REKLAMA, ZE KTERÉ SE TAJÍ DECH: DINOSAUŘI V REKLAMNÍCH SPOTECH INSPIROVANÝCH JURSKÝM SVĚTEM

7. 7. 20257. 7. 2025
Nedočkaví fanoušci dinosaurů se právě dočkali premiéry nového filmu Jurský svět: Znovuzrození. Tato událost opět rozvířila zájem o jednu z nejikoničtějších filmových sérií všech dob. Jurský park není jen fenoménem pro fanoušky dinosaurů, ale i nevyčerpatelným zdrojem inspirace pro reklamní odvětví. To platí zejména pro působivé speciální efekty, které vdechly život prehistorickým zvířatům.

V červnu jsme si připomněli americkou premiéru Jurského parku, který se v kinech poprvé promítal v roce 1993. Tento legendární sci-fi film, režírovaný Stevenem Spielbergem, vznikl podle stejnojmenného románu Michaela Crichtona. Produkci filmu zaštítilo studio Universal Pictures. Upravit datum a čas

Natáčení probíhalo převážně na Havaji a v Kalifornii. Speciální efekty použité ve filmu Jurský park znamenaly revoluci ve filmovém průmyslu a dodnes jsou považovány za jeden z největších milníků v historii vizuálních efektů. Režisér Steven Spielberg a tvůrci ze studií Industrial Light & Magic (ILM) a Stan Winston Studio jako první úspěšně spojili počítačovou animaci CGI s animatronikou, což umožnilo vytvořit přesvědčivé a živě působící dinosaury.

Tento průlom měl obrovský dopad na filmovou říši. Jurský park inspiroval generace filmařů, kteří si uvědomili, že digitální efekty mohou zásadně rozšířit vypravěčské možnosti. Inspirace se ale neomezila jen na kinematografii. Vizuální styl filmu a dinosauři vytvoření v Jurském parku se stali předlohou i pro televizní reklamy a další marketingové aktivity. Značky jako Jeep, Audi nebo Dairy Queen využily dinosaury jako symbol síly, nostalgie nebo zábavy.

Nyní se na plátnech kin objevil nový snímek Jurský svět: Znovuzrození a spirála reklam se opět roztočila. Pojďme se na některé televizní reklamy inspirované říší dinosaurů podívat.

Jeep má dinosaura jako domácího mazlíčka


Představte si, že jednoho rána vyjdete ven a najdete na trávě před domem čerstvě vylíhnutého dinosaura. Přesně tak začíná reklamní spot značky Jeep, která tvrdí, že její elektromobily Jeep Wrangler 4xe jsou připraveny na každé dobrodružství, i když je tak chaotické jako děj filmu Jurský svět: Nadvláda. Kdo by po zhlédnutí reklamy nechtěl projet v Jeepu s prehistorickým mazlíčkem?


Video: Jeep – Jurassic World Dominion

To ale není jediná reklama značky Jeep inspirovaná dinosaury. V roce 2018 se v rámci Super Bowlu objevila „jurská“ reklama na Jeep Wrangler. Zazářil v ní Jeff Goldblum, který ztvárnil Dr. Iana Malcolma ve filmech ze série Jurský park.


Video: Jeep – Jurassic

Značka Jeep samozřejmě nepromarnila ani aktuální premiéru nového filmu Jurský svět: Znovuzrození a vypustila do světa kampaň s názvem „Jurassic Trail Rated“. Ačkoliv se nový film prozatím dočkal spíše negativních recenzí a stížností, že je plný klišé a chybí nové nápady, na diváky zřejmě dinosauři stále zabírají. Podle analytických předpovědí by pětidenní premiéra v USA mohla vynést až 127 milionů a globální suma by mohla dostáhnout 260 milionů dolarů. A tak je pravděpodobné, že i značce Jeep se její dinosauří krok vyplatí:


Video: Jeep – Jurassic Trail Rated

Audi zbavuje T-Rexe splínu


Jeep ale není jediná značka z automobilového odvětví, která se zhlédla v dinosaurech. Také v Audi vsadili na dinosauří charisma a obsadili do hlavní role Tyrannosaura rexe. Ten v reklamním spotu ukazuje, že i pod tvrdou slupkou se může skrývat citlivá stránka. Ale úzkosti a krize, které prožívá, jsou nakonec zažehnány – díky autonomnímu řízení Audi. Polidštěný T-Rex vypráví klidně a moudře svůj příběh, který je současně komický i dramatický. Reklama ukazuje každodenní situace, ve kterých je T-Rex kvůli krátkým prackám zjevně omezen – od obtížného výběru peněz z bankomatu až po neschopnost chránit své intimní partie během fotbalového zápasu. Hlas vypravěče a hudba pomáhají příběh zasadit do dramatického žánru a vyvolávají na jedné straně ironický efekt, na druhé straně smutek a empatii. „Cítil jsem se jako král světa, děsil jsem lidi. (…) A pak, jednoho dne, bum! (…) Stal jsem se terčem posměchu, ztratil jsem chuť do života. (…) A jednoho dne jdu po silnici a najednou to uvidím: pilotované řízení. Je docela těžké popsat ten pocit. Je to jako kouzlo.“


Video: Audi – TRex The Comeback

Dairy Queen nabízí dobrodružství v každém soustu


Vtipná reklama značky Dairy Queen na osvěžující snack Dairy Queen Jurassic Smash Blizzard, což je kombinace vanilkové zmrzliny s kousky čokolády, arašídovým máslem a arašídovými sušenkami s čokoládovým těstem, představuje muže, který se nijak nenechá zneklidnit dinosaury páchajícími venku dokonalou spoušť a rozhodne se, že si svou objednávku sní v bistru. Reklama byla uvedena u příležitosti premiéry filmu Jurský svět v roce 2015.


Video: Dairy Queen Jurassic Smash Blizzard

Reklama se zjevně osvědčila, protože v roce 2018 následoval při uvedení filmu Jurský svět: Zánik říše další spot inspirovaný dinosauřím světem:


Video: Dairy Queen – Jurassic Chomp Blizzard

Fastfood Carl's Jr. přitahuje dinosaury


Zdá se, že dinosauři jsou na fastfoodu závislí. V roce 2022 totiž napadli restauraci Carl's Jr. Řetězec rychlého občerstvení prostřednictvím svého klipu propagoval hamburgery Angus Thickburger a Beyond Wraptor Burger inspirované prehistorickými plazy a současně pozval diváky do kin na film Jurský svět: Nadvláda.


Video: Carl's Jr. Primal Menu – Jurassic World Dominion

Kromě tohoto poněkud dramatického spotu ale vypustila značka Carl's Jr. do světa i další, o něco mírumilovnější reklamu. Jak by ne, když v ní hraje hlavní roli majestátný, ale roztomilý a neohrabaný brachiosaurus.


Video: Carl's Jr. Primal Menu – Jurassic World Dominion: Silver Lining

AstraZeneca vybízí, aby astmatici opustili dinosaura


Farmaceutický gigant pro změnu v roce 2024 představil Waltera, malého T-Rexe, jako tvář kampaně na lék Airsupra. Walter, který působí, jako by se plazil za pacientem s astmatem, se neohrabaně nacpe do výtahu i do ordinace lékaře. Jakmile však Walterův lidský přítel dostane předepsaný inhalátor Airsupra, dinosaurus naskočí do taxíku, zamává na rozloučenou a odjede, nahrazen modernější léčbou astmatu, který podle značky AstraZeneca na rozdíl od staršího léku nejenže léčí příznaky, ale pomáhá i předcházet záchvatům.


Video: AstraZeneca – Airsupra

Dinosauři se neomrzí


Filmy ze série Jurský park nabízejí značkám a inzerentům skvělou šanci propojit špičkovou filmovou estetiku s komerční kreativitou. Vizuálně strhující speciální efekty a ikonické motivy – od dunivých kroků tyranosaura až po dramatický hudební podkres – dokážou i z krátkého reklamního spotu udělat zážitek, který si divák zapamatuje. Pro značky to znamená možnost okamžitě upoutat pozornost.

Motiv dinosaurů navíc oslovuje široké publikum – jak starší diváky, kteří nostalgicky vzpomínají na první film z roku 1993, tak děti fascinované prehistorií i fanoušky moderního blockbusterového světa.

Běžná propagace zmrzliny, auta či inhalátoru se tak může proměnit v poutavý mikropříběh plný napětí a filmové magie, který mohou inzerenti prostřednictvím televizních obrazovek předestřít divákům, a zajistit tak, že jejich značka uvízne potenciálním zákazníkům v paměti. Kdo by odolal dinosaurům?

Načítání dalších...