhu v době, kdy lidé toužili najít radost v dekoraci,“ vyjádřila se prostřednictvím e-mailu Aubrey Horowitz, která pracuje v obchodě se sezónními dekoracemi v Home Depot. „Obrovská velikost a strašidelné oči udělaly na spotřebitele neuvěřitelný dojem. Jakmile se produkt dostal do obchodů, mizel z regálů jako čerstvé, ještě horké rohlíky.“
Zdroj: Home DepotV následujících letech navázal tento maloobchodní řetězec na úspěch tohoto produktu a přidal do svého sortimentu nové halloweenské předměty, přičemž využil aktuální trendy.
Narůstající popularita Summerweenu – neoficiálního zahájení Halloweenu, které mnoho spotřebitelů slaví kolem června – podle Aubrey Horowitz přispívá ke zvýšenému nadšení kolem tohoto svátku a vede maloobchodníky k tomu, aby uváděli produkty na trh dříve.
„Tito vyznavači Halloweenu se do svých výzdob vrhají s plným nasazením, často pořizují úžasné fotografie a dekorace nechávají na svém místě často i dlouho poté, co říjen skončil,“ řekla Aubrey Horowitz. „Summerween dává našim zákazníkům i nám další příležitost nabídnout jim produkty, které milují, předvést svou kreativitu a vnést zábavu do letních měsíců.“
Asi tři měsíce před Halloweenem uvedla společnost Home Depot na trh svůj nejnovější sezónní sortiment, který zahrnoval známé produkty i novinky, jako je kostra psa, kostra kočky a další.
Zdroj: Home Depot14 % spotřebitelů letos plánuje nakupovat halloweenské zboží v obchodech s potřebami pro kutily, což představuje nárůst oproti 9 % v loňském roce, 21 % plánuje nakupovat v obchodech s bytovými doplňky, což je nárůst oproti 13 % v loňském roce, uvádí NRF. Část tohoto nárůstu je způsobena tím, že letos nakupuje výzdobu více spotřebitelů; rozhodnutí nakoupit dekorace se týká 78 % nakupujících, uvedla Katherine Cullen.
Nejběžnější dekorační předměty podle ní zahrnují závěsné dekorace, jako je osvětlení a pavučiny, po nich následují dýně a tykve a pak dekorace do interiéru a na dveře. Téměř 30 % spotřebitelů kupuje středně velké dekorace na trávník, jako jsou náhrobky a sošky, a 18 % kupuje velké dekorace, jako jsou nafukovací figury nebo animatronické figury.
„Halloweenské dekorace se zdají být pro tento svátek jasnou volbou,“ řekla Katherine Cullen.
Obchody s potřebami pro kutily
Spotřebitelé hledají cesty, jak ušetřit peníze, kde se dá, a tak jsou někteří z nich kreativní – i při nakupování.
Podle Katherine Cullen přitahují obchody s potřebami pro kutily a látkami ty spotřebitele, kteří se v této sezóně chtějí více věnovat kreativním projektům nebo si chtějí vyrobit vlastní kostým. Podíl zákazníků, kteří plánují nakupovat v obchodech tohoto typu, se letos zvýšil na 14 % z loňských 12 %.
Obchody s potřebami pro kutily také rozšiřují svůj sortiment sezónního zboží, aby uspokojily všechny zákazníky. Podobně jako Home Depot se i firma Michaels snažila vydělat na letní halloweenské mánii a v červnu uvedla na trh svou kolekci halloweenských dekorací. Obchodník propagoval kostýmy pro kutily, dekorace, sezónní řemeslné výrobky a další zboží z kategorie „vše za dostupné ceny“.
Zájem o nakupování halloweenských produktů v secondhandech zůstal relativně stejný jako v předchozích letech. Podle NRF plánuje letos sezónní nákup u těchto obchodníků 11 % spotřebitelů.
Z dospělých, kteří si letos chtějí vyrobit vlastní halloweenský kostým, 62 % uvedlo, že plánuje nakupovat v secondhandech, což představuje nárůst oproti 53 % v loňském roce. Vyplývá to z průzkumu Goodwill Industries International zveřejněného na začátku tohoto měsíce. A 70 % z těch, kteří chtějí letos nosit kostýmy, uvedlo, že upřednostňuje také úsporu peněz.
Ale i přes cla a dopady cen na spotřebitele bude spousta lidí slavit Halloween i letos.
„Halloween tradičně vnímáme jako svátek, na němž se lidé snaží nešetřit,“ řekla Katie Thomas. „Tradice, jako je koledování nebo výzdoba domu a zahrady, spojují rodiny, sousedy a komunity. Šetřit v této oblasti je jako šetřit na radosti.“
Zdroj: retaildive.com
