Zdroj: Mediaguru
AKTUALITY DOMÁCÍ VÝZKUM

ČEŠI OZNAČUJÍ ZA NEJBLIŽŠÍ ZNAČKU LIDL. POTÉ YOUTUBE A DR. MAX

15. 10. 202515. 10. 2025
Značky, které Češi považují za jim blízké, se ve srovnání s loňskem téměř nezměnily. Na nejvyšší příčce zůstává Lidl, ukazuje aktualizovaný průzkum agentury Ipsos.

Čeští spotřebitelé označují za nejbližší značku Lidl, následovanou YouTube a lékárenskou sítí Dr. Max, která je zároveň nejvýše umístěnou ryze českou značkou. Vyplývá to z aktualizovaného průzkumu agentury Ipsos.

Čechům je blízké jen 13 % ze zkoumaných značek, celkově jich znají 63 %. Ve srovnání s loňskem se vedoucí trojice značek nemění. Rovněž zastoupení TOP 10 značek je také stejné, u některých se přehodilo jen pořadí.

Do průzkumu bylo zahrnuto celkem 300 značek ve 33 kategoriích. Nejpozitivnější očekávání mají Češi vůči supermarketům, lékárnám a platebním kartám, nově také vůči značkám z oblastí bydlení a DIY (hobby a kutilství). Tyto kategorie jsou podle Ipsosu spotřebitelům blízké, protože se s nimi setkávají často a spojují si je s každodenním životem.

TOP 10 značek, které Češi považují za blízké


Zdroj: Ipsos | Brand Success Study 2025, Q: Jak blízká je Vám osobně tato značka?, báze: 400 respondentů na každou značku


„Obliba značek se u Čechů příliš nemění,“ konstatoval Michal Štěpánek z Ipsosu. Jen šest procent značek si podle výzkumu v očích spotřebitelů meziročně polepšilo. Důvody růstu se liší podle kategorií – například u platebních karet či kurýrních služeb hraje roli zákaznická zkušenost a online dostupnost, u minerálních vod zase dostupnost v místech prodeje.

Z generačního pohledu má nejmladší cílová skupina, kryjící se částečně s generací Z a Y, více než jiné generace blízko ke značkám rychlého životního stylu (sociální sítě, řetězce rychlého občerstvení).

Nejlépe ve svých kategoriích vytváří pozitivní očekávání značky Lidl, Visa a MasterCard, Dr.Max, Nike, Kofola, OBI, Ikea, Jar, T-Mobile a Samsung.

Značky nejlépe naplňující očekávání v jednotlivých segmentech



  • Supermarkety: Lidl, Kaufland a Albert,

  • Lékárny: Max, Benu a Pilulka.cz,

  • Finanční služby a karty: Visa, Mastercard a Air Bank,

  • Sportovní móda, oblečení a obuv: Nike, Adidas a Deichmann,

  • Minerální vody, CSD, energy: Kofola, Magnesia a Mattoni,

  • DIY: OBI, Hornbach, Baumax

  • Bydlení: Ikea, Jysk a Sconto,

  • Péče o domácnost: Jar, Savo a Cif,

  • Telekomunikace: T-Mobile, O2 a Vodafone,

  • Mobilní telefony: Samsung, Google a Apple.


Zajímavostí je, že Samsung v Česku předbíhá Apple, což výzkumníci vysvětlují zjištěním, že Samsung je pro Čechy silnější značka než Apple.

Největší meziroční pozitivní posun zaznamenaly značky Revolut, Netflix a Popeyes. Z hlediska růstu jsou zajímavé především Popeyes, Proud a Bolt Food, které vzrostly dva roky po sobě.

Změna blízkosti v porovnání s rokem 2024 – TOP 10


Zdroj: Ipsos | Brand Success Study 2025, Q: Jak blízká je Vám osobně tato značka?, báze: 400 respondentů na každou značku


Rostoucí značky podle Ipsosu spojuje několik faktorů: mají digital-first přístup, zjednodušují život a nabízejí pohodlí (convenience), zdůrazňují hodnotový přesah (např. udržitelnost či komunitu) a jsou součástí životního stylu mladších generací.

Mezi rostoucími značkami jsou podle výzkumu Ipsosu lídři, kteří dokázali posílit: Netflix, ČSOB a především Rossmann, který rostl už druhý rok po sobě. Dále rostou i Gemerka nebo HeroHero a Tierra Verde mezi vyzyvateli.

Pro menší, méně známé značky je klíčovým předpokladem pro získání blízkosti především zvyšování znalosti – dokud se značka nedostane do povědomí lidí, těžko se dostane do výběru při nákupu. Naopak pro etablované a vedoucí značky je třeba ještě více pracovat s pozitivními očekáváními.

Podle Michala Štěpánka stojí za dlouhodobě fungující značkou tři klíčové faktory – očekávání, kontext a empatie. „Značka musí mít jasně vytvořenou síť asociací, aby lidé věděli, o čem je a co od ní mohou očekávat. Zároveň musí dokázat reagovat na trendy a vynikat v různých momentech spotřeby. A v neposlední řadě je důležité, aby lidé cítili, že jim značka naslouchá,“ shrnul.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...