VÁNOČNÍ SPECIÁL: NEJDOJEMNĚJŠÍ REKLAMY

10. 12. 2023
Slzy na krajíčku, to není během vánočního období nijak ojedinělá záležitost. Kromě vánoční výzdoby a všudypřítomné sváteční hudby může za rozněžnělou náladu i větší pocit sounáležitosti, který během adventního období a vánočních svátků prožíváme. A více než když dříve myslíme na ty, které jsme ztratili, i ty, kteří potřebují naši pomoc. A proto nás obvykle velmi zasáhnou reklamy, které jsou postavené na dojemném příběhu. Které z vánočních reklam zahrály letos i v uplynulých letech na tu nejdojemnější notu?

Pro mnohé z nás jsou vánoční svátky nejkrásnějším obdobím v roce, i když už nejsme děti. Vánoční nálada je dobře známý pocit radosti, tepla a nostalgie, který lidé cítí, když začnou cinkat rolničky. Jaká je však jeho vědecká podstata?

Vědci z dánské univerzity provedli v roce 2015 zajímavou studii. Dvaceti lidem byly promítány obrázky s vánoční nebo nevánoční tematikou a zároveň byl jejich mozek sledován na přístroji pro funkční magnetickou rezonanci. Přístroj zvýraznil vždy tu část mozku, ve které při promítání obrázků došlo ke zvýšení nebo snížení aktivity. A když se v rámci pokusu aktivita zvýšila, daná oblast se rozsvítila jako... no, jako vánoční stromeček.

Mnoho vědců se dříve domnívalo, že emoce jsou předem naprogramované reakce, které jsou pevně zakódované v lidském mozku. Podle současných informací se jeví, že emoce jsou souhrnem tří zdrojů informací v mozku – mozek kombinuje informace o fyziologickém stavu člověka, prostředí a jeho osobních zkušenostech, aby vytvořil subjektivní pocit. Podle názoru vědců se člověk při sledování vánočních televizních reklam cítí pozitivně, protože si s Vánocemi spojuje dobré věci. Jeho srdce bije rychleji, protože nějaká jeho část si uvědomuje vzrušení, které v něm reklama vyvolala v dětství, a tento pocit vyjadřuje fyzicky, obvykle prostřednictvím výrazu obličeje. A čím více případů pozitivních zážitků souvisejících s Vánocemi má mozek uloženo, tím snáze si v budoucnu takříkajíc „na vyžádání“ vytvoří vánoční náladu.

Osamělost může být až srdceryvná


Vánoce jsou tradičně spojovány s obrazem rodinného štěstí a společenských vztahů. Ne každý ale má možnost trávit svátky s rodinou nebo blízkými, ať už proto, že je daleko od rodiny, nebo milovanou osobu ztratil. Jednou z nejdojemnějších reklam na toto téma je bezesporu krátký vánoční film „Love is a gift“ (2014), který přivede na pokraj slz i ty největší tvrďáky:



Video: Phil Beastall – Love is a Gift (2014)

Autorem dojemného příběhu o muži, který každým rokem odpočítává čas zbývající do Vánoc, aby si poslechl nahrávku, kterou mu jeho matka nahrála, než zemřela, je Phil Beastall. Filmař natočil svůj krátký film už v roce 2014, ale v roce 2018 jej – v reakci na okázalé nadšení kolem vánoční reklamy společnosti John Lewis s Eltonem Johnem a dalšími celebritami v hlavních rolích – zveřejnil na svém facebookovém profilu. Na rozdíl od dozajista nemalého rozpočtu značky John Lewis vynaložil Phil Beastall na natočení svého spotu údajně pouze 50 liber, ale úspěchem a sledovaností za světově proslulou značkou nijak nezaostal.

Osamělost ale může mít mnoho tváří. Někdy se zdá, že nás od sebe dělí celé světy. Vyjádřit osamělost, která je tak velká, že ji prakticky nelze překonat, se ve své reklamě „Muž na měsíci“ pokusila značka John Lewis ve spolupráci s londýnskou agenturou Adam & Eve/DDB. Ve vánočním příběhu objeví malá holčička díky dalekohledu na Měsíci starého muže. Po mnoha pokusech se jí podaří doručit mu pomocí balónu dárek. Reklama s podkresem písničky Half The World Away od kapely Oasis v podání norské zpěvačky Aurory dokonale dotváří dojemnou atmosféru jedné z nejlepších a nejdojemnějších vánočních reklam:



Video: John Lewis – Muž na měsíci

Děti a jejich vnímání Vánoc


Děti často vnímají Vánoce jako magické období plné zázraků. Pro většinu z nich jsou vánoční svátky vrcholným obdobím roku – rodina je spolu, nemusí se do školy, zdobí se stromeček, doma voní cukroví, všude vládne zvláštní atmosféra a hlavně – brzy se budou rozbalovat dárky. Svou roli zde hraje i fantazie dětí, která často přesahuje hranice chápání dospělých. A právě na tuto notu se letos dokázala naladit agentura Saatchi & Saatchi, která pro společnost John Lewis vyrobila opravdu mimořádnou vánoční reklamu o perfektním vánočním stromečku, v jejímž závěru jsou dojaté nejen děti:



Video: John Lewis – Snapper: The Perfect Tree

Znovushledání


Člověk je společenská bytost, která touží po kontaktu s ostatními. Tento pud je v našem organismu pevně zakódován. A protože jsou Vánoce svátky odpuštění a míru, snaží se spousta lidí během svátků navázat spojení i se znesvářenými nebo odcizenými členy rodiny. Vzájemné odpuštění může zahojit bolest spojenou se vzpomínkami na dřívější neshody a napravit pošramocené vztahy.
A pak jsou tu shledání s těmi, které jsme dlouho neviděli. Své o tom ví někdejší malý Elliott, který se po 37 letech – už jako dospělý – setká se svým přítelem, kterého stvořil Steven Spielgerg a kterého ve své dojemné vánoční reklamě v roce 2019 znovuoživila televizní společnost Sky:



Video: Sky – ET. Came Home for Christsmas

Oddělením od nejbližších strádají během Vánoc obvykle nejvíce děti. V příběhu o tatínkovi, který chce doručit dopis své malé dcery Santa Clausovi, se světová značka Coca-Cola snažila předat v roce 2020 své poselství, že největším dárkem může být darování sebe sama a svého vlastního času.



Video: Coca-Cola - The Letter (2020)

Na tématu znovushledání s rodinou vystavěl svou vánoční reklamu i německý maloobchodní řetězec Edeka. Na rozdíl od jiných reklam ale jeho vánoční spot z roku 2015 pluje do jisté míry na vlně deprese. Příběh starého pána, který se nedokáže smířit s tím, že bude – navzdory rozvětvené rodině – trávit Vánoce sám, a tak rodině rozešle své vlastní parte, svým způsobem vyvolává diskuse ohledně vhodné míry. Hloubka zpracovaného tématu ale překročení mantinelů opodstatňuje a vánoční spot firmy Edeka na žebříček nejdojemnějších reklam rozhodně patří:



Edeka Vánoční reklama 2015

Vánoční znovushledání nemusí nutně následovat po odloučení. Může k němu dojít, i když jsme celou dobu spolu. Společnost Chevrolet letošní reklamou na téma reminiscence opravdu zabodovala. Chevrolet na reklamě prezentující příběh vnučky a babičky s Alzheimerovou nemocí spolupracoval s organizací Alzheimer's Association. „Hodně jsme mluvili o reminiscenční terapii,“ uvedl pro CarBuzz Steve Majoros, marketingový ředitel společnosti Chevrolet. „Ne že by to byl lék nebo řešení, ale síla hudby, síla vzpomínek jsou věci, které mohou umožnit, aby se člověk, který tím prochází, cítil lépe. A aby se lépe cítili i lidé, kteří o něj pečují.“



Video: Chevrolet – A Holiday to Remember (2023)

České firmy také umí vyprávět dojemné příběhy


Důkazem je značka Pilsner Urquell, která v roce 2016 zaujala svou vánoční reklamou „Ty pravé Vánoce jsou, když jsme spolu“, kterou apeluje na každého z nás, aby se během svátečních dnů věnoval svým blízkým.



Video: Pilsner Urquell - Ty pravé Vánoce (2016)

Děti jsou v předvánočním období často vnímavější než jejich vánočním stresem a přípravami pohlcení rodiče. Fakt, že nejen dospělí, ale i děti dokážou o Vánocích zprostředkovat malý vánoční zázrak, promítl do svého kreativního díla vloni řetězec Penny. Vánoční spot o potřebě pomoci, podpory a dobrých sousedských vztahů si jednoznačně získal srdce českých diváků. Příběh staré paní, které před svátky umře pejsek a ona zůstane sama, by měl být inspirací pro každého z nás.



Video: Penny – Vánoční reklama (2022)

Příští vánoční emoce vzbudí smích


Marketéři samozřejmě vědí, že dojetí není jedinou emocí, které je cílové publikum během vánočního období otevřené. A proto se příště podíváme na NEJvtipnější vánoční reklamy. Ostatně, podle průzkumu AKA preferují čeští spotřebitelé v reklamách spíše humor než přílišnou dávku patosu. Takže si namasírujte bránice, příště se budeme u vánočních reklam z plna hrdla smát.

Zdroje: theconversation.com, zpravy.aktualne.cz

Načítání dalších...