Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY DLOUHÉ ČTENÍ TRENDY

PRVNÍ POLOVINU ROKU 2021 FORMOVALO PĚT TRENDŮ VE STREAMOVÁNÍ VIDEA A BUDOU UTVÁŘET I JEHO BUDOUCNOST

9. 7. 2021
V polovině roku 2021 se objevilo nebo znovu projevilo několik hlavních trendů, které pomohou udávat směr v odvětví streamování videa do budoucna. Rozpory mezi těmito někdy protichůdnými trendy budou formovat další fázi vývoje nyní zcela zřejmé nové generace „televize“. Tyto trendy jsou následující:

Konsolidace


Společnost AT&T se se slovy „To nevadí“ vzdává svého obchodu s Time Warner, který ji v roce 2018 přišel na 85 miliard USD, a přesouvá dramaticky restrukturalizovanou společnost WarnerMedia do otevřené náruče Davida Zaslava a Discovery Inc., což je vlastně tak trochu dekonsolidace na cestě k výrazně větší koncentraci. Po schválení státních orgánů získá Zaslav kontrolu nad 200 000 hodinami obsahu. To k smrti vyděsilo konkurenty, kteří začali hledat vlastní možnosti růstu. Amazon jednu možnost rychle našel - koupil MGM a společnost Sony uzavřela partnerství s Netflixem a Disney+ na prodej jejích filmů. Bezpochyby probíhá i mnoho dalších jednání, a to tím spíš, že se tento týden koná další ročník mediální konference Sun Vally, kterou pořádá společnost Allen & Co. Poté, co společnost PwC oznámila, že se v první polovině roku uskutečnilo v mediálním a telekomunikačním sektoru rekordních 410 fúzí a akvizic, počítejte s dalšími dohodami. Tedy pokud následující trend nebude silnější...

Antimonopolní zápal


Prezident Joe Biden jmenoval do Federální obchodní komise (FTC) antimonopolní teoretičku Linu Khan a následně z ní udělal předsedkyni. Poté přišel s várkou nominací na ministerstvo spravedlnosti, v němž figurovali právníci s antipatií vůči takovému typu protikonkurenčního chování, jaký se nejvíce pojí s obřími technologickými společnostmi. Pro Hollywood by to bylo příznivé, až na to, že teď polovinu tamních hlavních hráčů tvoří bilionoví giganti ze Silicon Valley. A Biden není jediný, kdo má nutkání těmto velkým společnostem zavařit. Konzervativci, kteří se domnívají, že s nimi platformy sociálních médií špatně zacházejí, by také rádi přispěchali s různými legislativními opatřeními. Zda dokáže divoce zaujatý Kongres najít nějaké oblasti k uzavření dohody, to je jiná otázka. Mezitím získal významné, byť dočasné, vítězství Facebook, když soudce smetl ze stolu antimonopolní případ FTC a téměř 50 států. FTC může podat novou žalobu, ale státy nikoli. Soudce uvedl, že svou šanci promarnily, když mohly zablokovat dohody o WhatsAppu a Instagramu v letech 2012/2014, ale tehdy mlčely. Na generální prokurátory jednotlivých států se můžeme spolehnout, že když už nebudou mít pochybnosti, budou chtít zasahovat do velkých transakcí ještě agresivněji. Tlaky a napětí mezi obavami z konsolidace a antimonopolním zápalem budou pravděpodobně pokračovat ještě mnoho dalších měsíců.

Globalizace


Když už skoro všechny mediální společnosti plánující spuštění významné služby předplaceného videa na vyžádání dosáhly svého (a uzavřely poslední období streamovacích válek), začínají spouštět provoz na dalších územích a kontinentech. Tam jsou peníze, jak říká Willie Sutton a ony se touto teorií dosažení výnosů řídí, zejména s ohledem na velmi bohatý výběr úctyhodných konkurentů ve Spojených státech. Na své si v tomto ohledu přijde Netflix, který už několik let působí téměř na všech územích ve světě. V těchto dnech tráví čas nakupováním a budováním místní produkce, z nichž některá - jak řekl výkonný spoluředitel Reed Hastings na posledním konferenčním hovoru o výnosech společnosti - má šanci prosadit se ve světě. Letos na jaře jsou na seznamu seriál Lupin vyrobený ve Francii, Kdo zabil Saru? v Mexiku, Generace 56K v Itálii, Katla na Islandu a Papírový dům ve Španělsku (nová verze teď vzniká Koreji). Ostatní konkurenti pronikají na nová území v čele se společností Disney a jeho Disney+ a službou všeobecnějšího zaměření Star, která byla spuštěna letos na jaře a funguje jako jakési centrum uvnitř neposkvrněného území Disney+ v zahraničí i jako samostatná služba na jiných místech. Další hráči se přesunují do anglicky mluvících teritorií, Latinské Ameriky, Evropy a k dalším potenciálním příležitostem. Žádné území se netěšilo tak žhavému zájmu jako Indie se silnou 300milionovou střední třídou a rostoucí konzumací médií. Ale tento subkontinent - který je komplikovaný už kvůli náboženství, kastovnímu systému a více než dvaceti oficiálním jazykům - je jednoznačně ošidný. Jak zjistil Netflix, indičtí diváci chtějí místní obsah, ne předělávky hollywoodských franšíz. A co je ještě horší, Modiho vláda začala být velmi agresivní ve snaze kontrolovat média a obchody sociálních médií. Po loňských krvavých potyčkách na hranicích zakázala desítky čínských aplikací a nyní tvrdě zasahuje proti Twitteru kvůli vnímaným průtahům při dodržování nových omezení obsahu. Indii nelze přehlížet jako obrovskou příležitost pro nové zákazníky, když streamovací služby usilují o růst, ale její největší trh se stal minovým polem, protože se tu zabydlují všechny nové služby a potřebují více předplatitelů, aby potlačily obavy z Wall Street. A to všechno nás přivádí k dalšímu trendu...

Transparentnost nebo její nedostatek


Je pravděpodobné, že v případě jakékoli streamovací služby vědí lidé zvenčí velmi málo (přinejmenším od samotných společností) o klíčových otázkách, jako je míra odlivu zákazníků, průměrný výnos na uživatele, nebo dokonce čistý příjem od předplatitelů. Společnosti samozřejmě rychle vytrubují velké procentní zisky z předplatného, ale neposkytují žádné podrobnosti. Možná mluví o souhrnném čísle, které zahrnuje propagační dohody s mobilními operátory (nebo skoro všechno, co Apple prodává), zbylá předplatná z dřívějších streamovacích akcí, které ještě nejsou uzavřené, nebo jiné způsoby, jak navýšit objem. To fungovalo loni a na začátku tohoto roku. Ale více investorů a analytiků je jako na jehlách, aby získali lepší údaje o tom, co se se streamovacími službami děje. Čím dál víc se vyptávají těch, kdo uvádějí statistiky ze sekundárních zdrojů, a začínají se zajímat, jestli náhodou společnosti nemlčí proto, že na jejich příběhu není nic hezkého. To je téměř určitě případ největšího tichošlápka - společnosti Apple. Cupertino povzneslo prezentaci produktů na vznešené umění, v němž se mísí hudba, tanec, nejasné vlastnosti produktů a vysoké výrobní hodnoty. Ale celkový čas, kdy vedení společnosti Apple veřejně diskutovalo o TV+ od jeho spuštění před 20 měsíci, by nepokryl ani celý jeden díl seriálu Ted Lasso. Apple nakonec původním předplatitelům za službu účtovat bude, a to od tohoto měsíce. Možná teď, když TV+ něco stojí, bude společnost muset mluvit o tom, co už ve skutečnosti vydělala a kolik právě vydělává. V mamutím výsledku hospodaření Applu ale nebude hrát úspěch TV+ velkou roli (divize Služby, jejíž je teď součástí, generuje roční výnosy více než 60 miliard USD a zastiňuje tržní kapitalizace společností, jako je Sony a ViacomCBS). Ale investoři se budou mnohem více zajímat i o mlčení a významné odmlky výkonných ředitelů několika dalších streamovacích služeb, pokud nejsou schopné začít předkládat podrobnější informace a předvést vítěznou, a za rozumnou cenu udržitelnou, strategii.

Zpět do budoucnosti


Největší trend formující odvětví při dalším opakování: jak se budou do budoucna lidé dívat na video v televizi a jak moc se budou dívat? Pandemie na velkých trzích, jako je Kalifornie a New York, dostatečně polevila, že život začíná zřetelně vypadat jako v dřívějších dobách, a objevilo se i pár nových věcí, jako jsou skvělé domácí zábavní systémy a zařízení s programem Zoom a aplikacemi. Universal měl 4. července na pokladnách tradičních kin vynikající víkend, jeho filmy uchvátily první tři místa. Ale vrátí se lidé do kin hromadně? (Film Rychle a zběsile 9 na pokladnách po celém světě vydělal v hrubých číslech přes 500 milionů USD během dvou týdnů, ale povede se brzy něco takového něčemu dalšímu?) Podobně tradiční i kabelová televize získávají zpět něco z toho, proč byly důležité, např. živý sport v běžné sezoně a ročních obdobích. Zpomalí to záplavu zrušených předplatných, která se přihnala během pandemie, nebo teď mají diváci v úmyslu ujíždět na technických vylepšeních, aby mohli přebíhat mezi streamovacími službami a příležitostně zaskočit k živým kanálům, které dostanou v rámci základního předplatného u vícekanálové televize? Zbytek července a srpna pravděpodobně nebude ukazatelem nového způsobu konzumace, vezmeme-li v úvahu patrně nevyhnutelné zahájení olympijských her a premiéru filmu Black Widow i další menší záležitosti. Ale od začátku září, až se lidé skutečně vrátí (nebo ne) do kanceláří a škol, začneme pozorovat první náznaky, zda se otočka mediálních společností a inzerentů k CTV bude dál vyplácet. Budou se i nadále diváci přizpůsobení novým podmínkám spoléhat na streamovací služby u většiny zábavy (a zpravodajství a sportu a filmových premiér), nebo se mnoho z nich vrátí k tomu, co má blíž k roku 2019? Pandemie urychlila posun k CTV, který by jinak trval deset let. Nakolik je tento posun trvalý, to uvidíme až v budoucnosti, o níž můžeme jen doufat, že bude trochu normálnější.

Zdroj: tvrev.com

Načítání dalších...