Autorem Draculy, klasického díla gotického hororu, je Bram Stoker, irský současník Oscara Wildea, který psal populární beletrii, aby si přilepšil. První vydání Draculy se objevilo v knihkupectvích 26. května 1897, cena byla šest šilinků, náklad činil asi 3 tisíce výtisků v jednoduché žluté plátěné vazbě s jednoslovným názvem psaným prostým červeným písmem. Ve skutečnosti se jednalo o změnu na poslední chvíli. Ještě několik týdnů před vydáním totiž zněl Stokerův pracovní název rukopisu The Un-Dead (česky Nemrtvý).
Upírský román Brama Stokera se později stal předlohou pro řadu hollywoodských verzí a vydobyl si pověst mistrovského díla hororové literatury. Vůbec prvním vyrobeným filmem s postavou upíra Drákuly byl snímek Drakula Halála z roku 1921. Nebyl ale zřejmě prvním, který byl uveden do široké distribuce, protože jeho vysílání bylo odloženo na rok 1923. Prvenství v distribuci tedy pravděpodobně drží německý horror Upír Nosferatu z roku 1922. Ten také dodnes patří mezi legendy. Max Schreck v titulní roli budil tolik hrůzy, že dokonce panovaly obavy, zdali se skutečně nejedná o upíra. Mezi další strhující snímky z dlouhé řady filmových zpracování patří bezesporu Dracula z roku 1931 s hercem Belou Lugosim v hlavní roli, Dracula z roku 1951, v němž zazářil Christopher Lee, a bezpochyby i Coppolův Dracula z roku 1992, který na rozdíl od předchozích snímků ukazuje Drákulu jako obyčejného milujícího muže stiženého strašlivou kletbou.
Nový film Dracula: Příběh lásky, který právě přišel do kin, vznikl pod režisérskou taktovkou Luca Bessona, má blízko jak k horroru, tak k romanci a uznání se dočkal spíše za velkolepou výpravu než za zpracování. Tak jako tak je důkazem, že postava Drákuly zůstává univerzálním kulturním symbolem, který stále inspiruje filmové tvůrce – a nejen je.
Drákula v marketingu
Drákula – a obecně upírské motivy – mají specifickou roli také v marketingu, zejména v televizní reklamě. Představují silný archetyp a kulturní ikonu, kterou lze snadno využít k upoutání pozornosti:
- Drákula je jednou z nejznámějších postav světové literatury a filmu, diváci okamžitě rozpoznají jeho atributy (plášť, upíří zuby, hrad, netopýři, noc).
- Upírské téma nabízí kombinaci přitažlivosti i hrozby, v reklamě se často využívá transformace „děsivého“ na „zábavné“. Kreativci mají široký prostor pro parodii i vážnou stylizaci: Dracula může být strašidelný, komický, elegantní i absurdní.
Televizní reklamy s motivem Drákuly se objevují už od osmdesátých let minulého století. Jednou z povedených je reklama na baterie Duracell z roku 1989, které si – máme-li věřit spotu – i po třech letech ležení udržují až 90 % své kapacity. No, nekup to!
Video: Duracell – Dracula
Také značka Energizer vsadila v roce 1993 u svých baterií na Drákulu. V reklamním spotu nahání upír zajíčka Bunnyho – a má smůlu…
Video: Energizer Bunny Batteries – Dracula
Značka Budweiser zase využila upíří téma v rámci své halloweenské reklamy v roce 1990, z níž vyplývá, že Budweiser je symbolem zábavy i pro netvory noci.
Video: Budweiser – Halloween
Po upírském motivu sáhla v roce 1992 i proslulá Coca-Cola. Upír nahánějící krásku dá před krví panny přednost červené plechovce oblíbeného nápoje. Zakousne se do ní, vysaje ji – a promění se v atraktivního mladého muže…
Video: Coca-Cola – Dracula
Audi ví, že denní světlo nedělá upírům dobře
Značka Audi se v roce 2012 vytasila s velmi vtipnou reklamou o upírovi, který – vybaven kufrem plným krve (namísto plechovek piva) – jede autem na upíří slet. Vše ale dopadne jinak, než očekával. Reklama představuje nový model Audi S7 a zdůrazňuje oslnivé LED světlomety vozu, které – přirozeně – likvidují upíry. Reklama zazářila na Super Bowlu v roce 2012.
Video: Audi S7 – Večírek upírů
Kellogg's likviduje upíry pomocí kukuřičných lupínků
Americká firma Kellogg's, která se specializuje na snídaňové cereálie různého druhu, přišla v roce 2014 s vtipnou reklamou. Upír vletí do ložnice krásné spící ženy, aby jí vysál krev, ale zrak mu padne na krabici cereálií Kellogg's Crunchy Nut Cornflakes na stole. Celou noc si pochutnává na kukuřičných lupíncích, až ho překvapí ráno, a tak se pokusí schovat do truhly. Ta je ovšem už obsazena jiným upírem, který rovněž křoupe cereálie. Prostě jim nejde odolat...
Video: Kellogg's Crunchy Nut Cornflakes - Upír
Kinder Bueno je lákavější než krev
Zdá se, že upíři nemají stravu tak jednostrannou, jak se tvrdí v románech. Někteří si rádi dopřejí i sladkou tečku v podobě Kinder Bueno.
Video: Kinder Bueno - Upír
Red Bull nedá upírům spát
Energetický nápoj Red Bull nejenže dává křídla, ale upírům způsobuje potíže se spaním. Přesně to zjistí upír, který poté co vysál krev z ženy, jež si dopřála energy drink, nemůže spát a probudí se – k jeho smůle – předčasně…
Video: Red Bull – Vampire
Solární napájení od Bewag ochrání domov před upíry
Německá společnost Bewag AG, někdejší významný berlínský dodavatel elektřiny, sice již zanikla, ale její upírská reklama stále žije. V akčním reklamním spotu prchají upíři před sluncem do budovy, ale překvapí je lustr na solární napájení…
Video: Bewag AG – Vampire
Nissan Murano 2017
Značka Nissan také využila upírskou tematiku, ale hlavní postava jejího spotu není klasickým Drákulou v plášti. Jde spíše o moderní stylizaci upíra, jakou známe z moderní popkultury. Tak jako tak, krásná žena neodolá ani upírovi, ani jeho krásnému vozu Nissan Murano.
Video: Nissan Murano – Dracula & Girl
Značka Diesel Jeans sází na upírskou erotiku
V reklamě proslulé italské značky Diesel Jeans zazářila jako sexy upírka americká herečka Mishel Prada, do role jejího protějšku a lovce upírů se vžil Michael Dolen. Reklamní spot, který vznikl v režii Liora Chefetze, je doslova nabitý erotickým napětím. Džíny od Diesel Jeans jsou totiž nesmírně vzrušující…
Video: Diesel Jeans – Sexy Vampire
No, a aby té erotiky nebylo málo, podobně laděná je i reklama na antiperspirant AXE Dry. Je vidět, že i upíři mají rádi vůně…
POM Wonderful chrání před upíry líp než česnek
Nemáte doma česnek? Nevadí! V reklamě z roku 2023 je nápoj POM Wonderful inzerován jako perfektní ochrana před upíry a rozhodně byste bez něj neměli vyrazit do kina. Muž v kinosále, obklopený upíry, vyvázne bez ztráty krve jen díky nápoji z granátového jablka, který je bohatý na antioxidanty.
Video: POM Wonderful: Theater
Upíři táhnou
Upírské motivy a především samotná postava Draculy jsou pro kreativce a inzerenty velmi lákavé. Publikum totiž okamžitě chápe symboliku – není třeba dlouze vysvětlovat, kdo je Dracula nebo co znamenají jeho tesáky, plášť nebo hrad zahalený mlhou. Tento „zkrácený kód“ šetří čas a dává tvůrcům možnost věnovat se pointě příběhu. Upíři navíc nabízejí působivý kontrast přitažlivosti a strachu, což je pro marketing ideální kombinace. Reklamy s touto tematikou mají dramatický potenciál, takže vyvolávají silnější reakce než běžné, konvenční motivy. Archetyp Drákuly lze navíc snadno parodovat, modernizovat nebo převést do komické roviny, což umožňuje oslovit různé cílové skupiny – od dětí až po dospělé. Oproti jiným motivům mají upíři výhodu kulturní univerzálnosti: fungují globálně a přitom umožňují lokální variace.
A nesmíme zapomenout ani na prvek nostalgie – publikum zná tuto postavu z filmů a literatury, což posiluje emocionální pouto – a okamžitou rozpoznatelnost. Právě to je důvod, proč se Dracula a jeho svět znovu a znovu vrací na televizní obrazovky – nejen ve filmech, ale i v reklamních spotech nejrůznějších světových značek.