MILAN ŠTEINDLER –⁠ IKONA ČESKÉ PROVOKATIVNÍ REKLAMY

6. 6. 2023
Český humorista se narodil v Praze v roce 1957. Je známou tváří a proslavil se především svými hereckými rolemi. Znát ho můžete například ze snímků Kopytem sem, kopytem tam, Vrať se do hrobu, Díky za každé nové ráno nebo ze seriálu Česká soda. Mimo jiné je také spoluzakladatelem divadla Sklep. Ve světě reklamy však také není neznámou –⁠ působí jako scénárista a režisér. Obor režie vystudoval na pražské FAMU. Již během studií však vypomáhal ve Filmových ateliérech Barrandov jako asistent režie. Má na svém kontě mnoho úspěšných televizních reklam. Stojí například za snímky pro Fidorku nebo za kampaněmi pro značku CLEVER, kde prezentuje efektivní vědecké pokusy. Nevynechal ani tvorbu pro dětské publikum a natočil večerníčkový seriál Z deníku žáka 3.B aneb Edudant a Francimor. Jeho tvorba se vyznačuje především humoristickým nádechem a tíhne k recesi a lehké provokativnosti.

Fidorka a rošťárny


Pro značku Fidorka Milan Šteindler zrežíroval hned několik spotů.  Přesto, že se jako obvykle odrážely především od nadsázky a humoru, nepatřily zrovna tyto k těm nejprovokativnějším a českým publikem – jak tím laickým tak odborným, byly přijaty bez protestu na rozdíl od jiných snímků ze Šteindlerovi dílny. Tuto sérii spotů vytvořil ve spolupráci s agenturou Havas Prague a v televizi se objevila v roce 2008.



„Vykutálené rošťárny“ je slogan, který sérii reklam na sladkou Fidorku doprovázel. Tento spot patří mezi první a vykresluje vtipnou pomstu holek, které byly odmítnuty na pánskou jízdu.

Vzhledem k úspěchu této série začaly poté vznikat další spoty pro české i slovenské televize. Tentokrát reklamy zachycují partu mladých lidí u vody, kteří vymýšlejí spontánní vtípky a užívají si společného času. Natáčení pod taktovkou režiséra Milana Šteindlera se odehrávalo na Proboštských jezerech a v Praze.

"Maminko, vy už tady nebudete..."


Milan Šteindler se však ne vždy držel při zemi a rád tvořil i reklamy provokativní a pro mnohé publikum kontroverzní. Značnou dávku cynismu jeho stylu humoru vlastní nabídla například legendární reklama Tchyně na Antirezin. Spot se odehrává na zahradě rodinného domu, kde Jaroslav natírá plot. Jeho tchyně však není s výsledkem zcela spokojena.



Černý humor, odvážný na svou dobu, vyvolal kontroverzní reakce. Některé snímek pobavil a ocenili vymanění se ze stereotypu korektnosti, nicméně druhý tábor projevil vlnu nevole a osočil tvůrce z degradování pozice seniorů ve společnosti. Tímto počinem se nakonec zabývala i Rada pro reklamu, nakonec však ke stažení reklamy ani penalizaci nedošlo. Jistého „ocenění” se však nakonec snímek dočkal – Česká alzheimerovská společnost ji v roce 2007 udělila anticenu Vážkomol za poškozování českých seniorů.

S humorem, ale seriózně


Naopak kampaní pro portál skrz.cz Milan Šteindler dokázal, že umí točit i méně provokativní reklamy. Slevový portál v segmentu cestování chtěl skrze televizi podpořit prodeje, ale také zvýšit povědomí o značce. Kampaněmi tak završili rebranding značky.



Strategie, kterou zvolili, bylo lehce krkolomné jméno využít ve prospěch reklamních kampaní a tím zapamatovatelnost podpořit. Hlavním sdělením snímku je prezentování největších konkurenčních výhod portálu, a to výhodnost nákupu a možnost výběru z tisíce zájezdů. A nebyl by to typický Milan Šteindler, kdyby spoty nenesly tradiční humornou tonalitu.

Legenda s názvem Česká soda


Seriál Česká soda zcela jistě stojí za zmínku. Tento satirický pořad, který ve svém programu uváděla Česká televize, se stal kultovním dílem, které se později objevilo i na plátnech kin. Tento pořad je ve svém žánru zcela výjimečným dílem a boří mnohá tabu. Prezentuje parodie na reklamy, zprávy a další formáty z českého prostředí. Vyvolal spory, i přesto, nebo možná právě proto, se však stal velmi oblíbeným. Některé hlášky doslova zlidověly a šířily se zemí virálně.

Přehnaná korektnost: zabiják dobrého humoru


Herec, scénárista, režisér a moderátor Milan Šteindler se dostal do povědomí českého publika i profesionálů v oblasti produkce a režie svým neotřelým humorem a lehkostí, kterou do reklamy a svých děl obecně vnáší. Také však tendencí vymaňovat se ze stereotypů, bořit tabu a za každou cenu se vyhnout přehnané korektnosti, ke které společnost tíhne čím dál více –⁠ a to i ve světě televizního marketingu. Některé spoty z jeho dílny by dnes již ani nemohli být prezentovány v televizních médiích. Sám nemá rád tendence vyhýbat se palčivým tématům a černému humoru a vždy se snažil být ve svých reklamách odvážný a originální.


Načítání dalších...