Letošní ročník soutěže Effie přináší výrazně přepracovanou strukturu a nové kategorie, Agentury i značky tak mají více příležitostí získat ocenění za opravdu fungující komunikaci.
Už jen pár týdnů zbývá do uzávěrky letošních effie. Soutěž, kterou už po osmadvacáté pořádá Asociace komunikačních agentur, letos reaguje jak na vývoj českého trhu, tak na posuny v globálních trendech efektivní komunikace. Výsledkem je nová struktura a výrazně rozšířené portfolio kategorií – tedy více příležitostí pro značky i agentury získat ocenění za prokazatelně fungující marketing. Uzávěrka přihlášek je 24. srpna, vítězové budou vyhlášeni 10. prosince 2025.
Nově mohou ve své vlastní kategorii poměřit výsledky například kampaně z oblasti automobilového průmyslu, kosmetiky, maloobchodu, sportovního marketingu a gamingu.
Effie tak reaguje na poptávku po větší granularitě a relevantnosti: některé tržní segmenty a typy kampaní byly dříve těžko zařaditelné. Nové členění dává příležitost nejen širokému spektru zadavatelů, ale také umožňuje přesnější srovnání v rámci oboru. Vzniká tak rovné hřiště pro lokální i globální hráče, korporace i menší značky.
Velkou změnou je i otevření specializovaných kategorií, které odrážejí společenský přínos. Kategorie Positive Change má dvě části: environmentální – kampaně, které měřitelně změnily chování nebo aktivity směrem k ekologicky udržitelnějším řešením, zvýšily poptávku po udržitelnějších produktech a službách a měly pozitivní vliv na značky i životní prostředí – a sociální, tedy kampaně, které se osvědčily při řešení nebo ovlivňování sociálních problémů a rozšiřování aktivit, které prospívají společnosti.
Nová kategorie pro inovativní využití mediálního plánování umožňuje pochlubit se novými plánovacími metodami nebo netradičními komunikačními kanály. Inovacím se věnuje i kategorie Marketing Innovation – tedy inovativní marketingové nebo obchodní aktivity a plány, které měly zásadní dopad na tržní pozici značky, produktu či služby. Může jít například o inovace samotného produktu, změny v balení, technologii, designu nebo zapojení zákazníků do vývoje.
Rozšíření kategorií odráží vývoj marketingové komunikace. Zvyšující se komplexita prostředí, nové formáty a rostoucí požadavky na specializaci vedou k tomu, že efektivní kampaně dnes vznikají na pomezí strategie, dat, kreativity a technologií. Rozumět publiku, zvolit správný kanál, načasování, vyhodnotit výsledky – to vše vyžaduje expertní přístup. A právě v tom je role agentur nezastupitelná. Nové členění kategorií tak nereflektuje jen trendy, ale i změny v tom, jak dnes značky budují vztah se zákazníky a jakou přidanou hodnotu přináší profesionálně vedená komunikace.
A více kategorií také znamená větší prostor pro inovativní přihlášky. Kritéria hodnocení širokou porotou složenou z těch nejzkušenějších profesionálů z komunikace a marketingu – jak z agentur, tak od zadavatelů – však nadále kladou důraz na prokazatelnou a daty podloženou efektivitu, strategické myšlení a kreativitu. Tak do toho, držím všem přihlašovatelům palce!
Zdroj: mam.cz