Film se dočkal několika pokračování a postupně se rozrostl do rozsáhlé série. Tento týden spatří světlo světa závěrečný osmý díl s názvem Mission: Impossible – Poslední zúčtování. Všechny filmy spojuje postava Ethana Hunta v podání Toma Cruise a motiv neproveditelné mise, kterou je nutno splnit navzdory překážkám.
Inspirující filmové motivy
Série nabízí řadu výrazných archetypů, po nichž mohou kreativci z mediálního odvětví sáhnout. V první řadě je to základní motiv všech filmů Mission: Impossible, a to zdánlivě nesplnitelný úkol. Tento koncept je skvělou volbou pro značky, které chtějí poukázat na výjimečné schopnosti nebo odolnost svých produktů.
Postava Ethana Hunta zase představuje osamělého, ale morálně neochvějného hrdinu, který riskuje vše pro vyšší dobro. Značky mohou prostřednictvím odkazu na hlavní postavu prezentovat pevnost svých morálních hodnot.
Působivým prvkem je také drásavé napětí a odpočítávání času. Využitím tohoto faktoru mohou kreativci zvýšit dynamiku reklamního spotu a upoutat pozornost televizních diváků během krátkého reklamního času. Rychlý střih, dramatická hudba a akční choreografie navíc vytvářejí nezaměnitelný audiovizuální styl, s jehož využitím se dají i naprosto běžné výrobky prezentovat jako součást něčeho většího a výjimečného.
Vyspělé technologie použité ve filmu (hi-tech zařízení, hologramy apod.) zase dodávají reklamám futuristický nádech a spojují značky s technologickým pokrokem a inovacemi.
A pak je tu samozřejmě ikonický, nezaměnitelný soundtrack. Hudbu k původnímu televiznímu seriálu Mission: Impossible (1966) složil argentinský skladatel Lalo Schifrin. Jeho skladba se stala okamžitým hitem a je od té doby neodmyslitelnou součástí značky. Schifrin údajně chtěl vytvořit hudbu, která bude znít jako „časovaná bomba“. Proto použil neobvyklý 5/4 takt a výrazný rytmus evokující odpočítávání. Melodii napsal tak, aby byla dramatická a zároveň funkční pro střih a montáž akčních scén. Naléhavý, nervózní a nepředvídatelný rytmus, který je výsledkem Schrifrinova díla, je ideální pro špionážní napětí.
Díky globálnímu dosahu, ikonickým postavám a napínavým scénám se akční série stala atraktivní platformou pro různé formy spolupráce, ať už jde o product placement, koprodukční televizní reklamy, digitální a interaktivní kampaně, limitované edice produktů, nebo o soutěže a spotřebitelské promo akce.
Tom Cruise jezdí v BMW
V oblasti product placementu excelovala například značka BMW. Její vozidla byla velmi často součástí klíčových akčních scén. Například ve filmu Mission: Impossible: Ghost Protocol z roku 2011 se objevil prototyp verze BMW i8, který byl představen ještě před oficiálním uvedením na trh.
Video: BMW 6. série – i3, i8 Mission: Impossible Ghost Protocol
„Tento film nám poskytuje skvělou příležitost představit nejen vizi BMW pro budoucí vozidla, ale také zdůraznit některé z nejnovějších a nejoblíbenějších vozů naší současné flotily,“ uvedla Trudy Hardy, manažerka marketingové komunikace a spotřebitelských akcí společnosti BMW of North America. „Synergie mezi vysoce výkonnými vozy BMW a jednou z nejakčnějších filmových sérií na velkém plátně jsou dokonalé.“
Product placement se zjevně vyplatil, protože vozy BMW se následně objevily i v dalších filmech ze série. Tým agentů se projel v BMW M5 a řadě dalších modelů BMW, včetně BMW řady 5 sedan z roku 1986, BMW řady 7 sedan nebo třeba BMW R nineT Scrambler.
Ethan Hunt používá vychytávky od Apple
Na faktor vyspělé technologie vsadila značka Apple, která se už v roce 1996 spojila s budoucím kasovním trhákem a poskytla hlavnímu hrdinovi všechny technologické vychytávky. Reklama na PowerBook z prvního dílu Mission: Impossible ukazuje, co vše lze s technologiemi od Apple dokázat. Ve spotu se objevují podprahové prostřihy na logo značky:
Video: Apple – Mission: Impossible
Brýle Oakley, bez kterých by to nešlo
Na vlně product placementu se v rámci filmu Mission: Impossible – Odplata v roce 2023 úžasně svezla i značka Oakley. Lze celkem očekávat, že u filmu rozpočtem 291 milionů dolarů bude promyšlený každý detail, od pečlivého tréninku Cruise, jak vyskočit z letadla, až po brýle, které má na nose. Ve druhém případě ovšem rekvizitář nezaskočil do nejbližšího obchodu a nekoupil jen tak nějaké sluneční brýle. Kdepak. Na nose Toma Cruise během filmu spočívaly brýle od společnosti Oakley, která vyrábí brýle pro náročné uživatele již od roku 1975. Výsledek? Výrazně vyšší prodeje!

Cruise ovšem spolupracoval se značkou Oakley už na předchozích filmech ze série, včetně velmi stylových brýlí z filmu Mission: Impossible II, takže jejich spolupráce již byla zavedená. Při výrobě těchto brýlí na míru údajně sehrál klíčovou roli rekvizitář filmu David Cheesman a interní tým Oakley pro film a televizi. Koneckonců, nešlo jen o objednávku existujících modelů, ale o obroučky na míru, které musely splnit velmi specifické a náročné požadavky.
Video: Oakley – Mission: Impossible II
Coke Zero a skok z Burj Khalifa
Ani Coca-Cola volání slavné série neodolala. Značka Coke Zero uzavřela marketingové partnerství s Paramount Pictures k čtvrtému dílu nesmrtelné série Mission: Impossible – Ghost Protocol. Tým Coke Zero využil motto značky „Make it Possible“ a vyvinul komplexní marketingový program zahrnující televizní spoty, reklamu v kinech, obaly produktů a digitální aktivity využívající prvky z filmu. Pilířem programu byl společný televizní spot realizovaný týmem Coke Zero ve spolupráci s Paramount Pictures. Reklama propagovala partnerství a obsahovala jednu z nejikoničtějších scén filmu. Spot je skvěle graficky propracovaný a ukazuje dechberoucí okamžik, kdy Tom Cruise skáče z mrakodrapu Burj Khalifa a odpočítává zbývající čas do nuly.
Video: Coke Zero – Mission: Impossible – Ghost Protocol
„Série filmů Mission: Impossible je kulturním fenoménem, který vychází z předpokladu, že i zdánlivě nepřekonatelné výzvy lze zvládnout, pokud k nim přistupujeme s nadšením a odhodláním,“ řekl tehdy Chip York, Worldwide Entertainment Marketing Director ve společnosti The Coca-Cola Company. „To je v souladu s hodnotami značky Coke Zero a jsme nadšeni, že můžeme přispět k energii kolem uvedení tohoto velmi očekávaného filmu tím, že fanouškům nabídneme možnost zapojit se do filmu Mission: Impossible – Ghost Protocol prostřednictvím jedinečného digitálního programu.“
Etsy vsází na ikonickou hudbu
Internetové tržiště Etsy pro změnu v rámci své vánoční kampaně v roce 2023 využilo ikonickou hudbu z Mission: Impossible a v rámci různých reklamních spotů ukázalo zákazníky, kteří tajně hledají dokonalé dárky. Reklama kombinuje humor a napětí a samozřejmě zdůrazňuje jedinečnost produktů, které jsou k dostání na Etsy.
Video: Etsy - Twins
Video: Etsy - Tim
Lalo Schifrina inspiroval k napsání hudby pro film čaj Lipton
Hudbu z filmu využil v reklamě už o řadu let dříve i výrobce čajů Lipton, ovšem ten to pojal odlišným způsobem. Kampaň zachycuje okamžiky inspirace, které může šálek čaje Lipton Yellow Label vyvolat.
V úvodním spotu se objevuje skladatel Lalo Schifrin, který v roce 1966 sedí u klavíru, skládá hudbu a popíjí čaj. Dělá si poznámky a ladí skladbu, která se mu v hlavě rozeznívá jako orchestrální dílo, jež se postupně vyvíjí a mění, až nakonec vznikne slavná melodie z filmu Mission: Impossible. Za reklamou stojí agentura DDB Paris.
Video: Lipton – Mission: Impossible
Hudbu z filmu si broukalo celé letadlo
V roce 2023 spustila letecká společnost Etihad Airways rozsáhlou marketingovou kampaň inspirovanou filmem Mission: Impossible – Odplata. Tato spolupráce s Paramount Pictures zahrnovala několik kreativních prvků, které zdůrazňovaly kvalitu služeb Etihad a jejich spojení s tématem nesplnitelné mise.
Rozsáhlá kampaň obsahovala pět krátkých filmů, které představovaly každodenní „mise“ palubního personálu Etihad ve stylu Mission: Impossible. Filmy s názvy jako „Flawless Welcome“, „Reliably Punctual“ nebo „Exceedingly Attentive“ ukazovaly, jak personál Etihad zvládá své úkoly s precizností a elegancí připomínající agenta Ethana Hunta. Tyto filmy byly dostupné na sociálních sítích Etihad a dva z nich se promítaly v kinech ve Spojených arabských emirátech.
Video: Etihad Airways –- Mission: Impossible
Jedním z nejvýraznějších prvků kampaně byl krátký film, ve kterém členové palubního personálu Etihad, oblečení v uniformách, skákali z letadla a během volného pádu hráli na hudební nástroje ikonickou melodii Mission: Impossible. Tento odvážný kousek byl natočen ve spolupráci s agenturou Impact BBDO a vyžadoval speciální přípravu, včetně přizpůsobení nástrojů pro bezpečný seskok padákem.
Video: Etihad Airways – Orchestr ve vzduchu
Součástí kampaně byly i speciální nabídky „Impossible Deals“. Společnost Etihad nabídla cestujícím zvýhodněné tarify na vybrané destinace, které byly dostupné pouze po omezenou dobu, čímž navázala na tematiku „sebedestrukčních“ zpráv známých z filmové série. Cestující určitě zaujal i tematický Boeing 787 Dreamliner. Byl totiž opatřen speciálním nátěrem s logem Mission: Impossible, což vizuálně podpořilo spojení mezi značkou a filmem. No a zábava ve stylu Mission: Impossible jela ve velkém i na palubě. Cestující měli přístup k vyhrazenému kanálu Mission: Impossible v rámci palubního zábavního systému E-BOX, který obsahoval všechny filmy série a exkluzivní zákulisní materiály .
Mise? Ukrást snacky Quorn!
Značka vegetariánských produktů Quorn oživila své populární loutky v rámci kampaně inspirované novým filmem ze série. Reklama paroduje akční scény z filmů s cílem propagovat letní snacky značky. Kampaň, která spatřila světlo světa teprve nedávno, upozorňuje na příchod nového snímku Mission: Impossible – Poslední zúčtování.
Video: Quorn Snacks – So Tasty Why Choose The Alternative?
Hráči kriketu plní nesplnitelné mise
Premiéry nového snímku využila i Mezinárodní kriketová rada (ICC), která vydala promo video pro nadcházející mezinárodní kriketový turnají Champions Trophy. Ve videu vystupují známí hráči kriketu, kteří obvykle plní své „nesplnitelné mise“ na hřišti. „Opatrně, brácho. Všude číhá nebezpečí,“ říká Shadab Khan, když spouští Shaheena Afridiho do vysoce zabezpečeného trezoru, aby získal trofej. „Jedna chyba – a je konec,“ připomíná Shaheen svému spoluhráči. Pákistánci ovšem nejsou jediní, kdo se mise účastní. Také indický hráč Hardik Pandya se snaží dostat dovnitř tím, že se vyhýbá laserovým bezpečnostním zařízením.
Video: ChampionsTrophy – Mission: Impossible
Mission: Possible
Zvýšení prodejů, zlepšení povědomí o značce, dosahu a vnímání značky se v dnešním konkurencí překypujícím světě může jevit jako těžko dosažitelný cíl. Právě proto se vyplatí sáhnout po silném kulturním odkazu, jakým je Mission: Impossible.
Reklama inspirovaná touto sérií může bezpečně vsadit na vysoké tempo a ikonickou stylizaci. Prostřednictvím prvků slavné série zakomponovaných do reklamy mohou značky svou proměnit svou kampaň v napínavou misi, kterou si diváci zapamatují. Styl, dynamičnost, špetka nadsázky a motiv hrdiny, který zvládne nemožné – to vše dokáže z obyčejné reklamy udělat skutečný zážitek. A značka, která nabízí zážitky, má ke spotřebitelům určitě blíže než ta, která přináší jen suché informace. S televizní reklamou a Mission: Impossible není žádná marketingová mise nesplnitelná.