JAK BUDE VYPADAT TRH VIDEA V ROCE 2022?

9. 11. 2021
Nejnovější vydání studie TV Key Facts nese název „Restart“.

Nacházíme se uprostřed přesunu do nové éry. V této době média, spotřebitelé a značky společně budují svět zítřka. Kombinují to nejlepší z inovací s udržitelnými a odpovědnými postupy. Zpráva TV Key Facts shrnuje trendy, výzkum a data a přináší lokální i celosvětový pohled na budoucnost mediálního a reklamního průmyslu. Níže uvádíme souhrn hlavních zjištění, která se týkají celkových trendů obsahu a konzumace videa. Další údaje a hlubší poznatky o tématech, jako je reklamní trh, návratnost investic, měření sledovanosti a společenská odpovědnost získáte na webové stránce TV Key Facts a v online databázi nebo v připravované živé debatě.

Čas strávený sledováním videa dosahuje absolutního maxima


Rok 2020 byl rokem dramatických změn. Život v lockdownu přenastavil volný čas lidí a spolu s ním i jejich zvyky při konzumaci obsahu. Obývací pokoje prožily svou renesanci. Lidé investovali do domácího pohodlí a pořizovali si nové televizory a pohovky. Celkově konzumace videa po celém světě explodovala. Průměrná sledovanost ve světě byla přibližně pět hodin denně (v USA až 5 hodin 53 minut)*. To je důkaz, že obsah televize a videa neustále hraje významnou roli. Mediální prostředí se rychle mění a fragmentuje. Z hlediska časových rozdílů mezi různými způsoby konzumace je v Evropě stále v čele lineární televize. Význam videa na vyžádání (VOD), televize na vyžádání, videí krátkého formátu a televize placené za zhlédnutí pořadu však neustále roste. Trendy se přesto v jednotlivých zemích hodně liší. Ve Velké Británii představuje živé sledování televize pouze 54% konzumace videa. Ve Španělsku a Itálii je to 80%*.

Televize je globální videoplatforma


V roce 2020 se globální průměrná denní sledovanost televize zvýšila o šest minut*. V Evropě dosáhla průměrná denní konzumace 3,54 hodiny*. Jak se vracíme k „normálu“ a trávíme méně času doma, bude toto číslo přirozeně klesat. Tento trend už jsme v roce 2021 mohli pozorovat. Zároveň ale vidíme, že doba sledování televize se od stavu před pandemií zvyšuje. Ve druhém čtvrtletí 2021 vzrostla ve srovnání s rokem 2019 o 20 minut*. V určitých zemích očekáváme, že konzumace televize zůstane vyšší než v roce 2019. K těmto zemím patří Francie, Nizozemsko a Německo.

Lockdown byl pro CTV přínosný


Z televizní obrazovky se rychle stává prostředek pro konzumaci všech typů videa. Televizor připojený k internetu (CTV) má více než 50 % evropských domácností*. Ačkoli je penetrace CTV vysoká, místní rozdíly jsou obrovské. Například v Německu je penetrace 60%, v Portugalsku 36%*. Přesto popularita tohoto média roste. Počet uživatelů, kteří chodí na internet přes televizor (nejméně jednou měsíčně), překročil ve Velké Británii odhadovaných 38,6 milionu. V roce 2020 dosáhl 41,1 milionu*. Přes připojenou obrazovku se konzumuje více než polovina obsahu VOD a YouTube. VOD skutečně představuje budoucnost videa. A díky všemu až po televizní ovladač je VOD čím dál dostupnější.

Sounáležitost a družnost nebyly nikdy důležitější


Televize prokázala, že je médium, které spojuje, dodává jistotu, informuje a baví. Během dlouhých měsíců lockdownu poskytovala životně důležité aktuální zpravodajství o pandemii, bavila i utěšovala. Televize je médium, které lidem v těchto těžkých časech přinášelo úlevu. Během pandemie byl pocit celkové soudržnosti veledůležitý. Lidé se shromažďovali u televizorů a dívali se společně na zprávy i zábavné pořady. 105,8 milionu Evropanů sledovalo lockdownová oznámení v televizi. Reality show mezi 10 nejlepšími pořady posílily o 21%*. Jednou z nejsilnějších stránek lineární televize je zážitek ze společného sledování zábavných pořadů. Nejde totiž o to, abyste se výsledky soutěže dozvěděli od kamarádů nebo z médií.

Hranice mezi VOD a lineární televizí se ale stírají. V minulosti se VOD zaměřovalo na hrané filmy a dokumenty. Teď je pestřejší a nabízí více „televizního“ obsahu, např. sportovní programy (Roland Garros na Prime Video) nebo místní zábavné pořady a reality show (Too Hot to Handle na Netflixu). Stejně tak televizní kanály vytvářejí špičkové hrané pořady a dokumenty pro své vlastní VOD platformy. Můžeme jmenovat například Sisi na RTL v Německu, Gangs of London na Sky ve Velké Británii a La Mia Jungla na Rai v Itálii. U hrané tvorby dochází k posunu od hollywoodských mezinárodních superprodukcí k místním seriálům. V Evropě jsou na tom nejlépe místní seriály na všech trzích, ať jde o sledování televize nebo VOD. Podobně se objevují i neanglicky mluvené tituly. Nedávno jsme mohli pozorovat obrovský úspěch Hry na oliheň. Od zářijového spuštění tento seriál zhlédlo 111 milionů účtů. 95 % mimo Jižní Koreu.

Místní přeborníci ve VOD versus globální hráči


Konkurence se neustále vyostřuje. Všichni hráči masivně investují do nového obsahu, např. Disney, Discovery, Netflix... VOD se sbližuje s televizí a vysílatelé investují do výroby obsahu ne pro své televizní kanály, ale pro své VOD platformy. Počet dostupných služeb placeného videa na vyžádání (SVOD) dosáhl ve všech zemích nevídané úrovně. Ve Francii je jich 34, ve Velké Británii 29, v Německu 28 a v Nizozemsku 19*. To je ale přespříliš. Místo je jen pro tolik služeb, kolik si jich uživatel může předplatit. Bojuje se hlavně o kvalitu obsahu. Diváci jsou ochotní sledovat reklamu, pokud následuje prémiový obsah. Dnes většina kvalitních VOD nabídek neobsahuje reklamu. To omezuje příležitosti ke zviditelnění inzerentů. Začíná se ale objevovat více hybridních platforem. Ty nabízejí modely, které  vycházejí z předplatného, ale obsahují i variantu bez reklam. Kromě toho jsou na vzestupu nabídky videa na vyžádání podporovaného reklamou (AVOD). Ty poskytují výhody jak pro uživatele, tak pro inzerenty. Uživatelům snižují náklady domácnosti na předplacený videoobsah a inzerentům umožňují zasáhnout tolik žádané mladší diváky.

Z obývacího pokoje se stal bod, který propojuje inzerenty a evropské spotřebitele. Inzerenti potřebují probíhajícím změnám porozumět, aby diváky zaujali v jejich domácím prostředí. Zpráva i chystaná akce Total Video Key Facts poskytují inzerentům vše potřebné, aby se v tomto vývoji orientovali.

Nejnovější vydání shromažďuje data a poznatky od současných lídrů odvětví z celého světa. Debatují v něm o renesanci odvětví a o budoucím životě obývacího pokoje.

*Všechny statistiky (a ještě více) můžete najít ve zprávě TV Key Facts, na našich webových stránkách a v naší online databázi.

Zdroj: thedrum.com

Načítání dalších...