Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY KRÁTKÁ ZPRÁVA ZAHRANIČNÍ

TELEVIZE JE STÁLE HLAVNÍM ZDROJEM ZPRÁV Z EVROPY, ALE SOCIÁLNÍ MÉDIA JSOU NA VZESTUPU

7. 12. 20237. 12. 2023
Podle průzkumu Eurobarometru provedeného jménem Evropského parlamentu je televize pro evropské občany stále hlavním zdrojem zpráv.

Televize je stále na špici se 71 % pozornosti, za ní následují zpravodajské platformy a online tisk (42 %), o třetí místo se dělí rozhlas a sociální média (po 37 %).

Občané vnímají online zpravodajské platformy a sociální média, včetně influencerů, čím dál více jako důvěryhodné zdroje zpráv. V porovnání s posledním průzkumem provedeným v dubnu/květnu 2022 zaznamenala sociální média nárůst o 11 procentních bodů.

Na to, že v poslední době získali zprávy o Evropské unii buď prostřednictvím tisku, internetu, televize, nebo rozhlasu,  si vzpomíná 68 % respondentů, že přičemž mezi jednotlivými členskými státy jsou značné rozdíly (od 49 % ve Francii až po 87 % v Chorvatsku a Rumunsku). Podíl respondentů, kteří v poslední době četli, viděli nebo slyšeli nějaké zprávy o EU, mírně roste s věkem, muži (76 %) takto odpovídají častěji než ženy (60 %), totéž platí pro respondenty s vyšším vzděláním.

Pro 71 % respondentů je televize stále jedním z nejpoužívanějších médií pro přístup ke zprávám z posledních sedmi dnů. S výrazným odstupem následují online tisk a zpravodajské platformy (42 %). O třetí místo se dělí rozhlas a platformy sociálních médií (obojí 37 %), následované tištěnými médii (21 %).

Ve srovnání s průzkumem Parliament’s Media and News survey 2022 došlo k nárůstu celkového podílu respondentů, kteří k přístupu ke zprávám využívají platformy sociálních médií, o 11 procentních bodů; menší nárůst byl zaznamenán u využívání aplikací pro zasílání zpráv (+5 procentních bodů), video platforem (+4 procentní body) nebo podcastů (+2 procentní body). Nárůst využívání těchto médií je patrný ve všech věkových skupinách a ve většině členských států.

Pokud jde otázku týkající se témat zpráv, ke kterým bylo přistupováno v posledních sedmi dnech, první místo zaujímají místní zprávy (50 %), národní politika (47 %) a evropské a mezinárodní záležitosti (45 %).
Ačkoliv naprostá většina respondentů sleduje zprávy denně (70 %), je zajímavé, že 9 % se některému typu zpráv vyhýbá (včetně 6 %, kteří se snaží vyhýbat některým zpravodajským tématům, a 3 %, jejichž cílem je aktivně se vyhýbat všem zprávám). Podíl respondentů, kteří odpověděli, že zprávy sledují denně, se zvyšuje s věkem. Vyhýbání se zprávám je naopak o něco pravděpodobnější u žen, mladších respondentů a respondentů s nejnižším vzděláním.

Celkem 37 % respondentů sleduje influencery nebo tvůrce obsahu na sociálních sítích. Toto procento se mezi jednotlivými věkovými skupinami značně liší. Influencery či tvůrce obsahu sleduje 79 % mladých Evropanů (ve věku 15 až 24 let), u lidí starších 55 let je to však pouze 14 %.

Zdroj: broadbandtvnews.com

Načítání dalších...