Zdroj: Unsplash.com
AKTUALITY DOMÁCÍ VÝZKUM

DIGITÁLNÍ TRENDY 2023: ČAS TRÁVENÝ NA INTERNETU KLESÁ

3. 3. 20233. 3. 2023
Do digitálního prostředí přichází stále více uživatelů. Jak se proměňuje jejich chování a jaké změny nastaly po covidu, ukazuje zpráva Digital Report 2023.

Počet uživatelů internetu celosvětově přibývá, ale jejich čas trávený na internetu se k letošnímu lednu snížil. To je jeden ze závěrů zprávy Digital Report 2023, která mapuje digitální chování napříč světem. Některé vybrané trendy uvádíme níže.

Počet uživatelů internetu ve světě roste


Na světě je dnes 5,16 miliardy uživatelů internetu, což znamená, že 64,4 procenta z celkové světové populace je nyní online. Údaje ukazují, že celkový počet uživatelů internetu na celém světě se za posledních 12 měsíců zvýšil o 1,9 procenta, ale zpoždění ve vykazování údajů znamená, že skutečný růst bude pravděpodobně vyšší, než naznačuje toto číslo. Přesto data naznačují, že růst počtu uživatelů internetu zpomalil. Navzdory tomuto zpomalení ale současné trendy naznačují, že téměř dvě třetiny světové populace by měly být online do konce roku 2023.

Počet uživatelů internetu, 2013-2023, zdroj: Digital Report 2023, Datareportal

Čas strávený na internetu ale klesá


Asi největší změnou v letošní zprávě je, že množství času, který trávíme online, se meziročně snížilo téměř o 5 procent. GWI uvádí, že typický uživatel zkrátil množství času, který tráví používáním internetu, o 20 minut denně ve srovnání s dobou před rokem. Před rokem údaje společnosti ukázaly, že uživatelé internetu v produktivním věku trávili na internetu v průměru téměř 7 hodin denně, ale v poslední vlně výzkumu to kleslo na 6 hodin a 37 minut denně.

Tento údaj je velmi blízko dennímu průměru za 3. čtvrtletí 2019 – krátce předtím, než pandemie covid-19 ovlivnila světové digitální chování. Průměrná doba, kterou lidé stráví používáním internetu, se však za poslední tři měsíce nezměnila, takže není jasné, zda tato čísla ještě klesnou.

Denní čas trávený na internetu, 2013-2022, zdroj: Digital Report 2023, Datareportal

Streamování zvyšuje podíl na sledování TV


Streamování má stále větší podíl na celosvětovém sledování televize. Nejnovější data GWI například ukazují, že služby jako Netflix a Disney+ nyní představují více než 45 procent času, který uživatelé internetu v produktivním věku tráví sledováním televize. Tento podíl se od 3. čtvrtletí 2019 zvýšil o relativních 10 procent (+4,3 procentního bodu), přičemž typický uživatel internetu nyní tráví více než 1,5 hodiny denně sledováním streamovacích služeb a online televize.

Nedávné růstové trendy však ve skutečnosti odrážejí ty, které byly viditelné před pandemií, a také stojí za to zdůraznit, že tradiční TV (tj. vysílání a kabelové kanály) stále tvoří více než polovinu celkového světového televizního času.

Výdaje do digitální reklamy výrazně stouply


Údaje ze Statista odhalují, že podíl digitálních technologií na celkových globálních výdajích na reklamu se od roku 2019 zvýšil o relativních 27,7 procenta, z 57,4 procenta v roce 2019 na 73,3 procenta v roce 2022. Ale v absolutních číslech vzrostly příjmy z digitální reklamy za poslední 3 roky o masivních 78 procent, z celkových 375 miliard USD v roce 2019 před pandemií na více než 667 miliard USD v roce 2022. Největší skok nastal v roce 2021, kdy globální příjmy z digitální reklamy vzrostly o třetinu ve srovnání s výdaji v roce 2020. Jinými slovy, covid výrazně změnil globální investice do reklamy a zdá se, že tento přesun k digitálu přetrvává. Nejvíce z toho těží platformy sociálních médií.

Výdaje na digitální reklamu, 2017-2022, zdroj: Digital Report 2023, Datareportal

Uživatelé sociálních sítí přibývají, ale tempo zpomaluje


Na celém světě je nyní 4,76 miliardy uživatelů sociálních sítí, což odpovídá necelých 60 procentům celkové celosvětové populace. Růst uživatelů sociálních sítí se však v posledních měsících zpomalil, přičemž letošní čistý přírůstek 137 milionů nových uživatelů se rovná ročnímu růstu o pouhá 3 procenta.

Analýza Kepios odhaluje, že celkový počet uživatelů sociálních sítí na celém světě se od začátku pandemie zvýšil téměř o 30 procent, což odpovídá více než 1 miliardě nových uživatelů za poslední 3 roky. Míra růstu v posledních letech také naznačuje, že covid urychlil přijetí sociálních médií. Například mezi lety 2020 a 2021 byl meziroční růst téměř dvakrát rychlejší než v předchozích dvanácti měsících a mezi lety 2021 a 2022 růst pokračoval dvouciferným tempem. Růst se však za posledních dvanáct měsíců dramaticky zpomalil a celosvětový růst, který uvádí Digital 2023, je v jejích zprávách zatím nejnižší. Lidé ale zároveň tráví na sociálních sítích více času než kdy jindy. Nejnovější vlna výzkumu společnosti ukazuje, že typický uživatel internetu v produktivním věku nyní tráví více než 2,5 hodiny denně používáním sociálních platforem.

Další detaily můžete najít v kompletní zprávě zde.

Autorka textu: Eliška Kellerová. Text vznikl v rámci studentské stáže.

Zdroj: mediaguru.cz


Načítání dalších...