AŤ INZERENTY SÍLA PROVÁZÍ ANEB HVĚZDNÉ VÁLKY V TELEVIZNÍ REKLAMĚ

4. 5. 20244. 5. 2024
Mezinárodní den Star Wars, který se slaví 4. května, je nezvratným důkazem celosvětového nadšení, dalo by se říci až šílenství, pro kultovní sérii Hvězdné války. Proto je zcela pochopitelné, že se tématu Hvězdných válek brzy po prvním uvedení do kin chopili i marketéři, kteří neomylně vyčenichali skvělou obchodní příležitost. A jak je vidět, obliba tématu Star Wars v televizních reklamách nepominula ani po více než čtyřech desetiletích.

Hvězdné války se po svém uvedení v roce 1977 staly mezinárodním fenoménem díky průlomovým vizuálním efektům a ikonickým filmovým postavám. Tato série dala vzniknout mnoha pokračováním, prequelům a spin-off filmům a seriálům, stejně jako nespočtu dalších médií. Filmová série, kterou stvořil George Lucas, má celosvětovou fanouškovskou základnu, což je dokonalý předpoklad pro využití v televizní reklamě.

Mezinárodní den Star Wars


Neoficiální svátek zasvěcený Hvězdným válkám vznikl z čirého nadšení fanoušků a v současné době už dalece překračuje rámec anglické slovní hříčky „May the 4th Be With You“, což se dá do češtiny přeložit i jako „Nechť tě 4. květen provází“. Poprvé byla tato fráze použita novináři v létě 1978 v rámci článků ke Dni nezávislosti, o rok později ji zase novináři využili u příležitosti zvolení Margaret Thacherové premiérkou. Slovní hříčka si postupně začala žít svým vlastním životem a nakonec vznikl neoficiální svátek. První organizovaná oslava Mezinárodního dne Star Wars se konala v roce 2011. Od té doby se fanoušci Hvězdných válek z celého světa 4. května setkávají, aby vzdali hold svým oblíbeným filmům. Oblékají se do kostýmů svých oblíbených postav a sledují filmy nebo speciální vysílání související s touto kultovní sérií.

Fenomén Hvězdných válek


K propagaci svých produktů již fenoménu Hvězdných válek využila celá řada firem, včetně slovutných světových značek. V čem tkví kouzlo tohoto kultovního počinu, který se nesmazatelně zapsal do filmových dějin? Faktorů, které k tomu přispívají, je hned několik:

  • Univerzální témata: Příběhy Hvězdných válek se dotýkají univerzálních témat, jako je boj mezi dobrem a zlem, touha po dobrodružství, láska, odvaha a naděje. Tyto hluboké, emocionální prvky oslovují lidi po celém světě, bez ohledu na věk či kulturu.

  • Charaktery: Postavy z Hvězdných válek jsou ikonické a staly se legendami. Od hrdinů, jako jsou Luke Skywalker a princezna Leia, až po postavy ztělesňující zlo, jako je jako Darth Vader a Sheev Palpatine. Každá z těchto postav má své jedinečné rysy a zajímavý příběh.

  • Poutavý svět: Hvězdné války nabízejí výlet do bohatého fiktivního světa, který diváky doslova fascinuje. Do vesmíru naplněného planetami, mimozemskými rasami, vesmírnými loděmi, světelnými meči a nadzemskou silou.

  • Revoluční efekty: Původní Hvězdné války z roku 1977 přinesly revoluční speciální efekty, které navždy změnily filmový průmysl. Použití modelů, animací a vizuálních efektů pomohlo vytvořit epické a realistické prostředí, které diváky naprosto pohltilo.

  • Přesah napříč generacemi: Hvězdné války od svého debutu neustále přitahují nové generace fanoušků. Díky dalším filmům, seriálům, knihám, hrám a dalším médiím zůstávají relevantní pro další a další generace.

  • Rozsáhlá komunita: Star Wars má nesmírně silnou fanouškovskou komunitu. Její členové se sdružují na festivalech, konferencích, online fórech a sociálních médiích, kde diskutují o příbězích, teoriích, cosplay a dalších aspektech Hvězdných válek.


Tato kombinace faktorů umožnila Hvězdným válkám stát se jedním z nejvlivnějších a nejúspěšnějších filmových fenoménů v historii. Značka Pepsi využila „síly“ Hvězdných válek už v roce 1999:



Video: Pepsi: Star Wars Episode I

Hvězdné války a televizní reklama


Od okamžiku, kdy se Hvězdné války poprvé objevily na plátnech kin, nabízejí Darth Vader a jeho kolegové nejrůznější produkty – od nealkoholických nápojů přes navigaci a baterky až po automobily. Nic nenasvědčuje tomu, že by využití Hvězdných válek k marketingu mělo skončit, dojná kráva Star Wars zjevně není ani zdaleka vyčerpána.

Za svou již více než 30letou historii toho už mají Hvězdné války a jejich hrdinové hodně za sebou. Z jejich celosvětové slávy samozřejmě těží i reklama, která ráda obsazuje hrdiny z celého vesmíru, kupodivu nejčastěji z temné strany Síly. Pojďme se na některé z kampaní podívat.

Bonbony M&M's přešly na temnou stranu Síly (2005)


V roce 2005 vydala společnost M&M's u příležitosti uvedení Epizody III. několik reklam, v nichž jejich bonbóny řeší přechod na temnou stranu Síly. V této reklamě jim Darth Vader učiní nabídku, kterou prostě nemohou odmítnout:



Video: M&M's Dare To Go To The Dark Side

Obi-Wan Kenobi i Luke Skywalker si oblíbili chilské pivo Cerveza Cristal (2003)


Asi největší poprask vzbudila reklama v Chile, kde tamní 13. kanál pojal reklamní přestávky během prvního vysílání Hvězdných válek v televizi velmi svérázně. Klasické reklamní bloky se nekonaly. Reklamy na pivo Cerveza Cristal byly namísto toho zakomponovány přímo do určitých scén. Obi-Wan Kenobi tak například podává Luku Skywalkerovi namísto světelného meče vychlazené pivo.

Společnost Lucasfilm celkem pochopitelně nebyla z těchto zásahů do filmu, kterými se diváci nesmírně bavili, nijak nadšená, a tak podnikla proti inzerentovi a televiznímu kanálu právní kroky. Soud jí dal za pravdu a reklamní spoty musely být staženy. Naštěstí ne natrvalo. Chilské reklamy si navíc mezitím začaly žít vlastním životem a během několika málo dní se na YouTube i jinde objevilo velké množství parodií a narážek:



Video: Chilské pivo Cervesa Cristal v Hvězdných válkách

V červnu 2004 získala reklama The Force is with Cerveza Cristal cenu Media Grand Prix na festivalu Cannes Lions, což bylo poprvé, kdy ocenění v podobě lva získala chilská společnost.

S Volkswagenem pronikly Hvězdné války na Super Bowl (2011)


Reklama VW „The Force“ z roku 2011 svým způsobem navždy změnila reklamy na Super Bowlu. V reklamním spotu dítě chodí převléknuté za Darth Vadera po domě a snaží se použít temnou stranu Síly na všechno od rodinného psa až po nový VW Passat stojící na příjezdové cestě.

Výjimečnost reklamy ale nebyla pouze ve zpracování. Marketingový tým tenkrát obrovsky zariskoval a spustil reklamu už čtyři dny před zápasem. To bylo tehdy velmi neobvyklé. Do té doby byla reklama na Super Bowlu pomíjivou záležitostí. Například reklama společnosti Apple z roku 1984, která se řadí mezi nejlepší reklamy ze Super Bowlu vůbec, byla odvysílána pouze dvakrát. S veleúspěšnou reklamou na Volkswagen se vše změnilo a z jednorázových akcí se staly až několikaměsíční marketingové kampaně. Marketingovému týmu VW se tehdejší riskantní tah vyplatil. Reklama se Volkswagenu zaplatila ještě dříve, než na Super Bowlu vůbec začala běžet.



Video: Volkswagen Passat 2011 – The Force

K Hvězdným válkám se Volkswagen vrátil i v roce 2022 v rámci vydařené kampaně s mottem „ID. Buzz a Obi-Wan Kenobi mají jedno společné: jsou jako z jiného světa“:



Video: Volkswagen ID. Buzz – Star Wars

Navigace s hlasem Darth Vadera (2010)


Darth Vader zjevně není jen zloduch mistrovsky ovládající světelný meč. Zdá se, že se slušně vyzná i v mapách. Dokládá to kampaň „Darth Vader's Voice Behind The Scenes“, která byla realizována v Nizozemsku v květnu 2010 a kterou pro značku TomTom vyrobila reklamní agentura Pool.



Video: Tom Tom – Darth Vader

S navigátory se ovšem v roce 2010 nejspíš roztrhl pytel – přivydělat si propůjčením svého hlasu pro navigační službu se rozhodl i sám Mistr Yoda.

Kaufland a vánoce s Hvězdnými válkami


Obchodní řetězec využil ve svých kampaních tématu Hvězdných válek nejednou. V roce 2015 například přišel s dojemnou vánoční reklamou, jejímž hlavním hrdinou malý chlapec, který se zakoukal do dívky ze sousedství. Nemá odvahu projevit své city, ale ví, že ona také miluje Hvězdné války, a tak se rozhodne převléci se za svého oblíbeného hrdinu a doručit jí dopis. A odvaha se mu vyplatí…



 Video: Kaufland – Star Wars (2015)

Také v roce 2019 vsadil Kaufland na Hvězdné války a zaujal mottem „Kaufland přeje šťastné Vánoce celé galaxii“. Hrdinou emotivního spotu je chlapec, kterého přemůže jeho temná stránka a on zničí mladšímu kamarádovi sněhuláka. Vánoční dárek – světelný meč – mu ale otevře oči. Rozhodne se pro světlou stranu Síly a svůj světelný meč daruje chlapci, kterému předtím ublížil:



Video: Kaufland přeje šťastné Vánoce celé galaxii

Světelný meč na baterky Duracell


Výkonná baterie a silná fantazie – to je kombinace, kterou jen tak něco nepřekoná, vyplývá z reklamní kampaně společnosti Duracell z roku 2015. Ve spotu se kromě zbraně objevují i filmoví roboti R2-D2 a pesimista C-3PO. Kromě světelného meče, robotů, lodí a vojáků nabízí spot i oblečení a bojové umění Jediů a věty z filmu:



Video: Duracell – Star Wars

Adidas a intergalaktická kantýna nabitá celebritami


Do vesmíru si v roce 2010 vyrazila i proslulá značka Adidas. A nezakotvila nikde jinde než v kantýně Mos Eisley z Epizody IV. – Nová naděje. V intergalaktickém baru vedle sebe popíjejí pivo David Beckham, Daft Punk, Snoop Dogg, Franz Beckenbauer, Noel Gallagher, Ian Brown, Jay Baruchel, Ciara a C-3PO, Han Solo či Obi-Wan Kenobi. Kampaň pochází z dílny kreativní agentury Sid Lee Montreal.



Video: Adidas – Kantýna

Upoutávka na pohádku Mrazík na TV Nova ve stylu Hvězdných válek


Přehled reklamních spotů využívajících téma Hvězdných válek zakončíme ryze českým počinem. Upoutávka TV Nova na každoroční pohádku před pár lety se opravdu povedla. Koho by nepobavil děd Mrazík jako Icewalker se světelným mečem místo berly mrazilky?



Video: Upoutávka TV Nova na pohádku Mrazík



Zdroje: toplessrobot.com, starwars.com, kinobox.cz, nerdfix.cz, time.com, adsoftheworld.com

Načítání dalších...