ABSOLUT VODKA PŘEDEFINOVALA, CO CHATGPT ŘÍKÁ O ZNAČCE

7. 10. 20257. 10. 2025
Když se Absolut Vodka snažila pochopit způsob, jakým spotřebitelé používají ChatGPT k vyhledávání doporučení pro přípravu míchaných nápojů, zjistila, že v téměř 70 % odpovědí nebyla zmíněna žádná značka. To představuje obrovskou příležitost pro ovládnutí tohoto prostoru, vytvoření příběhů značky a využití zdrojů, jako je Reddit.

To tvrdí Mathilde Guinaudeau, generální ředitelka společnosti Ipsos, která na kongresu ESOMAR 2025 objasnila, jak generativní optimalizace vyhledávání mění pozici značky. „Vyhledávání už nikdy nebude stejné,“ předpověděla.

Vývoj vyhledávání



  • Google je sice stále nejpoužívanějším vyhledávačem, nicméně ChatGPT je v současné době pátým nejnavštěvovanějším webem na světě a podle výzkumu společnosti Ipsos předstihl síť X i Wikipedii.

  • ChatGPT dosáhne do konce roku 2025 jedné miliardy uživatelů, přičemž 700 milionů unikátních uživatelů navštíví tuto platformu každý týden.

  • 39 % francouzských spotřebitelů, na které se výzkum zaměřil, již generativní umělou inteligenci používá. U spotřebitelů ve věku 18–24 let je to dokonce 74 %.

  • Vyhledávání je hlavním důvodem pro používání modelů GenAI a představuje více než 50 % jejich využití.


Pochopení pozice značky Absolut


Jedním z cílů výzkumu byla i snaha pochopit, jak ChatGPT vykresluje značku Absolut ve srovnání s jejími konkurenty, získat jasnější představu o tom, jaké odpovědi se spotřebitelům zobrazují při vyhledávání informací, a identifikovat zdroje, které by mohly být využity k posílení prezentace a viditelnosti značky.

Členové týmu použili více než 4 500 otázek, shromáždili téměř 10 tisíc odpovědí a identifikovali více než 3 tisíce zdrojů. Z výsledků vyplývá, že mezi nejčastěji používané zdroje ChatGPT patří Wikipedia a Reddit a že 42 % otázek se týkalo míchání koktejlů.

Jak uvedla Mathilde Guinaudeau, nešlo jen o to pochopit, jakým způsobem ChatGPT vykresluje značku Absolut, ale také získat odpověď na otázku „Existuje rozdíl mezi naší nezávislou pozicí a způsobem, jakým ChatGPT popisuje naši značku?“

Rozdíly v atributech značky


Výzkum odhalil několik nedostatků v tom, jak ChatGPT značku vykresluje, zejména pokud jde o silné dědictví značky, progresivitu a inkluzivitu a propojení s hudební kulturou. Ostatní atributy, jako například kreativita, byly zmíněny jen okrajově, s výjimkou designu láhve.

Elena Franceschini, globální vedoucí oddělení Consumer Insights ve společnosti Pernod Ricard, která vlastní značku Absolut, přiznala, že se jedná o „problém“, nicméně takový, který má řešení. „Dobrou zprávou je, že zdroje, z nichž modely GenAI čerpají informace, jsou zdroje, na které můžeme mít vliv.“

Její závěr? „Je jasné, že musíme mít kontrolu nad narativem. To je samozřejmé. Musíme vědět, co GenAI o značce říká.“ Její rada zněla „využít a aktivovat“ zdroje GenAI a udělat to chirurgicky. Nástroje pro detailní analýzu jsou k dispozici, ale je na značkách, aby je využily.

Poučení pro budování robustní strategie GEO



  • Předvídejte otázky, řešte a spravujte klíčová slova.

  • Podívejte se na svou značku očima generativní umělé inteligence a upravujte ji, sledujte a analyzujte.

  • Vytvářejte obsah, který si získá důvěru GenAI – dodejte mu auru odbornosti, abyste zvýšili jeho důvěryhodnost a hodnotu.

  • Buďte vidět tam, kde na tom záleží – upřednostňujte zdroje, kterým GenAI důvěřuje, jako je Wikipedia a Reddit.


Zdroj: warc.com

 

Načítání dalších...