Michal Jordan; Zdroj: ATO
DOMÁCÍ KRÁTKÁ ZPRÁVA

ATO ZAČÍNÁ S MĚŘENÍM APLIKACÍ NA CHYTRÝCH TELEVIZORECH

20. 2. 2024
Měření sledovanosti televize a videoobsahu přidalo od nového roku několik novinek a pracuje na dalším rozšíření.

Od začátku nového roku Asociace televizních organizací (ATO), zadavatel jednotného měření sledovanosti televize a videoobsahu na českém trhu, které je realizováno společností Nielsen, zařadila několik nových funkcionalit. Nově se od ledna 2024 sleduje například to, jaké placené videoslužby si domácnosti předplácejí a také to, jaké televizní operátory využívají. Vedle toho se diskutuje o rozšíření projektu o tzv. RPD data (Return Path Data – data z koncových zařízení a platforem, např. set top boxů, chytrých TV, VOD platforem) nebo měření mimo domov a provádějí se přípravné práce, aby mohlo ATO o těchto rozšířeních rozhodnout, uvedl na dotaz MediaGuru.cz jednatel ATO Michal Jordan.

Nová proměnná „placená videoslužba“ odlišuje domácnosti podle toho, jaké placené videotéky používají. Nová je také proměnná „TV operátor“, kterou se rozšiřuje dosud aplikovaná kategorizace domácností podle způsobu příjmu signálu (DVB-T, satelit, kabel nebo IPTV) o konkrétního poskytovatele signálu. „Evidence se zatím týká pouze nejvýznamnějších operátorů v Česku, ale je v plánu jejich výčet postupně rozšiřovat,“ říká Michal Jordan. Zatím jsou tak sledováni operátoři O2 TV, Vodafone TV, T-mobile TV a Skylink.

Začínají se také sledovat aplikace na chytrých televizorech (smart TV). Zatím ale neveřejně a neúčastní se všechny televize. „Měření probíhá pod hlavičkou ATO, účastní se ho zatím jen Česká televize a Nova,“ uvádí dále jednatel ATO. Zapojení chytrých TV aplikací přinese data o sledovanosti pořadů v těchto aplikacích, jakými jsou např. iVysílání nebo Voyo. „Zapojeny jsou v tuto chvíli jen smart TV aplikace od těch provozovatelů, kteří o tato data mají zájem. Je to podobné jako AdCross, zjišťující společný dosah reklamy a upoutávek v lineárním vysílání a na internetových platformách. Do něho jsou teď zapojeni ČT a Prima a v tuto chvíli se realizuje mimo ATO,“ popisuje Michal Jordan. Zatímco měření smart TV aplikací prioritizuje obsah, AdCross je zaměřen na reklamní zásah. To, jací provozovatelé se uvedených projektů účastní, souvisí s jejich obchodní strategií. ATO se snaží vytvářet prostor i k tomu, aby různá rozšíření měření mohla existovat nezávisle na tom, jestli se do jejich realizace zapojí všichni členové.

Na půdě ATO se zároveň diskutují možnosti připojení dat z koncových zařízení (RPD) a také zjišťování sledovanosti mimo domov. „Pracujeme na tom, ale sami si musíme ujasnit, co všechno chceme dělat a jaké jsou hlavní priority pro další rozvoj. Musíme respektovat jak technologický vývoj, tak i ekonomické možnosti, které máme,“ vysvětluje Jordan.

Podstatnou interní změnou v rámci ATO jsou pak nové stanovy, které oproti těm dosavadním lépe odrážejí navýšení členské základny a také více respektují i pozici menších členů ATO, jako jsou např. Televize Seznam, TV Óčko nebo Atmedia. „Chceme, aby se všichni členové v ATO cítili dobře, a proto jsme se zabývali i vnitřními principy fungovaní naší organizace,“ uvedl Michal Jordan.

Cíl, aby ATO dobře sloužilo všem členům a celému trhu, si nový jednatel vytyčil při svém nástupu do funkce loni v červnu.

Zdroj: mediaguru.cz