Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY NÁZOR TRENDY ZAHRANIČNÍ

ZAUJATÉ, NUDNÉ, CHAOTICKÉ NEBO ŠPATNÉ: VĚTŠINA DOSPÍVAJÍCÍCH MÁ NEGATIVNÍ NÁZOR NA ZPRÁVY V MÉDIÍCH, UKAZUJE PRŮZKUM

6. 11. 20256. 11. 2025
Přibližně polovina dotázaných dospívajících se domnívá, že novináři si často „vymýšlejí detaily, jako jsou citáty“ a „platí za zdroje“.

Mary Robb, učitelka společenských věd na Andover High School v Massachusetts, vyučuje mediální gramotnost již 25 let. Tato zkušená pedagožka považuje za nezbytnou součást občanské výchovy výuku kritického čtení a schopnosti vyhodnocovat zprávy a online informace v éteru.

Vloni se zúčastnila jedné z výukových hodin, kde Robb přednášela skupině studentů, převážně ze třetího a čtvrtého ročníku. Po živém nácviku v učebně, při kterém studenti porovnávali dva články pojednávající o nehodě auta a cyklisty, měla příležitost položit teenagerům několik otázek o jejich konzumaci médií a důvodech, proč se tohoto kurzu účastní. Výsledky svého průzkumu shrnula takto:

Zaujalo mne, že žádný ze studentů – ani ve volitelném kurzu o médiích – neprojevil zájem stát se novinářem. Někteří z nich dokázali vyjmenovat zpravodajské kanály, kterým důvěřují, ale ostatní uvedli, že zprávy získávají prostřednictvím sociálních médií, sdílených příspěvků přátel nebo toho, co zaslechnou, když jejich rodiče sledují televizi. Položili mi také pár dotazů, včetně několika otázek týkajících se úskalí, výzev a etiky povolání novináře.

Možná jsem tedy měla být připravena na výsledky nové zprávy od News Literacy Project, která zkoumala postoj amerických teenagerů k novinářům. I přesto mne čtení studie nazvané “Biased,” “Boring,” and “Bad”: Unpacking perceptions of news media and journalism among U.S. teens nepříjemně překvapilo. Online průzkumu se zúčastnilo 756 teenagerů (ve věku 13–18 let) z celé země. Chcete znát klíčové závěry?

  • Drtivá většina teenagerů (84 %) popsala zpravodajská média negativními slovy – často charakterizovala média jako záměrně klamavá nebo vyvolávající negativní emoce. Pět nejčastěji uváděných slov bylo „podvodné“, „šílené“, „nudné“, „předpojaté“ a „smutné“, jak vyplývá z velmi depresivního slovníku zveřejněného v této zprávě.




  • Zhruba polovina dotazovaných teenagerů se domnívá, že novináři si často „vymýšlejí detaily, jako jsou citáty“ a „platí za zdroje“. Když výzkumní pracovníci z News Literacy Project seskupili odpovědi, nejčastěji zmiňovanou oblastí, ve které by se profesionální novináři měli zlepšit, byla upřímnost a správná prezentace faktů. Více než třetina teenagerů se domnívá, že novináři by se mohli zlepšit jednoduše tím, že „budou říkat pravdu“, „ověřovat fakta“ a „nebudou lhát“.


Průzkum vychází z odpovědí studentů, kteří se zúčastnili také předchozího průzkumu. Z této zprávy vyplývá:

  • Necelá polovina (45 %) teenagerů uvedla, že novináři demokracii spíše škodí, než aby ji chránili. A asi dvě třetiny teenagerů (67 %) uvedly, že je „trochu“ nebo „vůbec“ neznepokojuje prudký pokles počtu zpravodajských organizací. Vzhledem k tomu, že stále více zpravodajských organizací spoléhá na příjmy generované čtenáři a zdůrazňuje svou roli strážců demokracie, je to opravdu znepokojivé.

  • Většina teenagerů (80 %) uvedla, že profesionální novináři nevytvářejí informace, které by byly „nestrannější“ než jiné druhy online obsahu.


Nicméně, ani dospělí zpravodajským médiím ve Spojených státech nedůvěřují. Odpovědi teenagerů jen odrážejí rozšířené přesvědčení starších Američanů. Pouze 28 % Američanů uvádí, že novinářským médiím důvěřuje „velmi“ nebo „dost“, a situace je ještě horší, pokud se podíváme na jeden konec politického spektra. Podle údajů společnosti Gallup, které byly zveřejněny minulý měsíc, pouze 8 % Američanů, kteří se hlásí k republikánům, věří, že média podávají zprávy „úplně, přesně a spravedlivě“.

Výsledky v podstatě odrážejí mediální systém, který je chaotický, roztříštěný a nejasný. Ptát se Američanů, jak moc důvěřují médiím, je složitější, protože se rozšířila jejich představa o tom, jak vypadá profesionální novinář nebo zpravodajská organizace. Tradiční zdroje zpráv ztrácejí ve Spojených státech vliv a nyní jsou hlavním zdrojem zpráv pro Američany sociální média.

Na jaká média myslí teenageři, když odpovídají na otázky týkající se zpravodajských kanálů? Na The York Times nebo CNN? Breitbart nebo Fox News? Místního novináře ve své komunitě nebo někoho na druhém konci světa, který se objevuje v jejich feedu? Předchozí průzkumy organizace News Literacy Project ukázaly, že mnoho teenagerů má problém rozlišit mezi zprávami, názory a reklamou.

Nový průzkum se ptat také na populární představu o novinářích. Pouze 32 % teenagerů dokázalo uvést nějaké filmy nebo televizní pořady, které jim přišly na mysl, když přemýšleli o žurnalistice. Nejpopulárnější byly série filmů Spider-Man a Zprávař: Příběh Rona Burgundyho. (To není zrovna nejlichotivější portrét této profese.)

Zpráva obsahuje doporučení, jak některé z těchto neutěšených dojmů zlepšit – kromě toho, že donutíte teenagera ve svém okolí sledovat filmy Spotlight, Všichni prezidentovi muži nebo Když promluvila.

Výzkumní pracovníci z organizace News Literacy Project samozřejmě věří, že klíčem je mediální gramotnost. Příliš málo škol poskytuje nestranné vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti a ty, které to dělají, jako je například třída Mary Robb na střední škole Andover High School, často nabízejí tento předmět jako volitelný.

Zeptala jsem se Mary Robb na závěry zprávy. Cynismus ji nijak zvlášť nepřekvapil, protože stejnou skepsi pozoruje ve svých třídách už roky. Řekla, že schopnost rozlišovat mezi standardní žurnalistikou a jinými typy informací je jednou z klíčových lekcí, které doufá, že si její studenti odnesou.

„Mezi další [poznatky] patří vědomí, že se mohou rozhodnout být aktivními, nikoli pasivními konzumenty všech druhů médií; další nutností je soubor dovedností, které jim umožňují dekonstruovat mediální sdělení,“ řekla Mary Robb. „Tyto dovednosti jsou nezbytné, pokud chce být člověk aktivním konzumentem médií. A konečně, aktivní konzumenti médií jsou lépe informovaní občané/voliči, kteří jsou následně schopni činit vlastní, svobodná rozhodnutí o tom, koho a co budou volit.“

Mary Robb přiznala, že jeden ze závěrů průzkumu – že pouze asi polovina teenagerů (56 %) věří, že novináři berou ve své práci vážně standardy, jako je přesnost a spravedlnost – „jí zlomila srdce“.

„Zjistila jsem, že tento názor mají nejčastěji studenti, kteří používají senzační zdroje zpráv,“ řekla Mary Robb. „Nejsou příliš zběhlí v dekonstrukci zpravodajských článků. Jakmile se v tom však zdokonalí, uvědomí si, že existuje mnohem více novinářů a zpravodajských organizací, které tyto standardy berou vážně, než se původně domnívali.“

Vzhledem k počtu teenagerů, kteří nejsou obeznámeni s etikou a standardy profesionální žurnalistiky, doporučuje zpráva rodičům a pedagogům, aby studenty povzbuzovali k interakci s profesionálními novináři nebo – podle mého názoru ještě lépe – aby studenty povzbuzovali k účasti v žurnalistických programech, aby sami „zažili náročnost toho, co je zapotřebí k produkci kvalitní žurnalistiky“.

Celou zprávu si můžete přečíst zde.

Zdroj: niemanlab.org

Načítání dalších...