Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

VÝSLEDKY STUDIE ADVANCED TV OD GOLDBACH HOVOŘÍ JASNĚ: REKLAMA V CTV JE ČÍM DÁL EFEKTIVNĚJŠÍ

28. 7. 202528. 7. 2025
Skupiny Goldbach Group, Goldbach Austria a Goldvertise Media zveřejnily v lednu 2025 již osmou studii na téma Advanced TV pro celý region DACH. Výsledky opět potvrdily dominanci streamování a narůstající využívání připojené televize (CTV). Za pozornost stojí zejména zvyšující se akceptace a vnímání reklamy v tomto médiu ze strany diváků.

Již poosmé realizovaly společnosti Goldbach Group, Goldbach Austria (společnost ze skupiny Azerion) a Goldvertise Media (dříve Goldbach Germany) studii o využívání a distribuci  televize připojené k internetu (CTV). Zpráva zveřejněná v lednu 2025 pokrývá celý region Německa, Rakouska a Švýcarska. Vyplývá z ní, že reklama v CTV je ze strany diváků akceptována více než v předchozím roce. Výsledky opět zdůrazňují význam připojené televize v mediálním mixu. CTV totiž umožňuje oslovit těžko dosažitelné cílové skupiny, jako jsou například uživatelé, kteří zrušili kabelovou televizi, nebo nároční uživatelé streamovacích služeb.

Podle nové studie je povědomí o CTV na vysoké úrovni (73 %), přičemž nejvyšší nárůst je vidět u starší cílové skupiny 50–69 let (+3 % oproti předchozímu roku). Využívání CTV je i nadále nejvyšší v domácnostech s dětmi (69 %), přičemž nejvýraznější zvýšení bylo zaznamenáno v jednočlenných domácnostech, a to +4 % ve srovnání s předchozím rokem. Celkově 52 % všech respondentů (ve věku 16–69 let) sleduje CTV týdně, přičemž více než čtvrtina využívá CTV denně (27 %).

Před televizorem sedí v průměru 2,2 osoby. Mladší lidé ve věku 16–29 let stráví sledováním CTV 2,5 hodiny denně. To znamená, že tráví více času v prostředí CTV než sledováním lineárních televizních programů.

V regionu DACH se rovněž zvýšil počet těch, kteří již nevyužívají klasickou televizi (kabelová nebo satelitní), a to na 32 %. Týká se to převážně segmentu 30–49 let. Stejně jako v předchozím roce patří mezi nejaktivnější skupiny uživatelů CTV domácnosti s dětmi a domácnosti se třemi a více osobami.

Vnímání a akceptace reklamy stále stoupá


Stejně tak došlo v letošním roce k dalšímu nárůstu vnímání a přijímání reklamy: v regionu DACH se povědomí o reklamě v prostředí CTV zvýšilo na 54 % (+3 % oproti předchozímu roku). Nejvyšší povědomí o reklamě mají domácnosti s dětmi (59 %) a vícečlenné domácnosti (56 %). Mezi dotázanými ženami se vnímání reklamy v CTV oproti předchozímu roku zvýšilo nejvíce. Studie potvrdila zvýšení o 4 %, tj. nárůst ze 48 % v roce 2024 na letošních 52 %. Při porovnání jednotlivých zemí vede z hlediska vnímání reklamy i nadále Německo s 5 %. V Rakousku se vnímání reklamy výrazně zvýšilo: oproti předchozímu roku stouplo o 8 % a nyní dosahuje 56 %.

Zvýšila se také přijatelnost reklamy v prostředí CTV: 55 % uživatelů CTV (respondentů, kteří využívají doplňkové funkce CTV) uvádí, že reklamu v rámci doplňkových funkcí CTV považují za zcela přijatelnou. To odpovídá nárůstu o 3 % ve srovnání s rokem 2024, přičemž nejvyšší nárůst byl zaznamenán v Rakousku, a to o 10 %.

Zdroj: Goldbach Advanced TV Studie 2025


36 % respondentů si pamatuje obsah reklamy v CTV, 34 % se dozví více informací a necelá třetina (32 %) by si výrobek koupila. V posledním případě jde o nárůst o 3 % oproti předchozímu roku. Při srovnání jednotlivých zemí vykazují Rakousko a Švýcarsko zvýšení ochoty ke koupi o 4 % na 30 %, zatímco Německo je na úrovni 34 procent. Stejně zajímavé je to i pro inzerenty: téměř polovina uživatelů CTV (47 %) uvedla, že „reklama v CTV poskytuje užitečné informace o nových produktech“, a 40 % stále tvrdí, že reklama v tomto médiu „je pro spotřebitele užitečná“.

Zdroj: Goldbach Advanced TV Studie 2025

Bezplatné aplikace CTV vedou, přijímání reklamy se zvyšuje


CTV zaujala respondenty velkým výběrem obsahu a vysokou mírou flexibility, stejně jako možností být sami sobě programovým ředitelem. Každý pátý muž (18 %) využívá sportovní aplikace v CTV, u lidí starších 50 let (53 %) je zase oblíbený lineární obsah. Pokud jde o oblasti využívání aplikací CTV, dominuje zábava s 86 %, což ji staví daleko před všechny ostatní kategorie.

Zdroj: Goldbach Advanced TV Studie 2025


V průměru se používá 2,6 placených aplikací. Nejčastěji je využívají mladí lidé (16–29 let) a domácnosti s dětmi (průměrně 2,9). Průměrný počet používaných bezplatných aplikací je 3,1, přičemž muži vedou s 3,4 aplikacemi. Výrazná většina (71 % uživatelů placených aplikací) je ochotna akceptovat reklamu, aby získala obsah zdarma. Ve srovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o 6 %.

O studii


Studie Advanced TV je každoročně realizována už od roku 2017. Letos se do studie zapojilo 3 500 osob (1 500 z Německa, po tisícovce z Rakouska a Švýcarska) ve věku od 16 do 69 let z celého regionu DACH. Ti online formou odpovídali na otázky týkající se témat „Povědomí o CTV, typ a využívání“, „Vlastnictví televizorů připojených k internetu“, „Používání aplikací na televizorech připojených k internetu“ a „Vnímání a hodnocení reklamy v oblasti doplňkových funkcí CTV“. Průzkum proběhl v lednu 2025.

Zdroj: screenforce.at

Načítání dalších...