To tvrdí Mathilde Guinaudeau, generální ředitelka společnosti Ipsos, která na kongresu ESOMAR 2025 objasnila, jak generativní optimalizace vyhledávání mění pozici značky. „Vyhledávání už nikdy nebude stejné,“ předpověděla.
Vývoj vyhledávání
- Google je sice stále nejpoužívanějším vyhledávačem, nicméně ChatGPT je v současné době pátým nejnavštěvovanějším webem na světě a podle výzkumu společnosti Ipsos předstihl síť X i Wikipedii.
- ChatGPT dosáhne do konce roku 2025 jedné miliardy uživatelů, přičemž 700 milionů unikátních uživatelů navštíví tuto platformu každý týden.
- 39 % francouzských spotřebitelů, na které se výzkum zaměřil, již generativní umělou inteligenci používá. U spotřebitelů ve věku 18–24 let je to dokonce 74 %.
- Vyhledávání je hlavním důvodem pro používání modelů GenAI a představuje více než 50 % jejich využití.
Pochopení pozice značky Absolut
Jedním z cílů výzkumu byla i snaha pochopit, jak ChatGPT vykresluje značku Absolut ve srovnání s jejími konkurenty, získat jasnější představu o tom, jaké odpovědi se spotřebitelům zobrazují při vyhledávání informací, a identifikovat zdroje, které by mohly být využity k posílení prezentace a viditelnosti značky.
Členové týmu použili více než 4 500 otázek, shromáždili téměř 10 tisíc odpovědí a identifikovali více než 3 tisíce zdrojů. Z výsledků vyplývá, že mezi nejčastěji používané zdroje ChatGPT patří Wikipedia a Reddit a že 42 % otázek se týkalo míchání koktejlů.
Jak uvedla Mathilde Guinaudeau, nešlo jen o to pochopit, jakým způsobem ChatGPT vykresluje značku Absolut, ale také získat odpověď na otázku „Existuje rozdíl mezi naší nezávislou pozicí a způsobem, jakým ChatGPT popisuje naši značku?“
Rozdíly v atributech značky
Výzkum odhalil několik nedostatků v tom, jak ChatGPT značku vykresluje, zejména pokud jde o silné dědictví značky, progresivitu a inkluzivitu a propojení s hudební kulturou. Ostatní atributy, jako například kreativita, byly zmíněny jen okrajově, s výjimkou designu láhve.
Elena Franceschini, globální vedoucí oddělení Consumer Insights ve společnosti Pernod Ricard, která vlastní značku Absolut, přiznala, že se jedná o „problém“, nicméně takový, který má řešení. „Dobrou zprávou je, že zdroje, z nichž modely GenAI čerpají informace, jsou zdroje, na které můžeme mít vliv.“
Její závěr? „Je jasné, že musíme mít kontrolu nad narativem. To je samozřejmé. Musíme vědět, co GenAI o značce říká.“ Její rada zněla „využít a aktivovat“ zdroje GenAI a udělat to chirurgicky. Nástroje pro detailní analýzu jsou k dispozici, ale je na značkách, aby je využily.
Poučení pro budování robustní strategie GEO
- Předvídejte otázky, řešte a spravujte klíčová slova.
- Podívejte se na svou značku očima generativní umělé inteligence a upravujte ji, sledujte a analyzujte.
- Vytvářejte obsah, který si získá důvěru GenAI – dodejte mu auru odbornosti, abyste zvýšili jeho důvěryhodnost a hodnotu.
- Buďte vidět tam, kde na tom záleží – upřednostňujte zdroje, kterým GenAI důvěřuje, jako je Wikipedia a Reddit.
Zdroj: warc.com
