LABUBU: CO TO ZNAMENÁ?

16. 8. 202516. 8. 2025
Trendy a módní výstřelky, zejména v souvislosti s jednotlivými produkty, mohou vydělávat peníze. Ale otázka, jestli naznačují něco významného o světě (nebo o tom, jak ve světě podnikat), je mnohem složitější. A právě figurky Labubu jsou jedním z takových výstřelků, který vybízí k zamyšlení. Hlubší význam nárůstu popularity těchto hraček zkoumá analýza trendů společnosti Kantar.

Proč jsou figurky Labubu důležité


Panenky Labubu, které vznikly na základě obrázkové knihy Příšerky z roku 2015, jsou jedním z největších čínských hitů a dosáhly celosvětového úspěchu. Je to kulturní fenomén, který k němuž se váže spousta výhod: vzácnost, podpora ze strany celebrit, virálnost na sociálních sítích, sběratelská hodnota, limitované kolekce a obrovský sekundární trh.

O nesmírné rychlosti asijského byznysu svědčí i to, že období mezi koncem prvotního testování v roce 2023 a průlomem globálního hitu v roce 2024 je v tomto skvělém článku, jehož autory jsou Tianyue Cai a Doris Ma's z Kantar Marketplace China, popsáno jako „plynulé“.

Není to ale všechno: autoři článku zasazují tento trend do kontextu nárůstu emočního nakupování, spolu s významem duševního vlastnictví a estetickou revolucí ugly-cute, což je styl, který kombinuje roztomilé prvky s lehce bizarními či ošklivými rysy.

Co byste měli vědět


Stojí za to se pozastavit nad tím, co tento superhvězdný produkt přinesl vlastníkovi, tj. čínské hračkářské společnosti Pop Mart: v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostly tržby meziročně o 170 %, z toho na domácím trhu v Číně byl zaznamenán 100% nárůst tržeb a na zahraničních trzích vzrostly tržby o 480 %.

Společnost tento týden ve zprávě pro HKSE uvedla, že za první pololetí očekává 200% nárůst tržeb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a 350% nárůst zisku. Faktem je, že investoři přijali zprávu o hypervysokém růstu s určitou rezervou. Podle šestiprocentního poklesu ceny akcií firmy ve středu 16. července lze usuzovat, že se mnozí domnívají, že růst pravděpodobně zpomalí.

Přesto stojí některé myšlenky za prozkoumání.

„Chceme-li se stát globální značkou, musíme vyprávět univerzální příběhy a netrvat pouze na vlastní kultuře. Říká se tomu „umění prázdnoty“ nebo také „umění nedořečeného“ (v čínštině 留白的艺术). Spotřebitelům to umožňuje zapojit představivost a najít si v tom svůj vlastní význam,“ uzavírají členové výzkumného týmu.

Výzkum odhaluje čtyři hlavní myšlenky:



  1. Vysoká obecná atraktivita originálních designových hraček: tyto figurky již nepředstavují okrajový fenomén, ale mají širokou spotřebitelskou základnu. Zákazníci jsou k nim přitahováni vizuálně bez ohledu na pozadí a historii.

  2. Rozmanitá estetika a emocionální hodnota: Hračky s duševním vlastnictvím nabízejí jedinečný design a vyvolávají pozitivní emoce (štěstí, relaxaci, sociální vazby), což podporuje přízeň spotřebitelů.

  3. Spolupráce v oblasti duševního vlastnictví za účelem podpory růstu značky vyžaduje dlouhodobou strategii: I když taková spolupráce významně přispívá k návštěvnosti, musí být součástí dlouhodobého plánu. Oportunistické akce za účelem krátkodobého zisku se nepromítnou do udržitelného růstu značky.

  4. Spolupráce značek by měla být oboustranně výhodná: Výhodnost pro obě strany je důležitá, není vhodné, aby jedna značka jednostranně těžila z duševního vlastnictví.


Zdroj: warc.com

Načítání dalších...