Krimi žánr v portfoliu kanálů mediální skupiny Nova dlouhodobě chyběl. Ne, že by nevysílala na žádném ze svých programů detektivní seriály a řadu dalších pořadů, které by se kriminalistikou zabývaly, ale vyloženě program, který by se takto charakterizoval, tu nebyl. A pokud znáte trochu aktivity CME, na sousedním Slovensku zastupuje právě tuto kategorii Markíza Krimi. V tomto smyslu tak není plánované listopadové přeformátování Nova Gold na Nova Krimi, která už stejně dlouhou dobu (kromě jiného) kriminální seriály vysílá, překvapivé.
Ostatně, je to i určitý obranný krok proti konkurenční Primě, která ústy generálního ředitele Marka Singera hovořila na podzimní tiskové konferenci i pro MediaGuru.cz o zvažované proměně staničního portfolia. Primu Krimi by tak mohla nahradit již nějakou dobu odkládané spuštění stanice Prima Case. A s ohledem na to, že jak Prima, tak i Nova zařazuje tyto kanály do bezplatného vysílání, vytasila se konkurence s proměnou dříve, než to Prima sama udělala. Ostatně, seriál Colombo, který nyní bude vysílat Nova Krimi, byl ještě nedávno jednou z vlajkových lodí právě stanice Prima Krimi.
Silné zastoupení krimi žánru v placené TV
Na českém trhu mají milovníci kriminální tematiky k dispozici především placené stanice Crime+Investigation a ID (Investigation Discovery). Obě se dlouhodobě profilují na skutečných příbězích inspirovaných kriminálními případy, rekonstrukcích vyšetřování i pohledu do zákulisí práce kriminalistů. Zatímco Crime+Investigation je u operátorů dostupný dlouhodobě pouze v SD rozlišení, zákazníci Vodafonu najdou část titulů z jeho nabídky také v HD kvalitě ve videotéce. ID naopak přináší divákům mezinárodně osvědčenou značku s širokým spektrem sérií o zločinu, záhadách a soudních sporech.
Do stejné skupiny se nově přidal také kanál Viasat True Crime, který vstoupil na český trh v loňském roce jako specializovaná dokumentární stanice. Viasat World s tím doplnil dosavadní portfolio programů Viasat Explore, Viasat History, Viasat Nature a Epic Drama. Jeho program se zaměřuje výhradně na skutečné kriminální kauzy, a to jak historické, tak i relativně nedávné, což mu dodává výrazný profil. Ve svém vysílacím schématu nabízí kombinaci investigativních dokumentů, výpovědí svědků i rozhovorů s experty z oblasti kriminalistiky. Viasat True Crime tím rozšiřuje žánrovou konkurenci o nový pohled na true crime formát.
Opravdové zločiny: z podcastu do O2 areny
Jako mimořádnou událost české podcastové scény přenesla O2 arena 24. listopadu 2024 značku Opravdové zločiny do halového měřítka s autorskou dvojicí Lucií Bechyňkovou a Bárou Krčmovou. Koncept stavěl na silných true crime příbězích, černém humoru a práci s velkoplošnými vizuály, aby se intimní atmosféra podcastu přenesla do obřího prostoru. Tvůrkyně následně na svých kanálech připomněly atmosféru akce a nabídly ohlédnutí formou speciálních epizod a záznamů. Celá událost se zařadila mezi milníky sezóny a potvrdila silnou pozici true crime na české scéně.
Akce je popisována jako příklad, že mluvený formát s výraznou komunitou dokáže naplnit největší českou halu a změnit vnímání podcastu jako živé zábavy. Recenze a reporty zdůraznily téměř zaplněnou arénu, výraznou interakci s publikem a funkční kombinaci faktografie a odlehčení. Tvůrkyně navázaly oznámením návratu k turné v roce 2025 po „nezapomenutelné O2 areně“, čímž potvrdily strategii střídání velké show a regionálních zastávek. V kontextu české podcastové scény šlo o průlom, který posílil značku Opravdové zločiny i ambice dalších tvůrců mířit na velké haly.
„Lidový gurmán" Kajínek
Jiří Kajínek, považovaný řadou lidí za nejznámějšího českého vězně, se v posledních letech etabloval na YouTube. Jeho hlavní kanál Jiří Kajínek Official, který vznikl v červnu 2017 a sleduje jej přes 72 tisíc odběratelů, už dávno není jen platformou pro sdílení osobních úvah a rozhovorů, ale postupně se stal součástí české internetové scény. Nejsledovanější videa dosáhla stovek tisíc zhlédnutí. Přesto, že pro řadu lidí je amnestie Kajínka dodnes trnem v oku, kontroverzní postava českého společenského života vytěžila veřejný zájem ve svůj prospěch a budoucí šanci ze své značky těžit i komerčně.
Letos v létě přidal Kajínek k hlavnímu kanálu i nový projekt s názvem Kajínkův Gastro svět, který se však už takového zájmu netěší. Snaha stát se „lidovou verzí“ Zdeňka Pohlreicha přinesla prozatím pouze necelých sedm tisíc odběratelů a jen ve dvou případech řád desítek tisíc zhlédnutí. Jak sám Jiří Kajínek uvádí, na svém novém kanálu se vydává na cesty napříč Českem, testuje restaurace, fast foody i nečekané „gastro poklady“ a vše hodnotí neformálním, často odlehčeným způsobem. Podle anotace kanálu nejde jen o jídlo, ale i o zážitky.
Zdroj: mediaguru.cz