ČEŠTÍ PRODUCENTI VE VARECH BILANCOVALI ROK S REKORDNÍM OBRATEM 15,4 MILIARDY KORUN

5. 7. 2023
Podle Asociace producentů v audiovizi rok 2022 překonal předloňský rekord. Reklama rostla o 31 procent. Producenti jednali s premiérem o novém zákonu o audiovizi a pobídkách.

Česká audiovize je podle Asociace producentů v audiovizi (APA) na vzestupu, což dokazuje loňský obrat 15,4 miliardy korun. To je přes tři miliardy více, než tomu bylo v zatím nejúspěšnějším roce 2021. Podílejí se na tom všechny části průmyslu – zahraniční zakázky, domácí tvorba i reklama. Tuto bilanci čeští producenti přednesli během své tiskovky na karlovarském filmovém festivalu, kde se jim také podařilo uskutečnit setkání s premiérem Petrem Fialou a ministrem kultury Martinem Baxou nad novým zákonem o audiovizi a zejména odblokování zastaveného udělování filmových pobídek pro filmové natáčení. Vládní představitelé ve svém prohlášení přislíbili účinnou podporu.

Reklama rostla nejvíce


Nejvyšší podíl na rekordním obratu za uplynulý rok v audiovizuálním průmyslu, který se stabilizoval po covidu, tvoří zahraniční produkce. Dosáhla podílu 73 procent z celku, když se meziročně zvýšila o 2,5 miliardy na 11,25 miliardy korun. Nejvyšší meziroční nárůst však zaznamenala výroba reklamy. Celkově se její obrat meziročně zvýšil o 31 procent na 2,45 miliardy korun. Česká tvorba se vykazuje vzestupem z 1,26 miliardy na 1,73 miliardy.



Je patrné, že v návaznosti na navýšení finančních prostředků pro filmové pobídky narostl i obrat zahraničních produkcí a tím i jejich ekonomický přínos pro Českou republiku, kdy z každé utracené koruny zůstává v českých veřejných rozpočtech 40 haléřů, tedy 40 procent ze zde utracených finančních prostředků. O to více je alarmující, že systém filmových pobídek je od ledna letošního roku uzavřený.

Za téměř třetinový meziroční skok reklamní produkce v roce 2022 částečně může nárůst cen, především ale množství a typ zakázek, které se do ČR dostávají. Objem domácí reklamy spíše stagnoval či klesl, nejčastěji z důvodu nejistoty způsobené celkovou geopolitickou situací. ČR se řadí mezi dražší země pro reklamní výrobu, přitahuje projekty s velkým rozpočtem, jejichž produkce jsou ochotné si za kvalitní servis připlatit a znovu se vrátit.

Sílí české VOD platformy


Nadále trvá silná pozice domácí televizní tvorby, která si napříč televizemi drží v prime time podíl mezi 20 a 30 procenty, úspěšné televizní projekty dosahují sledovanosti mezi 1,2 až 2 miliony diváků. Úspěchy slaví i české VOD platformy, ať už Voyo, které se postupně stává jednou z největších platforem v Česku a na Slovensku, tak i specializované platformy jako je KVIFF.TV (dříve Aerovod) nebo DAFilms. Na všech platformách, domácích i zahraničních, slaví úspěch domácí filmy a seriály. Patří na VOD platformách k nejsledovanějším, objevují se pravidelně v TOP10 žebříčcích Netflixu i Voya.

Zdroj: mam.cz

Načítání dalších...