Téměř polovina všech uživatelů streamovacích platforem v Německu v současné době využívá předplatné v podobě balíčků kombinujících několik služeb nebo zahrnujících televizní volby. Tento model se jeví i jako silný faktor přispívající k věrnosti diváků.
Podle nové studie poradenské společnosti Simon-Kucher využívá 41 % předplatitelů streamovacích služeb takzvané „superbalíčky“. Ty snižují pravděpodobnost zrušení předplatného a zvyšují schopnost dlouhodobé retence zákazníků.
„Předplatitelé, kteří mají přístup k obsahu prostřednictvím balíčku, mají tendenci zůstat déle – vnímaná hodnota se zvyšuje a počet případů spontánního zrušení předplatného klesá,“ uvedla Lisa Jäger, partnerka ve společnosti Simon-Kucher. Pro poskytovatele to znamená vyšší loajalitu uživatelů a stabilnější příjmy z domácností.
Studie ukazuje, že dlouhodobé předplatné pomáhá stabilizovat trh. V průměru spotřebitelé očekávají 22% slevu za závazek k ročnímu plánu. Pravděpodobnost zrušení předplatného prudce klesá s délkou předplatného: po jednom roce by o zrušení uvažovalo 33 % zákazníků, po čtyřech letech pouze 8 %. „Roční plány poskytují jistotu plánování jak uživatelům, tak poskytovatelům,“ zdůraznila Lisa Jäger.
Citlivost uživatelů streamovacích služeb na ceny ale zůstává velmi vysoká. I mírné navýšení cen může mít za následek významný odliv zákazníků. Téměř jeden z pěti uživatelů by zvažoval zrušení předplatného po 10% zvýšení cen a téměř polovina (48 %) by se k tomuto kroku odhodlala po 20% zvýšení. Vysokou citlivost na ceny projevují zejména předplatitelé Disney+. 58 % z nich uvedlo, že by za takových podmínek předplatné zrušili.
„Zvýšení cen je nejsilnějším faktorem vedoucím ke zrušení předplatného streamovacích služeb,“ varuje Lisa Jäger. „Bez jasného cenového plánu se změny ceníku mohou rychle proměnit v masivní odliv předplatitelů.“
Kromě cen měly na chování uživatelů týkající se předplatného a jeho případného rušení vliv také nedávné politické kontroverze. „Ani výrazné slevy již nedokážou vykompenzovat situace, kdy platformy jednají v rozporu s hodnotami uživatelů,“ uvedla Lisa Jäger. „Někteří uživatelé se rozhodli zrušit své předplatné, aby dali najevo svůj nesouhlas.“
Vzhledem k očekávanému dalšímu zvyšování cen 56 % respondentů předpokládalo vyšší náklady u Netflixu, 54 % u Disney+ a Apple TV+ a 44 % u Amazon Prime. Platforma Disney+ přikročila v říjnu ke zvýšení cen – odvážný krok po nedávných protestech předplatitelů. „Zvýšení cen po negativní publicitě je riskantní,“ poznamenala Lisa Jäger. „Disney+ však působí z pozice síly – uživatelé chápou hodnotu, kterou dostávají.“
Společnost Simon-Kucher realizovala reprezentativní průzkum Streaming Study v dubnu a květnu 2025 ve spolupráci s institutem pro průzkum trhu Walr. Průzkum zahrnoval více než 1 tisíc německých spotřebitelů, kteří se podělili o své streamovací návyky, předplatné a rozpočet. Roční studie sestává ze tří částí. První dvě jsou již k dispozici, třetí bude zveřejněna v nejbližší době.
Zdroj: broadbandtvnews.com
