JAK AI MĚNÍ ČESKÁ MÉDIA? ODPOVĚDI NABÍDNE KONFERENCE DIGIMEDIA 2024

22. 3. 2024
Nejen o televizním a rozhlasovém vysílání bude letošní 19. ročník konference Digimedia, která se uskuteční 13. června 2024 v Kongresovém sále České televize na Kavčích horách. Jeden z bloků bude věnován i umělé inteligenci a jejímu dopadu na česká média.

Konferenci pořádá Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace a koná se mimo jiné pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely, který je pozván na její slavnostní zahájení.

První blok se vrátí k loňské Světové radiokomunikační konferenci WRC-23 a jejímu rozhodování o osudu pásma UHF klíčového pro zachování terestrického televizního vysílání. Jaký dopad budou mít závěry této konference, která potvrdila ochranu televizních kmitočtů minimálně do roku 2031, na český trh? A jak se projeví v připravované aktualizaci Plánu využití rádiového spektra, kterou připravuje Český telekomunikační úřad? Neporazí terestriku nakonec IPTV?

Řeč bude také o vysoké inflaci, která poslední dva roky trápila nejen běžné spotřebitele, ale také provozovatele televizního vysílání. Přesto do éteru vstupují nové televizní stanice, které sází na terestrické vysílání. Jak se jim bude dařit a jakou mají šanci na úspěch na reklamním trhu? A budou stejně jako celoplošné sítě DVB-T2 úspěšné při shánění klientů i regionální televizní multiplexy? Že se televizím daří, dokládá rapidní zvyšování cen reklamních časů. Poroste tedy televizní trh i do budoucna? A podaří se České televizi prosadit zvýšení koncesionářského poplatku i v Parlamentu a před provozovateli komerčních televizí, s nimiž na toto téma debatuje v pracovní skupině zřízené ministerstvem kultury? Vznikne deklarovaná charta, která by měla lépe definovat náplň veřejné služby?

Jak si česká média poradí s nasazením umělé inteligence?


Umělé inteligenci ve službách médií bude věnovaný celý druhý blok konference Digimedia 2024. Český rozhlas nedávno oznámil zavedení jasných pravidel pro používání AI redaktory při vytváření obsahu. Budou se jimi inspirovat i komerční média a jaká vnitřní pravidla má v této oblasti Česká televize? Do jaké míry nechají média zpracovávat umělou inteligenci obsah a jaká je editorská kontrola nad tímto obsahem? Měl by být veškerý obsah generovaný AI jasně označovaný a jak? Dostane se i na téma, do jaké míry může AI nahradit novináře a autory textů. Nečekají nás podobné protesty jako u herců v Hollywoodu, kteří se obávali, že by je mohli nahradit AI avataři? Ostatně, u moderátorů se to už částečně děje: vzpomeňme jen příklady pražského Expres rádia či TV Brno 1.

Nahradí tedy moderátory v rádiu a televizi avataři pohánění umělou inteligencí? Bude to znamenat ztrátu práce pro lidské moderátory? A jak je právně ošetřeno využívání lidské podoby skutečných moderátorů v podobě AI avatarů? Diskutující v druhém bloku konference se budou zabývat také otázkou, kdo ponese odpovědnost za to, co řekne nebo udělá avatar vytvořený podle skutečného moderátora. Pozadu nezůstane ani téma nasazení AI při lepším cílení reklamy na internetu nebo prostřednictvím hybridního vysílání HbbTV. Digimedia 2024 se bude také zajímat, jak AI pomáhá s technickými aspekty vysílání a automatizací, např. u titulkování a do jaké míry je v tom samostatná. A pozastaví se také u etické otázky využití AI pro „oživení“ zesnulých interpretů – jaká pravidla nastavit i vzhledem k pozůstalým?

Digitální sítě pro rádia rozdané, začíná boj o zákazníky


Velmi sledovaný letos bude i třetí blok konference Digimedia 2024, tradičně zaměřený na digitální rozhlasové vysílání. Právě letos jsme se totiž dočkali přidělení kmitočtů pro digitální sítě DAB+ určené komerčním rádiím, takže tentokrát už nepůjde o žádnou akademickou debatu. Účastníci konference se dozví, jak je ČTÚ spokojen s výsledkem aukce kmitočtů pro DAB+. Očekával vydražení všech 29 sítí a konečný výnos téměř 80 milionů korun? Je reálné spustit a zaplnit všechny digitální sítě rádii? A nebudou si velká komerční rádia vysíláním v DAB+ kanibalizovat FM vysílání? Dostanou se totiž do schizofrenní situace, kdy na jedné straně chtějí dlouhodobě zachovat FM, ale v DAB+ nechtějí mít nízký zásah. Přitom digitální rozhlasový přijímač má jen 15 procent českých domácností. Co s tím?

Digimedia 2024 se také bude ptát, zda je český reklamní trh připraven na znásobení počtu komerčních rádií. Loni rádia utržila 1,5 miliardy Kč, kolik stanic je za to možné uživit? Vzniknou zcela nová rádia s novými provozovateli, nebo digitální prostor ovládnou klony stávajících komerčních rádií? Jednotlivých operátorů vysoutěžených sítí DAB+ se organizátoři konference zeptají na rozvojové plány jejich multiplexů a o názor požádají i zástupce veřejnoprávního Českého rozhlasu, který zatím jako jediný v České republice vysílá digitálně v DAB+ celoplošně. Chybět nebude ani otázka, jaká je budoucnost analogového vysílání v FM pásmu a zda se bude někdy v budoucnu vypínat či zda vznikne nějaká společná kampaň na podporu DAB+ napříč operátory sítí a provozovateli komerčních rádií.

Zdroj: mam.cz

Načítání dalších...