V dnešní době můžete být zároveň divákem, který přestal využívat tradiční kabelovou či satelitní televizi, i fanouškem televizního zpravodajství.
Spotřebitelé, kteří opouštějí placenou televizi, totiž mají k dispozici čím dál více možností mimo klasickou nabídku národních a lokálních zpráv v rámci balíčků kabelových televizí.
Zkuste se v místním nehtovém studiu nebo restauraci podívat na obrazovku na stěně: tam, kde jste dříve mohli sledovat CNN, Fox News nebo CNBC, možná dnes narazíte na bezplatný kanál vysílající hlavní zprávy.
Pro poskytovatele televizních zpráv se streamovací kanály staly důležitou součástí jejich budoucnosti. Tradiční sledování televize se pomalu vytrácí. Nová generace se spoléhá na informace z TikToku, Instagramu a dalších sociálních sítí.
Čím dál víc spotřebitelů objevuje národní a lokální zpravodajský obsah na kanálech, které jsou v mediálním odvětví známé jako FAST neboli bezplatné streamovací televizní kanály podporované reklamou. Televizory připojené k internetu, které jsou vybaveny vestavěnými bezplatnými streamovacími televizními platformami, jako jsou Tubi, Pluto TV, Roku a Samsung TV Plus, vyhledávání těchto nabídek značně usnadňují.
Růst kanálů FAST monitoruje Ethan Cramer-Flood, hlavní autor prognóz pro výzkumnou společnost Emarketer, která se zaměřuje na mediální odvětví. Teprve když nedávno sám zrušil kabelové připojení, uvědomil si, že může kdykoli sledovat místní zprávy z newyorských stanic, jako je WABC-TV, prostřednictvím svého zařízení Roku.
„Když jsem zrušil kabelovku, začaly mi chybět zprávy,“ řekl Cramer-Flood. „Ale jsou k dispozici na kanálech FAST. Ty celý den vysílají zpravodajské pořady a zprávy. Stačí se připojit a sledovat půl hodiny.“
S rostoucím využíváním kanálů FAST se zvyšuje i sledování zpravodajství na těchto kanálech. Podle údajů společnosti Emarketer sleduje kanály FAST 116,8 milionu amerických spotřebitelů a do konce desetiletí by tento počet měl dosáhnout 130 milionů.
Cramer-Flood uvedl, že díky televizorům připojeným k internetu je sledování kanálů FAST stejně pohodlné jako sledování kabelové televize.
„Vstupní bariéra je nulová,“ řekl. „Ani se nemusíte registrovat. Nic to nestojí. Prostřednictvím jediného kliknutí získáte stejný zážitek jako u kabelové televize.“
Vysílací sítě (včetně ABC, CBS a NBC a skupin vlastnících televizní stanice, jako jsou Fox, Nexstar a Scripps) provozují již řadu let streamovací zpravodajské kanály, díky nimž mohou oslovit mladší diváky, kteří se odvrátili od tradiční televize. Vysílají reprízy televizních zpravodajských pořadů, ranních show a zpravodajských magazínů, ale postupem času přidaly také originální streamovací programy, kde mohou nadějní adepti na budoucí televizní profesionály získat cenné zkušenosti v roli moderátorů.
Tom Llamas, moderátor „NBC Nightly News“, strávil čtyři roky na streamovacím kanálu NBC News Now, než v červnu nahradil Lestera Holta. Nevzdal se ale svého večerního streamovaného zpravodajství „Top Story“, protože si chtěl udržet pozornost diváků, jež jsou asi o 20 let mladší než ti, kteří sledují tradiční televizi.
ABC News, zpravodajská divize americké televizní sítě, vybrala Linsey Davis, moderátorku svého hlavního streamovaného zpravodajského programu na ABC News Live, jako spolumoderátorku prezidentské debaty v roce 2024. Ta pak vystoupila po boku Davida Muira z „World News Tonight“.
Vzhledem k pokračujícímu přesunu diváků ke streamování se k boji o diváky na kanálech FAST přidávají i stanice, jako jsou jako CNN a BBC News, přestože jsou stále závislé na příjmech z placené televize.
CNN nedávno spustila bezplatný streamovací kanál CNN Headlines, který přináší rychlé zpravodajství zaměřené na vybrané národní a mezinárodní události. Nejsou zde žádní živí hosté, panelové diskuse ani debaty, které jsou charakteristickým znakem vlajkové lodi kabelového kanálu. Diváci mohou hlavního moderátora kanálu, Brada Smithe, často vidět v kožené bundě namísto obleku a kravaty. To souvisí s myšlenkou, že konvence spojené s tradičními televizními zprávami nejsou pro mladší diváky tak důležité.
„Není to tak formální jako u kabelové televize,“ říká Eric Sherling, výkonný viceprezident CNN a programový ředitel CNN v USA.
Příchod kanálu CNN Headlines je předzvěstí plánů CNN nabídnout přímo divákům produkt na bázi předplatného, který jim poprvé umožní přijímat kabelový signál CNN bez placeného televizního předplatného.
Sherling uvedl, že tyto dvě služby osloví různé publikum. Mezi diváky CNN Headlines budou ti, kteří hledají stručnost, naopak platící zákazníci získají šíři a hloubku, kterou od kabelového kanálu očekávají.
Kanál CNN Headlines nahradil předchozí kanál FAST, který vysílal segmenty z kabelové televize. Nebyl téměř vůbec dramaturgicky upravený, ale „sledovala ho spousta lidí“, řekl Sherling.
První reakce na CNN Headlines byly podle sítě velmi pozitivní. Kanál dosáhl 30 milionů uživatelů měsíčně a více než 2 milionů denně.
Diváci rovněž rychle objevili streamovanou verzi BBC News, kterou v USA distribuuje kabelová společnost AMC Networks. Podle údajů AMC dosáhla služba v červnu maxima 258,5 milionu minut streamování, což je o 153 % více než ve stejném měsíci roku 2024.
AMC Networks se agresivně snaží umístit své programy na kanály FAST, protože odklon od kabelové televize znamená problémy s prodejem. Společnost má celkem 20 kanálů FAST, přičemž BBC News je nejnovějším přírůstkem.
Stream je identický s kanálem BBC News nabízeným předplatitelům placené televize. Amy Leasca, výkonná viceprezidentka pro správu partnerů společnosti AMC Networks, však uvedla, že společnost nezaznamenala žádný pokles sledovanosti kabelové televize.

Data ukazují, že diváci streamovaného obsahu sledují konkrétní naplánované programy na BBC News, což odráží zvyky tradičních uživatelů televize, řekl Leasca.
Fox Television Stations volí odlišný přístup. Její kanál LiveNOW vysílá nezpracované záběry z aktuálního zpravodajství. Redaktoři jsou na místě a provázejí diváky od jedné události k druhé. Videožurnalisté poskytují přímé vstupy k živému videu bez komentáře.

„Nepoužívají se tam žádná čtecí zařízení, žádné scénáře,“ řekla Emily Stone, viceprezidentka pro digitální obsah a LiveNOW ve Fox Television Stations.
Většina společností zveřejňuje jen sporadické interní údaje o tom, kolik diváků sleduje jejich zpravodajské kanály FAST. LiveNOW však zobrazuje počty diváků přímo na obrazovce v reálném čase. Jeff Zellmer, výkonný viceprezident pro digitální operace ve společnosti Fox Television, uvedl, že tyto údaje pomáhají službě určit, o čem bude informovat.
V pátek byl na LiveNOW vidět prázdný řečnický pult před tiskovou konferencí, na které bylo oznámeno zatčení údajného střelce pravicového aktivisty Charlieho Kirka. Na obrazovce se zobrazilo, že vysílání sleduje více než 345 tisíc diváků. A když mikrofon převzali představitelé orgánů činných v trestním řízení, počet diváků vzrostl na 400 tisíc.
Kanál LiveNOW dosáhl největší sledovanosti v únoru, kdy jeho přenos projevu prezidenta Trumpa před Kongresem sledovalo 1,95 milionu diváků.
LiveNOW začal jako experiment v roce 2014, kdy prezident Fox Television Stations Jack Abernethy vyzval divize, aby přišly s nízkonákladovou streamovací službou, která by využívala stávající zdroje.
„Stanice Phoenix se rozhodla, že založí kanál na YouTube, posadí někoho před přepínač s řadou živých přenosů a uvidí, co se stane,“ řekl Stone.
V rámci streamu byly vysílány živé přenosy z místních událostí, příležitostně se podařilo zachytit i automobilovou honičku z Kalifornie.
Když však v roce 2020 propukla pandemie COVID-19 a došlo k protestům proti zabití George Floyda policií, veřejnost zoufale hledala aktuální informace od úředních zdrojů. Kanál LiveNOW si tehdy získal mnoho příznivců.
„Každou vteřinu se konala tisková konference z jednotlivých měst,“ řekl Zellner.
Mezi videožurnalisty kanálu LiveNOW nejsou skvěle placení moderátoři, kteří jsou již dlouho pilířem zpravodajství televizní sítě. Deset zaměstnanců, kteří provozují tuto službu, pracuje v minimalistických studiích v Phoenixu a Tampě na Floridě. To pomáhá udržet službu v zelených číslech.
Kate O'Brian, která do konce loňského roku dohlížela na provoz streamovaných zpravodajských kanálů společnosti Scripps, uvedla, že méně formální přístup streamovacích zpravodajských kanálů bude pravděpodobně v budoucnu normou.
„Myslím, že diváci oceňují jeho neupravenou podobu,“ řekla O'Brianová. „Někdy to nevypadá hezky. Ale myslím, že po pandemii, kdy všichni reportéři seděli ve svých sklepech nebo garážích, doznala shovívavost diváků a jejich přizpůsobivost velkých změn.“
Zdroj: latimes.com