Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY KRÁTKÁ ZPRÁVA TRENDY

CO ŽENE PRODEJE PŘED ZAČÁTKEM ŠKOLNÍHO ROKU? VČASNÉ NABÍDKY, NÁSTROJE UMĚLÉ INTELIGENCE A HYBRIDNÍ NAKUPOVÁNÍ

15. 8. 202515. 8. 2025
Výdaje na nákupy před začátkem školního roku jsou v roce 2025 stabilní, chování nakupujících se ovšem liší. Rodiče nakupují hlavně techniku a oblečení, to jsou ale současně položky, na nichž se v případě napjatého rozpočtu šetří na prvním místě. Spotřebitelé nakupují dříve, vyhledávají výhodné nabídky a využívají umělou inteligenci, aby snížili náklady.

Vzhledem k rozdělení nákupních zvyklostí podle generací a příjmů musí maloobchodníci zůstat flexibilní, personalizovat nabídky, optimalizovat pro AI a generovat bezproblémové zákaznické zkušenosti napříč kanály.

Řekneme vám, proč.

1. Výdaje jsou stabilní, ale priority jsou polarizované


Podle nedávného průzkumu společnosti PwC téměř tři čtvrtiny nakupujících plánují letos utratit za nákupy před začátkem školního roku stejně nebo více než vloni.

  • Hlavními položkami na seznamu výdajů jsou technologie a oblečení – 25 % rodičů plánuje letos utratit více než 500 dolarů za technologie a 16 % plánuje utratit více než 500 dolarů za oblečení a obuv.

  • Nicméně, mezi rodiči, kteří letos potřebují utratit za školní pomůcky méně, tvoří technologie (44 %) a oblečení (40 %) dvě hlavní kategorie, na kterých tito rodiče plánují ušetřit.


Klíčový závěr: Maloobchodníci by si měli uvědomit, že technologie a oblečení jsou na jedné straně vysoce prioritní, ale na druhé straně zároveň rizikové kategorie.

  • Maloobchodníci mohou využít personalizaci, aby si udrželi zákazníky, kteří utrácejí velké částky, a zároveň oslovili zákazníky, kteří musí brát ohled na své náklady.

  • Mohou také vytvořit strategie odstupňovaných produktů a nabízet jak prémiové, tak cenově dostupné verze nejoblíbenějších položek.


2. Spotřebitelé začínají nakupovat dříve a využívají umělou inteligenci k chytřejšímu nakupování


Podle společnosti PwC jsou hlavními způsoby, jak spotřebitelé plánují ušetřit na nákupech v období před školou, nákupy zboží ve výprodeji (37 %) a předčasné nákupy (37 %).

  • Přibližně pětina zákazníků, kteří nakupují před začátkem školního roku, plánuje využít nástroje umělé inteligence k vyhledání atraktivních online nabídek.

  • Podle údajů společnosti Adobe z února 2025 více než polovina (55 %) amerických spotřebitelů využívá generativní umělou inteligenci k provádění průzkumu, 47 % ji používá k získávání doporučení produktů a 43 % k vyhledávání výhodných nabídek.


Klíčový závěr: Zákazníci, kteří nakupují před začátkem školního roku, se zaměřují na nabídky a jsou otevřeni používání AI jako asistenta při nakupování. Maloobchodníci by měli zajistit, aby jejich nabídky byly pro AI vyhledatelné a měli by je optimalizovat pro nakupující v období „back to school“. Měli by také zvážit začlenění vyhledávání produktů pomocí AI do svých platforem.

3. Preference kanálů se liší podle generace a výše příjmů


Podle společnosti PwC rodiče z generace Z častěji než mileniálové nebo generace X nakupují výhradně v kamenných prodejnách.

  • Nejoblíbenějším přístupem napříč generacemi je hybridní nakupování (kombinace nakupování v obchodě a online). Mileniálové a příslušníci generace X přitom častěji nakupují online, zatímco příslušníci generace Z a baby boomers častěji nakupují osobně.

  • Domácnosti s příjmy ve výši 75 tisíc dolarů a více nakupují téměř dvakrát častěji (14 %) výhradně online než domácnosti s nižšími příjmy (8 %).

  • Domácnosti vydělávající méně než 75 tisíc dolarů nakupují dvakrát častěji pouze v kamenných obchodech (30 % oproti 17 % domácností s vyššími příjmy).


Klíčový závěr: Maloobchodníci musí zajistit konzistentní zážitky napříč digitálními a fyzickými kanály.

  • Aby oslovili zákazníky, kteří dávají přednost kamenným obchodům, mohou maloobchodníci vyzdvihnout exkluzivitu nebo uživatelské zkušenosti přímo v prodejně.

  • U online zákazníků mohou maloobchodníci vsadit na pohodlí, výhody při doručování a digitální personalizaci.

  • Maloobchodníci, kteří chtějí propojit e-shop a kamenné obchody, mohou využívat služby, jako jsou „Klikni a vyzvedni“ nebo nákupní seznamy v aplikaci, které zákazníkům pomohou plynule přecházet mezi kanály.


Zdroj: emarketer.com

Načítání dalších...