Evropští spotřebitelé důvěřují rozhlasu, lineární televizi, kinům a tisku díky jejich dlouholeté důvěryhodnosti. To je závěr studie* The New Life of the Living Room, kterou realizovala společnost RTL AdAlliance a která poskytuje přehled o vývoji diváckých návyků na 15 trzích včetně USA.
Proč jsou starší média důležitá
Zatímco se nadále zvyšuje fragmentace mediálního prostředí a publika, protože obsah je konzumován na čím dál větším počtu zařízení, televize zůstává pro inzerenty životně důležitým kanálem. To platí i pro další starší média. Výzkumy ukazují, že televize má tendenci dosáhnout mnohem stabilnější úrovně vizuální pozornosti po celou dobu trvání reklamy než online reklamy, a navíc pomáhá budovat mentální dostupnost.
Peter Field, odborník na efektivitu reklamy, proto říká, že by se televize měla na rozpočtu značky podílet alespoň 45–50 %, aby mohla pozitivně ovlivnit její cenovou sílu a ziskovost.

Klíčová zjištění
- Nejméně důvěryhodným médiem, pokud jde o hlavní sociální sítě, je TikTok (viz obrázek), pouze 23 % respondentů uvedlo, že by důvěřovalo reklamě neznámé značky na TikToku. Naproti tomu 67 % respondentů uvedlo, že by důvěřovalo podobné reklamě v rádiu, zatímco 66 % by důvěřovalo reklamě v televizi.
- Většina Evropanů se dívá na televizní vysílání kvůli zprávám (59 %), sportu (44 %) a zábavě (44 %), zatímco SVOD je první volbou, pokud jde o filmy a seriály (63 %).
- Sledování videí vnímá 53 % diváků jako nejlepší způsob, jak zůstat v obraze.
- 59 % respondentů uvedlo, že se po zapnutí televizoru nejdříve podívají na program vysílání, a to buď v lineární televizi, nebo na platformách BVOD.
- USA vedou ve sledování streamovaného obsahu podporovaného reklamou: 35 % sleduje Netflix, 30 % Disney+.
- 45 % respondentů uvádí, že sledují lineární televizi denně, 36 % sleduje SVOD denně (v USA činí tento údaj dokonce 49 %).
*) Kvantitativního průzkumu (realizovaného v únoru 2025) se zúčastnilo více než 12 500 respondentů ve věku 18–64 let. Průzkum zahrnoval 15 trhů včetně Velké Británie, Německa, Francie, Itálie, Španělska, Nizozemska, Dánska, Norska, Švédska, Finska a USA a nově také Polska, Švýcarska a Rakouska.
Zdroj: warc.com