STUDIE „THE BEAUTY OF TV“ PROKÁZALA MYLNOST PŘEDSUDKŮ O TELEVIZI. PRO DIVÁKY I INZERENTY JE TELEVIZE NEPOSTRADATELNÁ

13. 8. 202513. 8. 2025
„Televize je pro starší lidi“, „Vysílají tam jen reklamy“, „Nikdy se nedívám“ atd. Předsudků vůči televizi je mnoho. Ale je na nich něco pravdy? Odpověď na tuto otázku přinesla nová studie Screenforce nazvaná „The Beauty of TV“. Výsledky, které byly prezentovány v rámci exkluzivního webináře ukazují, že předsudky vůči televizi sice zřejmě existují, nicméně realita je jiná.

Je lineární televize zastaralá, nebo je stále nedílnou součástí každodenního života? Když se rozhlédnete kolem sebe, setkáte se s mnoha předsudky: „Lineární televizi už dávno nepoužívám!“, „To je jen pro starší!“, „Vždyť jsou tam jen samé reklamy“. Je na těchto předsudcích něco pravdy? A proč jsou čísla týkající se sledovanosti stále tak vysoká? Právě na tyto otázky se zaměřila nová studie „The Beauty of TV“, kterou realizovala iniciativa Screenforce v regionu DACH ve spolupráci s výzkumným institutem Delphi. Překvapivé výsledky studie představila Screenforce koncem července v rámci exkluzivního webináře. Klíčovým zjištěním je, že spousta běžných předsudků je mnohem méně rozšířená, než se předpokládalo, a že si televize stále drží svou pozici – a to i u mladé cílové skupiny.

Lidé používají televizi více než ostatní média


Vezmeme to ale po pořádku a podíváme se na předsudky, s nimiž se tým realizující studii setkával nejčastěji: v televizi dominují nekvalitní pořady, obsah se opakuje, diváci si raději sestavují obsah sami. 32 % lidí se domnívá, že televize již nemá žádný společenský význam. To ale znamená, že dvě třetiny lidí televizi stále považují za relevantní. To, že je televize stále v kurzu potvrzují i další čísla. Průměrná denní sledovanost činí 152 minut, a to znamená, že lidé používají televizi více než všechna ostatní média. Pro srovnání, u videa a sociálních sítí je to jen 71 minut.

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de

Navzdory konkurenci má televize silnou pozici


Pro 77 % lidí je televize relevantním médiem, 43 % ji považuje za médium, které je velmi důležité, případně za médium, které má v jejich životě ústřední roli.

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de


U starších lidí je to ještě markantnější. U věkové skupiny 50+ je to dokonce 89 %.

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de


U mladších lidí jsou podle výzkumníků Delphi sice předsudky vůči televizi silnější, ale i u nich má televize podle výsledků studie stále své pevné místo. S týdenní sledovaností 42 % následuje za sociálními médii a streamovacími službami.

Televizor jako dominantní zobrazovací zařízení


Studie se zabývala také tím, na jakém zařízení lidé nejčastěji sledují pořady, filmy a krátká videa. Vítězem je samozřejmě velká obrazovka, která je nejčastějším médiem pro sledování videoobsahu. Drží se v čele se 75 %, z toho chytrá televize představuje 55 %. Televize si tak drží velký náskok před chytrými telefony (28 %), počítači (15 %) a tablety (13 %).

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de


Televizor jednoznačně vede u staršího publika. Celých 83 % lidí ve věkové skupině 50–69 let preferuje televizor. U lidí ve věku 30–49 let je to o něco méně (76 %), u mladší věkové skupiny (16–29 let) je to ale ještě stále krásných 57 %.

Diváci jsou televizní experti


Zajímavých výsledků se Screenforce a Delphi dobraly také prostřednictvím „televizního kvízu“, jehož cílem bylo zjistit, jak dobře se respondenti vyznají v obsahu lineární televize. Výsledky byly překvapivé: lidé v regionu DACH jsou, pokud jde o televizní vysílání, skuteční experti. Většina respondentů přesně věděla, v kolik hodin se různé pořady vysílají. Účastníci také správně přiřadili moderátory a moderátorky – v případě Heidi Klum dokonce 100 %! Podle výzkumných pracovníků to potvrzuje, jak rozšířený je televizní obsah ve společnosti a jak vysokou hodnotu má toto médium i v dnešní době.

Televize nejlépe naplňuje potřeby diváků


Ze závěrů studie vyplývá, že televize i dnes nejlépe naplňuje široké spektrum diváckých potřeb. Dominuje ve většině situací, kdy lidé hledají konkrétní formu zábavy nebo informační obsah.

Lidé nejčastěji volí televizi v případě, kdy si lidé přejí „udržet přehled o dění ve světě“ nebo „být informováni“ – podle 70 % respondentů naplňuje tuto potřebu nejlépe právě televize. 65 % lidí vnímá televizi jako médium, které jim zprostředkuje živé zážitky, typicky v podobě sportovních utkání, přímých přenosy různých událostí nebo kulturních akcí. Televize je často (63 %) rovněž zdrojem informací, které respondenty osobně zajímají, případně je součástí rutin či tradice v rámci běžného denního režimu (59 %).

Televize je navíc prostředkem pro relaxaci. Více než polovina lidí si pustí televizi i tehdy, když si chtějí „jen tak odpočinout“ (54 %) nebo „nechat se unášet“ bez výběru (52 %).

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de


Z výsledků průzkumu je zcela zřejmé, že televize, pokud jde o naplňování komplexních emocionálních, společenských a informačních potřeb, výrazně předčí jak mezinárodní streamingové služby, tak videoplatformy a sociální sítě.

Televize by chyběla většině lidí


Podle studie The Beauty of TV má televize pro většinu lidí stále silnou emocionální i praktickou hodnotu. Ta je natolik vysoká, že by televizi v případě jejího zániku výrazně postrádali. Televize by chyběla minimálně z jednoho důvodu až 98 % respondentů, přičemž 91 % uvádí, že by jim chyběla „velmi“ nebo „alespoň trochu“. Rovněž v rámci krátkého průzkumu během webináře dvě třetiny účastníků okamžitě souhlasily, že se svými přáteli a známými pravidelně diskutují o obsahu, který viděli v televizi.

Za prvky televize, které by jim chyběly nejvíce, označili respondenti především živé zpravodajství o důležitých událostech, jako jsou volby nebo katastrofy (87 %). Téměř stejný počet lidí (85 %) by postrádal i bezplatný přístup ke kvalitním filmům a seriálům, stejně tolik lidí by postrádalo denní zpravodajské pořady.

Mezi další prvky, které jsou pro diváky důležité, patří i regionální zprávy (84 %) a redakčně ověřené informace a investigativní žurnalistika (83 %).

Zdroj: Studie The Beauty of TV, Screenforce.de


Televize tedy stále plní ústřední funkci pro většinu lidí a uspokojuje celou řadu jejich potřeb, jako je pohled na svět, informovanost, živé zážitky nebo rutina. Diváci oceňují televizi i pro výběr obsahu a jako spolehlivý zdroj informací.

Lidé televizní reklamu akceptují a pamatují si ji


V rámci studie byl zkoumán i postoj k reklamě. Výsledky ukazují, že televize je v očích diváků stále nejdůvěryhodnějším a nejpřijatelnějším reklamním prostředím. Televize má i v této oblasti v rukou silné karty. Diváci oceňují – a to autory studie překvapilo – nepersonalizované vysílání reklamy, protože v lineární televizi vidí všichni stejný spot.

Televizní reklamu kromě toho více lidí považuje za přirozenou součást vysílání. Téměř třetina respondentů uvedla, že „reklama k televizi prostě patří“, na streamovacích nebo sociálních platformách je tento podíl výrazně nižší. Značky, které v televizi inzerují, jsou navíc vnímány jako za zavedené špičkové značky.

Důvěryhodnost televizní reklamy potvrzují další data. 68 % všech spontánně uvedených reklam, které si lidé vybavují, pochází právě z televize. Pro srovnání – reklama ze sociálních sítí byla zmíněna jen v 21 % případů, plakátová v 14 % a reklama na streamovacích platformách jen v 12 %.

Když uvážíme všechny předsudky, s nimiž se v oblasti televize setkáváme, je to velmi překvapivý výsledek. Náskok, který televize má, dokazuje, že realita se od předsudků velmi liší. Diváci prostě i dnes oceňují krásu televize, která se promítá i do názvu studie The Beauty of TV.

Je to tak. Televize ještě stále hraje klíčovou roli nejen v oblasti zábavy a informací, ale také jako reklamní médium které si drží vysokou důvěru publika a zajišťuje vysokou zapamatovatelnost reklamy. Pro zadavatele reklamy tedy zůstává televizní prostředí i nadále strategicky atraktivní volbou.

O studii


Realizaci studie The Beauty of TV , jejímž cílem bylo prozkoumat vnímání, reálné chování a hodnotu televize v kontextu současného mediálního prostředí, zadala iniciativa Screenforce výzkumné agentuře DELPHI Research. Studie proběhla formou online dotazníku v období od 30. dubna do 12. května 2025. Výzkumu se zúčastnilo 1 500 respondentů ve věku 16–69 let v německy mluvících zemích regionu DACH (75 % z Německa, 12,5 % z Rakouska a 12,5 % ze Švýcarska.

Zdroj: screenforce.de

Načítání dalších...