Proč je černý pátek (nebo celý týden či měsíc) důležitý
Nákupní svátky jsou globálním fenoménem, který se nyní výrazně posunul do oblasti online nákupů. Původně propagační nástroj, jakým je například sleva na Black Friday, se postupně stal rozhodujícím motorem růstu pro e-shopy, jako je Amazon a Alibaba. Ty slevové akce zahájily už 11. 11. na Den nezadaných v Číně v době, kdy byly dobré časy, nízké úrokové sazby a název hry byl předbíhat konkurenci.
Nyní je svět ale úplně jinačí. Důvěra spotřebitelů je otřesená, životní i podnikatelské náklady vzrostly a nevypadá to, že by měly v dohledné době klesnout. Posuny ve svátečních spendech ale doprovázejí další velké příběhy: vzestup umělé inteligence ve vyhledávání zaměřeném na nakupování apod. Některé z těchto trendů se tak stávají výmluvnějšími než množství utracených peněz.
Signály
- Růst celkového objemu: Mastercard SpendingPulse oznámil, že maloobchodní tržby v USA vzrostly o 4,1 % ve srovnání s Černým pátkem 2024.
- Elektronický obchod nadále roste: Tržby z elektronického obchodování vzrostly meziročně o 10,4 %. Společnost Salesforce oznámila, že celkové online výdaje v USA dosáhly 18 miliard dolarů, což představuje 3% skok.
- Objem objednávek se snížil: Objem objednávek se podle společnosti Salesforce snížil o 1 %, zatímco průměrné prodejní ceny vzrostly o 7 %, a počet jednotek na transakci meziročně klesl o 2 %.
- Umělá inteligence "ovlivnila" prodeje: USD (ačkoli zjistit celkové celosvětové výdaje je mnohem složitější).
- Pozor, celosvětově: Ačkoli se zdálo, že vyšší ceny jsou hnacím motorem růstu horní linie, podle prognóz společnosti Mastercard se v Evropě, Brazílii a Austrálii opakuje obrázek středně vysokého jednociferného růstu.
Přehodnocení svátečních nákupů
Podle průzkumu společnosti Intuit Mailchimp z počátku letošního roku je pro nakupující v době ekonomického stresu likvidita skutečně důležitá, protože mnoho nákupů na sváteční sezónu se někdy přesouvá na říjen.
"Éra impulzivních svátečních nákupů končí," říká Joe Shasteen, globální manažer pokročilé analytiky společnosti RetailNext, v komentáři pro Retail Dive. "Spotřebitelé mají vše pod kontrolou a Černý pátek považují za jeden z údajů v mnohem delší honbě za hodnotou."
Zdroj: warc.com
