Jak pandemie covid-19 ovlivnila návyky českých televizních diváků bylo tématem prezentace Terezy Šimečková, výkonné ředitelky společnosti Nielsen Admosphere, která zajišťuje měření TV sledovanosti, na letošním 17. ročníku konference Digimedia 2022.
Jak hned v úvodu své prezentace Tereza Šimečková připomněla, elektronické měření TV sledovanosti v České republice v letošním roce slaví už 25. výročí. Živá sledovanost je v tuzemsku měřena prostřednictvím tzv. peoplemetrů už od roku 1997 a od roku 2002 tento projekt zajišťuje právě společnost Nielsen Admosphere (dříve pod názvem Mediaresearch). Ta se s ATO čerstvě dohodla na měření TV sledovanosti i pro další období let 2023 až 2027.
Za celou dobu měření doznal projekt několika významných změn a inovací. Měření živé sledovanosti bylo v roce 2013 rozšířeno i o odloženou sledovanost (zpětné zhlédnutí nahraných pořadů nebo pořadů z TV archivu po dobu následujících 7 dnů). V roce 2018 pak přibylo ještě crossplatformní měření sledovanosti pořadů (sledovanost TV pořadů na internetu přes PC a mobily včetně HbbTV).
Během zmíněných 25 let se také významně rozšířil počet měřených stanic z 5 na více než 100 TV kanálů, a tomu odpovídá i rozšíření samotného panelu měřených domácností s peoplemetry z původních 660 na 1 900.
Významnou změnou je i to, že pokud v současnosti mluvíme o oficiální televizní měně, je do ní započítáno vše, co bylo zhlédnuto živě i zpětně po dobu dalších 3 dnů.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek1.jpg)
Covidová pandemie nahrála televizi
A jak tedy televizní sledovanost a chování českých diváků ovlivnila covidová pandemie? V obou letech 2020 a 2021, kdy probíhala covidová pandemie nejsilněji, se oproti předchozím rokům průměrná TV sledovanost zvýšila. „Televize začala mít v době covidu novou hodnotu, lidé byli doma a vyhledávali si informace,“ řekla Tereza Šimečková s tím, že si televize drží stále pozici nejsilnějšího média.
Průměrná doba, kterou diváci starší 15 let stráví denně sledováním televize (ATS), se v letech před covidovou pandemií pohybovala kolem 3,42 hod denně. Během covidových let vzrostla, a to v roce 2020 na 3,59 hod a v roce 2021 dokonce na 4,02 hod.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek2.jpg)
Velkého nárůstu dosáhla TV sledovanost hned v březnu 2020 s vyhlášením nouzového stavu a posilovala proti předešlým rokům i v obdobích, kdy byla zavedena proticovidová opatření jako omezení volného pohybu osob a další.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek3.jpg)
Významný nárůst je v covidových letech vidět zejména u cílové skupiny diváků ve věku 55 až 64 let, kteří u TV obrazovky trávili denně v průměru téměř o hodinu více času než v předcházejícím období, a stala se pro ně extrémně důležitým zdrojem informací.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek4.jpg)
Zpravodajství se těšilo divácké přízni
Když se na to podíváme optikou zpravodajství, v období covidové pandemie jeho sledovanost opět vyletěla oproti předchozím rokům 2015 až 2019 nahoru. Vrcholy sledovanosti opět najdeme v době vyhlášení mimořádných protiepidemických opatření. Vyšší sledovanosti pak zpravodajství dosahuje i během dalších mimořádných událostí jako jsou například parlamentní volby.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek5.jpg)
Sledovanost televize dětskými diváky
Zvýšení zájmu pak můžeme pozorovat i u dětských televizích pořadů. Typická sledovanost TV dětskými diváky ve věku 4 až 14 let v čase 8 až 15 hod se v letech 2015 až 2019 pohybovala v průměru od 30 do 45 minut denně. O Vánocích je pak čas strávený sledováním televize delší, stejně tak během školních prázdnin.
Během covidového období, kdy byly školy zavřené a probíhala online výuka, se děti přesunuly k TV obrazovkám a trávily u nich ještě více času. V některých obdobích to bylo až 1 hodinu denně. V roce 2021, kdy byly školy zavřené jen částečně, je sledovanost oproti roku 2020 nižší.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek6.jpg)
Během covidu posílilo odložené sledování pořadů
Jak bylo zmíněno už na začátku, díky rozvoji technologií se peoplemetrové měření rozšířilo i o tzv. odloženou sledovanost. Ta dosáhla svého boomu právě v období covidové pandemie.
„Během covidového období se lidé začali více dívat na některé pořady zpětně. V roce 2021 dosáhl timeshift v průměru už 30 minut z celkové denní sledovanosti,“
sdělila Tereza Šimečková s tím, že se stal důležitým způsobem konzumace TV pořadů už u všech věkových skupin.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek7.jpg)
Obecně již mají televizní pořady různou strukturu sledovanosti, která závisí i na tom, jaké cílové skupiny je konzumují. Pro mladší cílovou skupinu je už významná sledovanost na digitálních platformách prostřednictvím webu či mobilního telefonu.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek8.jpg)
Co přinesl covid v oblasti TV sledovanosti?
Když si na závěr shrneme nejdůležitější změny, které nám přineslo covidové období na poli televizní sledovanosti, vidíme, že význam televize v této době ještě zesílil. Lidé více sledovali televizi a významně vzrostl zájem o TV zpravodajství a dětské pořady. Televizní diváci se také naučili ke svým oblíbeným pořadům vracet, čímž vzrostl i podíl odložené sledovanosti na celkovém sledování televize.
Došlo tak k urychlení digitalizace populace a lidé se naučili využívat nové technologie jako HbbTV vysílání a rovněž služby IPTV operátorů, kde je vidět zajímavý nárůst. Zatímco v roce 2019 tyto služby podle dat Nielsen Admosphere využívalo pouze 11 procent domácností, v roce 2021 už to bylo 22 procent.
![](https://www.screenvoice.cz/wp-content/uploads/2022/07/Obrazek9.jpg)