Celkové příjmy televizního odvětví přitom ve stejném období vzrostly pouze o 24 %. To znamená, že investice do práv rostly pětkrát rychleji než širší trh. Práva na sportovní přenosy nyní tvoří 14 % celkových příjmů televize. V dnešní době, kdy vysílací společnosti bojují o předplatitele a loajalitu diváků v čím dál tím roztříštěnějším mediálním prostředí, to výrazně podtrhuje prémiovou hodnotu živých sportovních přenosů.
Hlavní zjištění: Výdaje na sportovní práva v USA prudce rostou
- Výdaje na sportovní práva v USA vzrostly mezi lety 2015 a 2025 o 122 %, z 13,8 mld. USD na 30,5 mld. USD.
- Naproti tomu kombinované příjmy z lineárního vysílání, kabelové televize a streamování vzrostly za deset let o 24 %, z 172 mld. USD na 213 mld. USD.
- Podíl z příjmů americké televize, který je vynakládán na práva na sportovní přenosy, vzrostl z 8 % v roce 2015 na 14 % v roce 2025.
- Růst podpořily významné smlouvy, včetně nových dlouhodobých smluv s NFL podepsaných v roce 2023 a obnovení práv na NBA od sezóny 2025–26.
- Výše nárůstu těchto výdajů odráží hodnotu živých přenosů, které jsou pro vysílací společnosti hnacím motorem předplatného, schopnosti udržet si diváky, sledovanosti i příjmů z reklamy.
Evropa vypráví jiný příběh
- Ve Velké Británii rostly výdaje na sportovní práva od roku 2015 dvakrát rychleji než příjmy z televize, ve Španělsku 1,6krát rychleji. Naopak ve Francii a Německu růst výdajů na vysílací práva do značné míry stagnoval.
- V letech 2019–2025 růst příjmů z televizního vysílání předčil výdaje na sportovní práva na všech pěti největších evropských trzích. V USA byl trend opačný, výdaje na práva rostly čtyřikrát rychleji než televizní trh.
- Evropské vysílací společnosti zaujaly opatrnější postoj, což odráží klesající sledovanost a přetrvávající problémy s růstem příjmů z předplatného.
„S poklesem televizních trhů přetrvává inflace sportovních práv. Obrovský nárůst cen smluv NFL a NBA dokazuje, že živé sportovní přenosy mají i nadále jedinečnou hodnotu jako hnací síla pro získávání a udržení diváků. Naproti tomu zdrženlivější přístup v Evropě odráží složitou ekonomickou situaci v oblasti investic do vysílacích práv. Rozdíly na trhu jsou zapříčiněny několika faktory, včetně dlouhodobějších smluv o vysílacích právech v USA, obchodních modelů, které kladou větší důraz na příjem z distribučních poplatků a reklamy než na předplatné, a konkurenceschopnějšího trhu s právy.“
doplnil Daniel Harraghy, manažer pro výzkum ve společnosti Ampere Analysis.
Zdroj: broadbandtvnews.com
