Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

TELEVIZNÍ REKLAMA JE PRO DIVÁKY NEJVÍCE DŮVĚRYHODNÁ

18. 6. 2022
Jako obvykle byla na Dni Screenforce (24. května 2022) představena nejnovější Screenforce studie. Tento rok byla zaměřená na důvěryhodnost různých kanálů s pohyblivým obrazem. Studii představil a vypracoval Insight Institute, přes 1000 respondentů dotazoval online a 30 telefonicky. Na základě výsledků studie určil Screenforce Švýcarsko jménem Spolku televizní reklamy Švýcarsko (AGFS) faktor důvěryhodnosti, díky kterému můžeme výsledky studie aplikovat v praxi.

Na Dni Screenforce 24. května představil Insight Institut (institut výzkumu trhu) nejnovější studii vytvořenou pro zadavatele Screenforce Švýcarsko. Ve více než 1000 kvantitativních online dotazováních a ve 30 ti hloubkových hodinových rozhovorech se Institut v období února a března tohoto roku tázal na důvěryhodnost TV, YouTube, Instagram, Facebook a TikTok a na reklamu na těchto kanálech.

Dotazovaní museli uvést, jak důvěryhodně vnímají jednak onen kanál a jednak reklamu na kanálu a jak vysokou důvěryhodnost tento kanál pro ně představuje. Z výsledků byla shrnuta nejen očekávání a vnímání, ale také tzv. mezeru v důvěryhodnosti, tedy rozdíl právě mezi očekávaným a vnímaným. Aby mohl změřit důvěryhodnost, zjišťoval Institut plusy a bariéry v důvěryhodnosti jednotlivých kanálů. K tomu patří 16 aspektů důvěryhodnosti (vždy 8 pro kanál a 8 pro reklamu), které vykrystalizovaly z hloubkových rozhovorů a které respondenti označili a seřadili dle relevance.

Televize stojí na prvním místě ve všech 16 aspektech důvěryhodnosti


Výsledky hovoří jednoznačně ve prospěch televize. Jako očekáváná (74 %) tak vnímaná (72 %) důvěryhodnost je nejvyšší u nejstaršího z pěti dotazovaných kanálů. Stejné platí i pro televizní reklamu (67 % vnímané důvěryhodnosti). Takto byl televizní kanál vyhodnocen jako o třetinu důvěryhodnější než YouTube (55 % očekáváná / 44 % vnímaná). Viditelně na chvostu se nacházejí platformy sociálních médií, které nezískaly ani 30% vnímané důvěryhodnosti.



To samé se opakuje i u reklamy, kde televize rovněž vede, stejně tak jako u aspektů důvěryhodnosti, ve kterých si televize vedla nejlépe u všech 16, někde dokonce s převahou až 20 %.



Na základě výsledků studie zjišťoval Screenforce Švýcarsko jménem Spolku televizní reklamy Švýcarsko (AGFS) faktor důvěryhodnosti. Faktor má umožnit aplikování výsledků studie v praxi. K tomuto účelu vytvořil Screenforce Švýcarsko 16 aspektů důvěryhodnosti i s jejich relevancí, čímž mohl být určen faktor důvěryhodnosti navzájem mezi jednotlivými kanály. Takto je možné získat například následující výsledek: Kontakt v TV je 1,56krát více důvěryhodný než kontakt na YouTube.


 Nejdůležitější výsledky:


Jak televize jako kanál, tak i televizní reklama získávají nejvyšší důvěryhodnost

  • Důvěryhodnost TV byla s výsledkem 72 % odhadnuta jako značně vyšší než u YouTube (44 %), Instagramu a Facebooku (oba 27 %) a TikToku (15 %)

  • Důvěryhodnost televizní reklamy je s výsledkem 67 % rovněž nejvyšší. Následuje YouTube s 42 %, pak Instagram a Facebook se vždy 28% a nakonec TikTok (18 %)


Vybavení si reklamy je u TV nejvyšší

  • Podobně jako u důvěryhodnosti má televize i nejvyšší podíl vybavení si reklamy (57 %). Následují YouTube s 44 %, Instagram (33 %), Facebook (28 %) und TikTok (17 %)


TV s nejmenší mezerou v důvěryhodnosti

  • Díky očekávané důvěryhodnosti až 74 % je mezera v důvěryhodnosti u TV zřetelně nejmenší (2 %)

  • U YouTube byla očekávaná důvěryhodnost 55 %, čemuž odpovídá 11% mezera v důvěryhodnosti. U Facebooku byla očekávaná důvěryhodnost 39 % a mezera 12 %. Následuje Instagram s 37% a mezerou 10 %

  • U TikToku je mezera v důvěryhodnosti čítající 6 % o něco menší. Což ovšem způsobil fakt, že respondenti od počátku odhadovali důvěryhodnost kanálu jako velmi nízkou (21 %)



TV s nejvíce plusy nejméně překážkami


Pozitiva a bariéry u TV

+ Předpoklad důvěry – TV známe nejdelší dobu

+ Pověstné instituce – Stanicím jako jsou SRF, ARD, ORF atd. lidé důvěřují

+ Hodnotné obsahy – Lidé věří zprávám, dokumentacím, informačním pořadům atd.

+ Bezpečnost – menší obavy ohledně ochrany dat

+ Způsob reklamy – Televizní reklama je dobře a profesionálně produkovaná a navíc drahá, a tím pádem kvalitní

- Nereálné sliby – například mycí prostředek je protažen špínou a stále vše vyčistí

- Stejnorodost – mnoho reklam na stejný produkt se stejným poselstvím



Pozitiva a překážky na YouTube

+ Hodnotné obsahy – Lidé důvěřují průvodcům, receptům atd.

+ Způsob reklamy – Viz TV

+ Instituční asociace – Lidé vědí, že na YouTube jsou i důvěryhodné instituce, což buduje důvěru

+ Bezpečnost – Lidé nevěří Google ohledně ochrany dat

- Pochybné obsahy – Lidé jsou vůči reklamě na YouTube skeptičtí

- Způsob reklamy – mnoho pochybných reklam (milionářem za dva týdny)



Plusy a mínusy sociálních sítí

+ Známý influenceři – Lidé důvěřují influencerům, kteří jim byli navrhnuti

+ Realistické Komentáře a Líbí se mi – Má-li reklama nebo příspěvek realistické komentáře, roste důvěryhodnost

- Bezpečnost – Obava z krádeže dat, pochybné odkazy atd.

- Pochybné obsahy – Lidé již vědí o Fake news na sociálních sítích. Kdokoli může zveřejnit, co se mu zachce

- Manipulativní algoritmy – Lidé vědí o algoritmech, které jsou aplikovány na reklamu na sociálních sítích

- Způsob reklamy – nekvalitní reklama s gramatickými chybami, nezaostřená atd.


Rovněž u aspektů důvěryhodnosti je televize ve vedení


Aspekt důvěryhodnosti u jednotlivých kanálů

  1. Kanál existuje již dlouho (TV 77 %, YouTube 55 %, Facebook 44 %, Instagram 39 %, TikTok 25 %)

  2. Konstantně vysoká kvalita (77 % / 58 % / 44 % / 44 % / 33 %)

  3. Hodnotné obsahy (73 % / 42 % / 30 % / 28 % / 19 %)

  4. Redakční odpovědnost (70 % / 38 % / 26 % / 26 % / 21 %)

  5. Sídlo v Evropě/Švýcarsku (68 % / 30 % / 25 % / 27 % / 18 %)

  6. Oddělování obsahu od reklamy (66 % / 42 % / 32 % / 30 % / 22 %)

  7. Vysoké požadavky na bezpečnost (62 % / 36 % / 27 % / 27 % / 20 %)

  8. Vysoké požadavky na ochranu dat (61 % / 35 % / 27 % / 26 % / 20%)


Aspekt důvěryhodnosti u reklamy

  1. Reklama obsahuje produkty dostupné ve Švýcarsku (77 % / 49 % / 47 % / 36 % / 22 %)

  2. Reklama důvěryhodných značek (71 % / 45 % / 32 % / 32 % / 20 %)

  3. Reklama s oslovujícími vizuály (68 % / 51 % / 36 % / 40 % / 26 %)

  4. Reklama s dobrým konceptem (62 % / 43 % / 29 % / 30 % / 23 %)

  5. Realistické sliby (60 % / 40 % / 29 % / 29 % / 19 %)

  6. Je známo, kdy se reklama spustí (60 % / 52 % / 33 % / 30 % / 21 %)

  7. Reklamu nemůže spustit kdokoli (libovolný inzerent) (59 % / 34 % / 27 % / 27 % / 21 %)

  8. Ne příliš vysoká frekvence reklamy (46 % / 35 % / 34 % / 32 % / 26 %)


 

Více informací:

  • Simone Schulz, Vedení Screenforce Švýcarsko

  • 079 653 12 61

  • info@screenforce.ch

  • www.screenforce.ch


O Screenforce

Screenforce je iniciativou televizních stanic v region DACH. Aliance se skládá z 12 televizních marketérů pro televizi a pohyblivý obsaz a reprezentují 95 % trhu televizní reklamy v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku. Ve Švýcarsku je Screenforce provozován Spolkem televizní reklamy Švýcarsko (AGFS). Tato skupina je výsledek spolupráce národních marketérů Admeira, CH Media, Goldbach Media a zájmové skupiny pro elektronická média (IGEM).

Zdroj: Screenforce.ch

Načítání dalších...