AI; Zdroj: Chat GPT
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

STUDIE GRACENOTE: TELEVIZNÍ FANOUŠCI JSOU FRUSTROVANÍ ZE ZKUŠENOSTÍ SE STREAMOVACÍMI SLUŽBAMI

10. 11. 202510. 11. 2025

S rostoucí roztříštěností streamovacích služeb tráví televizní a filmoví fanoušci stále více času hledáním toho, co by mohli sledovat - a s rostoucí frustrací roste i jejich ochota rušit prémiové služby.


Uživatelé streamovacích služeb si cení flexibility a možnosti výběru, které jim nabízejí platformy jako Netflix, Prime Video a Disney Plus, především z pohledu šíře obsahu a zařízení, na kterých mohou sledovat své pořady a filmy, ale mnozí jsou stále více frustrováni z pokračující roztříštěnosti streamovacího prostředí.

To je jeden z několika závěrů nové zprávy, kterou vydala společnost Gracenote, obchodní jednotka společnosti Nielsen zabývající se daty o obsahu. Studie dokazuje, že streamování se stalo hlavním způsobem poskytování videoobsahu, ale není to cesta bez problémů.

Zpráva vychází z odpovědí spotřebitelů v šesti zemích: Spojených státech, Velké Británii, Německu, Francii, Brazílii a Mexiku. Hodnoceno bylo celkem 3 000 účastníků - 500 z každé jmenované země - přičemž odpovědi byly shromážděny letos v létě.

Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že celkový zážitek ze streamování považují za příjemný, ale při podrobnějším rozboru konkrétních obav se začínají projevovat určité trhliny.

Téměř polovina respondentů - 46 % - uvedla, že kvůli obrovskému množství služeb na trhu je stále těžší najít přesně ten pořad, film nebo živou událost, kterou chtějí sledovat, přičemž toto číslo je vyšší (51 %) ve Spojeném království a Spojených státech, dvou zemích s velkým množstvím prémiových i bezplatných platforem. Více než 45 procent uživatelů streamingu uvedlo, že trh je přesycený službami a možnostmi volby, a 32 procent uvedlo, že tento pocit zahlcení někdy vedl k negativním zkušenostem.

Streameři také uvedli, že se nesmyslně dlouho snaží najít něco ke sledování - průměrná doba strávená hledáním obsahu pořadu nebo filmu byla podle společnosti Gracenote přibližně 15 minut, což je ve Francii (26 minut) vyšší hodnota než v USA (12 minut). Ačkoli je celkově nižší, množství času uváděné v USA bylo ve skutečnosti o dvě minuty delší, než kolik respondenti průzkumu uvedli před dvěma lety - což ukazuje, že s rozšiřováním knihoven obsahu a příchodem dalších služeb na trh musí uživatelé streamingu strávit více času procházením různých možností.

Téměř každý pátý streamer uvedl, že se obvykle rozhodne dělat něco jiného, když opustí hledání něčeho ke sledování, přičemž toto číslo je vyšší (29 %) u mladších streamerů, kteří se účastnili průzkumu. Pozoruhodné je, že téměř polovina streamerů (49 procent) uvedla, že by pravděpodobně zrušila prémiovou streamovací službu, pokud by nenašla nic ke sledování - a toto potvrzení se mezi dospělými ve věku 25 až 34 let, což je klíčová demografická skupina spotřebitelů, zvyšuje na 56 procent.

Uživatelé streamovacích služeb touží po jednoduchosti: Dvě třetiny dotázaných společností Gracenote uvedly, že chtějí mít k dispozici jednotného průvodce nebo nabídku, která by jim sloužila jako referenční bod pro aplikace a služby, k nimž chtějí mít přístup, a stejný počet respondentů uvedl, že by uvítali službu, která by jim sdělila, kde mohou sledovat pořad, film nebo živou událost, i když se tento cíl nachází na konkurenční platformě.

Tento názor spotřebitelů podporují průzkumy a údaje, které v posledních několika letech zveřejnily další společnosti: Bango, vývojář technologie, která pomáhá vytvářet jedinečné balíčky předplatného, již dlouho zdůrazňuje výhody společností, které nabízejí jedinou platformu, kde si spotřebitelé mohou aktivovat a spravovat své streamovací služby. (Totéž tvrdí společnost MyBundle, která nabízí trh s předplatným širokopásmovým společnostem.)

Společnost Antenna, která sleduje registrace streamovacích služeb, v posledních letech odhalila, že tržiště Prime Video Channels společnosti Amazon nabízí silnou expozici menším a úzce zaměřeným streamovacím aplikacím - když si zákazníci zakoupí předplatné prostřednictvím Prime Video Channels, spravují svůj plán a streamují obsah z aplikace Prime Video. Hnací síla společnosti Amazon v oblasti streamování vysvětluje, proč větší společnosti, jako je Apple a NBCUniversal společnosti Comcast, byly v posledních měsících ochotny prodávat předplatné svých videoslužeb prostřednictvím služby Prime Video.

Streamovací tržiště jsou sice skvělá pro centralizaci zkušeností s aktivací a správou předplatitelských balíčků, ale zatím neřeší problémy, které existují v oblasti vyhledávání a objevování. Vrátíme-li se k průzkumu společnosti Gracenote, více než polovina spotřebitelů (55 %) uvedla, že k vyhledávání pořadů, filmů a živých akcí v aplikacích, službách a kanálech používá internet, a téměř 70 % mladých dospělých se při tom stále spoléhá na vyhledávače.

Stále větší roli při vyhledávání a objevování hrají nástroje umělé inteligence. Kromě vyhledávání konkrétních titulů pomáhají velké jazykové modely (LLM) a generativní nástroje umělé inteligence, jako jsou ChatGPT a Perplexity, propojovat uživatele s obsahem na základě konverzačního jazyka - například: "Jaký je dobrý film pro potěšení?" nebo "Najdi mi horory adaptované podle knih."

Mnoho z těchto nástrojů prozatím existuje ve formě webových stránek a aplikací, ale vývojáři připojených televizí stále častěji integrují do svých platforem vlastní LLM a nástroje AI. Minulý měsíc viceprezidentka a generální manažerka divize Android TV společnosti Google Shalini Govil-Pai uvedla, že se společnost stále více zaměřuje na to, aby do příštího roku přinesla své řešení Gemini do chytrých televizorů a streamovacích zařízení poháněných televizorem Google TV, přičemž cílem je umožnit vyhledávání založené na znalostech ve stylu konverzace.
"Zjišťujeme, že lidé tíhnou k novému pilíři dotazů, a tím jsou dotazy založené na znalostech," řekla Govil-Pai v exkluzivním rozhovoru pro The Desk. "Nedávno jsme zaznamenali dotaz: Mohou psi jíst brokolici? Dříve by vás nikdy nenapadlo se na to zeptat televize - ale nyní to můžete udělat přímo ve svém obývacím pokoji a dostanete přirozenou odpověď."

Podobné snahy vyvíjejí i další společnosti, včetně Amazonu, Roku a Applu, se svými platformami. Společnost Gracenote sází na to, že většina hlavních technologických platforem se bude ubírat tímto obecným směrem, a má jasnou pozici: Pokud jde o streamování, tyto vyhledávací dotazy budou vracet dobré výsledky pouze tehdy, pokud budou dostupná data označena a uspořádána spolehlivým a standardizovaným způsobem.

"Efektivní funkce vyhledávání a doporučování, které platformám umožňují propojit diváky s obsahem, který se jim bude nejvíce líbit, jsou důležitější než kdy jindy," uvedl Tyler Bell, senior viceprezident pro produkty ve společnosti Gracenote. "Organizace, které tyto funkce poskytují, zjednoduší roztříštěnost obsahu a kanálů, která ovlivňuje zážitky diváků ze zábavy. Mohou tak využít příležitosti stát se pro své uživatele prvním a nejcennějším zdrojem sledování."

Zdroj: thedesk.net

Načítání dalších...