IVAN ZACHARIÁŠ – ČECH, KTERÝ SVOU REKLAMOU DOBYL SVĚT

25. 5. 2023
Ivan Zachariáš; Zdroj Archiv HBO
AKTUALITY DLOUHÉ ČTENÍ DOPORUČUJEME SCREENVOICE ORIGINALS
Ivan Zachariáš je jeden z nejúspěšnějších Čechů na světovém poli reklamní tvorby. Natáčel pro významné společnosti, mezi něž patří například Stella Artois, Land Rover nebo značka Adidas. Mimo jiné je také režisérem znělek pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Pustil se však i do celovečerní tvorby, pod jeho taktovkou vzniklo například drama Pustina, seriál Bez vědomí či celovečerní film Konec světa.

Dobrá reklama se dá natočit na cokoli


K natáčení a režii Ivan Zachariáš tíhnul už v době svých studií. Vystudoval katedru dokumentární tvorby na pražské FAMU a některé z jeho krátkometrážních děl dosáhly značeného úspěchu. Například parodie na bollywoodské filmy Mulit z roku 2003 je součástí sbírky newyorského Muzea moderního umění.

Prvním spotem, který natočil, byla reklama na Prazdroj, kterou mu ještě na škole „dohodil” Jan Svěrák. Nejvíce oceňované spoty jsou na pití auta. Zachariáš tvrdí, že důvodem nejsou až tolik zmiňovaná témata, ale fakt, že právě tito klienti byli odvážnější ve svém marketingovém přístupu. Je však přesvědčen, že dobrá reklama se dá natočit v jakémkoli oboru a záleží především na nápadu. Točil například i reklamu na kočičí žrádlo a ta dokonce získala různá ocenění. „I na nudné věci se dá udělat dobrá reklama.” Také dodává, že obecně bývali klienti statečnější a dnes se o něco více bojí v televizních reklamách odvázat.

Přiznává, že však existují i odvětví, pro která by odmítl televizní spoty točit, například cokoli násilného či na cigarety. Před lety Ivan Zachariáš natočil spot pro britskou námořní pěchotu jednotky Royal Marines. Snímek byl velmi úspěšný a reklama prý zvedla zájem o nástup. Z toho podle svých slov Zachariáš neměl dobrý pocit a prý natočení spotu lituje. „Řekl jsem si, že tohle už dělat nebudu”, dodal.

Stella Artois, nejlepší britská reklama


Jedna z nejpopulárnějších reklam z jeho dílny je na pivo Stella Artois. Děj se měl původně odehrávat za Francouzské revoluce, nicméně Zachariáš se rozhodl ji zasadit do období první světové války a vsadit na příběh pilota. Získal za ni cenu za nejlepší britskou reklamu roku 2001 v Cannes. Podle slov Marka Šebesťáka, šéfa reklamní agentury MARK/BBDO, je to největší možný úspěch a Zachariáš je podle něj špička v oboru. „Nikomu jinému se v Česku nic podobného nepovedlo.”



Video: Stella Artois

Adidas Equipo


Zachariáš je dnes jedním z nejvyhledávanějších světových režisérů reklam a většinu svých zakázek točí pro zajímavé zahraniční klienty. Jedním z nich je i světově proslulá značka Adidas, pro kterou Zachariáš režíroval tento reklamní spot.



Video: Adidas

Ivan Zachariáš říká, že před točením této reklamy měl rád fotbal. Paradoxně však k němu po realizaci tohoto spotu již tolik netíhl. Dostal se k tomu údajně již příliš blízko.

Nike a Maria Sharapova


„Pretty” je nepochybně jedna z reklam, kterou lze z tvorby tohoto zajímavého Čecha považovat na jednu z nejúspěšnějších. V reklamě pro značku Nike si zahrála slavná tenistka Maria Sharapova, která se v tomto snímku jako tvář značky objevila poprvé. Zachariášovi přinesla zlaté ocenění v Cannes.



Video: Nike

Rexona a Stunt City


Další zlato v Cannes Zachariášovi přinesl snímek pro značku Rexona s názvem Stunt city (Kaskadérské město) z roku 2005. Snímek se točil v Sydney a je plný kaskadérských kousků, které byly všechny točeny bez použití počítačových triků. Natáčení se zúčastnilo asi třicet profesionálních kaskadérů.



Video: Rexona

Za režiséra mluví jeho práce


Ivan Zachariáš má za sebou mnohá ocenění za své nejen reklamní počiny. Nejúspěšnější období v tomto směru zažíval v letech 1994 – 2006. Již první snímek na Národní galerii vyhrál Zlatý buben za nejlepší evropskou reklamu. Prvního lva v Cannes získal v roce 1998 za výše zmíněné krmivo pro kočky značky Whiskas. Zlatého lva poté získala reklama na Land Rover z roku 2000. Jak se však tento český velikán k oceněním staví? Podle jeho vlastních slov – s velkým odstupem a rezervou. Sám byl členem různých porot a uvědomuje si, jak to na festivalech chodí. Říká, že člověka samozřejmě potěší, když dostane cenu v Cannes, ale že za režiséra musí hlavně mluvit jeho práce. „Zakázku vám kvůli ceně nikdo nedá”, říká.

Důležité je stále zkoušet nové věci a nebát se


Práce Ivana Zachariáše se vyznačuje především zajímavými myšlenkami a neotřelými scénáři. K reklamě vždy přistupoval jako k malému filmu a kvalitní výstup je pro něj největší motivací. Záleží mu na pozitivním vlivu na vkus a inteligenci diváka, nejde přeci jen o prodej produktu. Také tvrdí, že je důležité neustále zkoušet nové postupy a techniky a nezamrznout na místě. Věří, že lidé už jsou „normálními” reklamami unaveni a v poslední době jim chyběla svoboda. „Dobrá reklama se dá udělat na jakýkoli produkt.”

Načítání dalších...