JAK BUDE TELEVIZE VYPADAT V ROCE 2021?

6. 1. 20216. 1. 2021
V roce 2020 televize upevnila svou roli arbitra národní nálady. Promění se v roce 2021 tato nálada v naději?

Není možné podívat se na budoucí stav mediálního a zábavního průmyslu, aniž bychom se ohlédli za loňským rokem. Naskytne se nám pohled plný trosek: uzávěry, propouštění, patové situace při regulaci, rušení akcí.

Byl to rok konců, začátků, reorganizací a renovací. Ale také naděje a potvrzení toho, co mnozí už nějakou dobu vědí: diváci se nejen dožadují nového obsahu, ale také si uvědomují, že pokud jde o zpravodajství uprostřed krize, klasická televize zůstává stabilní silou.

„VNITŘNÍ HODNOTA“


„Věřím, že pandemie potvrdila a zdůraznila vnitřní hodnotu tradiční televize a rozhlasu,“ řekl Adonis Hoffman, generální ředitel společnosti The Advisory Counsel, LLC, právnické firmy se sídlem v D.C. „Nemůžeme ani začít počítat množství sdělení, programů a typů obsahu, který byl věnován informacím, vzdělávání a zpravodajství o pandemii.“

Šéf přední národní asociace vysílacích společností byl téhož názoru. „Myslím si, že poslední měsíce posloužily divákům jako připomínka trvalé hodnoty místní klasické televize,“ řekl Gordon Smith, prezident a ředitel Národní asociace vysílacích společností (NAB). „Od pandemie po požáry na západním pobřeží, od celonárodních protestů proti rasové nerovnosti až po volby v roce 2020 jsme za posledních devět měsíců sledovali mnoho historických mediálně zajímavých událostí, což vedlo k nárůstu sledovanosti lineární televize.“

Na počátku března získalo odvětví jasný pohled na rozsah, jaký bude pandemie koronaviru mít, když organizátoři veletrhu NAB Show oznámili, že ruší prezenční část pravidelného ročního setkání v Las Vegas pro rok 2020. Předtím byl veletrh zrušen pouze jednou, a to během druhé světové války.

Jako největší událost v odvětví je každoroční NAB Show pro Národní asociaci vysílacích společností významným zdrojem financí. V roce 2019 veletrh generoval výnosy ve výši 46 milionů USD a přilákal 90,000 návštěvníků a více než 1,600 vystavovatelů. V březnovém rozhovoru Smith označil zrušení akce v roce 2020 za „bolestné“ rozhodnutí. Ovlivnilo nejen 90,000 osob, jejichž účast se očekávala, ale stálo také nevýslovné částky kvůli neuskutečněnému navázání kontaktů a spolupráce, což je zásadní důvod, proč mnoho lidí z odvětví na veletrh vůbec chodí.

Asociace nevyslyšela volání, aby veletrh přesunula na pozdější datum, a místo toho uspořádala pouze virtuální akci, tzv. NAB Show Express. Při pohledu do roku 2021 asociace NAB uvedla, že se více než 540 společností smluvně zavázalo, že bude na NAB Show vystavovat, pokud se akce do Las Vegas od 9. do 13. října 2021 vrátí.

TO PODSTATNÉ


Při vstupu do nového roku je jasnější, jak významný měl koronavirus dopad na mediální byznys, ať už jde o televizi, rozhlas nebo stream.

„[Pandemie měla] neuvěřitelný dopad jak na televizi, tak na rozhlas,“ řekl Mark Fratrik, senior viceprezident a hlavní ekonom společnosti BIA Kelsey. „Mnoho různých vertikál snížilo reklamní výdaje o značnou částku. Ohromné množství politické reklamy ztrátu samozřejmě částečně zmírnilo. Ale mnoho různých vertikál v oblasti oddechu a zábavy, např. filmy, reklamu v podstatě zastavilo nebo ji citelně omezilo.“

Podle odhadu výzkumné firmy IBISWorld se v oblasti médií a zábavy prognózuje pokles 6.7 % z důvodu zastavení výroby obsahu. Růst, který byl patrný v posledních letech – jak se vysílatelé začali přesunovat k digitální distribuci -, podpořil výnosy. Koronavirus však tyto tendence vykompenzoval, což v roce 2020 vedlo k poklesu celkových výdajů na reklamu a na čas zastavilo produkci nového televizního obsahu.

Nikde to asi nebylo citelnější než v živém sportu. Reklamy, které běží v průběhu utkání Národní ligy amerického fotbalu (NFL), jsou zpravidla díky velkému podílu diváků ty nejdražší na trhu. Ale sledovanost se snížila, protože kvůli pandemii se akce rušily a odkládaly. Podle deníku The Wall Street Journal vedl inzerenty pokles sledovanosti NFL v roce 2020 ke snížení cen za reklamu, což je něco neslýchaného.

NFL proto jednala o tom, jak letos dostat NFL Network na větší množství OTT platforem, včetně YouTubeTV, Vidgo a fuboTV, a zpřístupnit ji na chytrých televizorech, např. SmartCast od společnosti VIZIO, která minulý měsíc spustila výhradní specialitu „NFL Channel“.

PŘECHODNÝ ROK 2021?


I bez každoročního setkání a uprostřed pandemie pokračoval pokrok v odvětví v několika směrech. Neboli jak řekl Fratrik ze společnosti BIA Kelsey: „Bude chvíli trvat, než se místní televize vrátí, ale do roku 2022 by měla být zpět.“

Výbor pro pokročilé televizní systémy (ATSC) — podle nějž je pro rok 2020 příznačné zavádění zařízení pro spotřebitele a nasazování technologií v rámci stanic – uvedl, že i když mnoho stanic na předních 40 trzích zavede pro diváky technologii televize příští generace (NextGen TV) do konce roku 2020, on tento milník mírně posunul na polovinu roku 2021. Zavádění technologie však do konce roku nabralo na síle a jen v prosinci spouštělo NextGen TV pět trhů, včetně dvou největších – Seattlu a Detroitu.

„Myslím, že i nadále uvidíme neustálý příval místních televizních stanic, které spouštějí službu NextGen TV na trzích po celé zemi,“ prognózoval Smith z NAB. Výbor ATSC uvedl, že očekává zavedení NextGen TV na více než 60 trzích představujících 70 procent diváků do poloviny letošního roku.

Další světlý bod představoval příliv výdajů na politickou reklamu.

Ačkoli místní televizní stanice nadále pociťují vliv nové konkurence jak v přilákání diváků, tak v prodeji reklamy, „ohromná částka výdajů na politickou reklamu v roce 2020 – v Georgii až do 5. ledna – ukazuje význam místní televize na místním reklamním trhu,“ řekl Fratrik.

K dalším světlým bodům na horizontu patří odložené XXXII. letní olympijské hry, které se mají konat v červenci a srpnu 2021 v Tokiu. V roce 2011 se společnost NBC dohodla na uzavření smlouvy v hodnotě 4,38 miliardy USD s Mezinárodním olympijským výborem o vysílání olympijských her do letní olympiády v roce 2020. Tato smlouva dávala NBC práva na veškeré mediální platformy včetně televize, internetu a mobilních zařízení. NBC a Mezinárodní olympijský výbor také souhlasily s prodloužením na vysílání olympiády do roku 2032 v ceně 7,75 miliard USD. V nedávném článku v časopisu Forbes se uvádí, že NBC prodala reklamu na letošní hry v hodnotě více než 1,25 miliard USD, což představuje téměř 90 procent dostupného reklamního prostoru.

To však neznamená, že se neprojevily žádné dopady. Podle studie uveřejněné v Japan Times se očekávalo, že odložení her sníží roční hrubý domácí produkt v Japonsku odhadem o 7,8 bilionu jenů (75 miliard USD).

SÍLA STREAMOVÁNÍ


Absence takového mimořádně sledovaného programu v roce 2020 představovala významné negativum a je těžké ho vyčíslit, řekl Fratrik, protože americká ekonomika již zažívala pokles a v počátečních měsících prudce klesla i reklama. „Celkově národní a místní inzerenti neutratili v důsledku pandemie i ekonomického propadu a nekonání olympijských her několik miliard dolarů,“ uvedl.

Co zůstalo během roku 2020 silné? DTC streamování. Společnost Nielsen dokonce tvrdila, že pandemie katapultovala streamování do pozice současnosti – a možná budoucnosti – konzumace obsahu. Podle zprávy společnosti Nielsen o celkové sledovanosti ze srpna 2020 představovalo streamování v domácnostech využívajících služeb OTT 25 % času, který spotřebitelé strávili sledováním televize.

I zavedené vysílací společnosti sází na streamování, což je možná nejlépe vidět ze spuštění VUit, nové OTT aplikace vyvinuté společností Syncbak, která slučuje místní programy. Nová služba podporovaná mimo jiné Gray TV, Raycom a ViacomCBS, která měla premiéru v září, sama sebe propaguje jako „živý, místní a bezplatný Netflix”.

„Do poskytování místních streamovacích služeb a prodeje reklamy těmto platformám jsou hojně zapojeny velké televizní skupiny jako Tegna, Sinclair a Gray, ” dodal Fratrik.

Jinými slovy: „Mediální odvětví je překvapivě optimistické, vezmeme-li v úvahu události roku 2020,“ řekl Josh Steinhour, analytik výzkumné společnosti Devoncroft Partners. „Možná je to dáno tím, že odvětví a investoři jsou téměř jedinečným způsobem fascinováni počty předplatitelů DTC služeb.“

Podle zprávy společnosti Nielsen připadla na stream čtvrtina veškeré doby sledování televize, kdy v popředí stály služby Netflix, YouTube, Hulu, Amazon a Disney+. Společnost Nielsen také zjistila, že pandemie má významný dopad na konzumaci zpravodajství. „Jelikož spotřebitelé tráví více času doma a ve svých místních komunitách, způsobuje pandemie prudký vzestup konzumace a důvěry v místní zpravodajství,“ uvedla společnost Nielsen.

Podle Petera Katsingrise, senior viceprezidenta oddělení Audience Insights ve společnosti Nielsen, místní poskytovatelé zpravodajství ukazují, že jsou nastaveni na nový způsob, jakým spotřebitelé zprávy konzumují, a místní zpravodajství reaguje efektivním zásahem spotřebitelů.

„Pokud jde o konzumaci místních zpráv, ptali jsme se [v průzkumu] na žánry, jaké diváci během dne sledovali, [a] zpravodajství bylo na prvním místě,” řekl. „Místní zpravodajství je něco, co doma skutečně zasahuje… lidi, na které má situace dopad a pracují z domova. Jsou doma a opravdu [chtějí] mít nejčerstvější informace o tom, co se děje.”

Není žádné překvapení, že sledovanost televize v roce 2020 prudce vzrostla. Zpráva společnosti Nielsen Local Watch Report z října 2020 odhalila, že celková sledovanost zpráv za týden je vyšší téměř o hodinu a 20 minut ve srovnání se zářím 2019. A mění se i demografie těch, kdo se dívají. Sledování zpráv ve skupině mladších diváků ve věku 18-34 let vzrostlo mezi roky 2019 a 2020 o 134 %.

Studie společnosti Research and Markets zjistila, že trh médií a zábavy se podle očekávání stabilizuje a do roku 2023 při složeném ročním růstu 5,5 % dosáhne 133,7 miliardy USD.

DOKUD SE NESEJDEME


Co ještě náš čeká? Charakter obchodních veletrhů se určitě změní, řekl Steinhour. „Pokud vím, neexistuje žádný soubor dat, který by popisoval negativní dopad neuskutečněných akcí na odvětví v roce 2020,“ uvedl. „Potřebujeme, aby globální akce spojily komunitu celého odvětví. Netvrdím, že vím, jak se obchodní akce budou vyvíjet, ale s jistotou můžu říct, že budoucí veletrhy se nebudou podobat těm klasickým z roku 2019.“

Odvětví by se teď mělo podívat na to, co se děje mimo Spojené státy. Podle Steinhoura několik evropských zemí má nebo schvaluje daně ze služeb typu Netflix. „Jde o daně z příjmů, poplatky nebo vnitrostátní nařízení ohledně výdajů u velkých, dobře známých amerických digitálních společností,“ řekl. „Bez ohledu na strukturu takové daně je jejím záměrem chránit místní výrobu obsahu. K tomu dojde všude.“

Ostatní poukazují na přetrvávající význam zvyšování rozmanitosti ve vysílacím světě a zavedení ATSC 3.0.

A další, včetně Smithe z NAB, řekli, že nejdůležitější věc, kterou mohou vysílatelé udělat, je setkat se se zákonodárci a vysvětlit jim, jak zákony, regulatorní kroky a právní rozhodnutí ovlivňují každodenní provoz stanic. „Členové kongresu jsou si vědomi vlivu, jaký místní vysílací společnosti ve svých komunitách mají, a chtějí je vyslechnout,“ prohlásil.

Fratric dodal, že všichni vysílatelé potřebují mít při vstupu do roku 2021 nadále přehled o místních ekonomických podmínkách. „Mezi státy jsou velké rozdíly, pokud jde o přísnost lockdownu, dopady na zaměstnanost, a tedy i na prostředky, které se investují do reklamy,“ prohlásil. „Máme velkou naději, že díky distribuci vakcíny se více států otevře. Místní vysílací společnosti musí tyto události sledovat a odpovídajícím způsobem plánovat.“

Zdroj: tvtechnology.com

Načítání dalších...