Letošní rok přináší symbolické výročí – uplynulo 150 let od prvního doloženého použití slova creativity v angličtině. Historik Adolphus William Ward tento výraz použil v roce 1875 v souvislosti s „poetickou kreativitou“ Williama Shakespeara. Dnes je význam kreativity ve všech odvětvích, včetně mediálního, zcela nepochybný. Podle Sira Johna Hegartyho, který se podílel na realizaci zprávy The Business of Creativity, je kreativita životně důležitá pro lidský pokrok, protože formuje kulturu, podporuje byznys, posiluje empatii a dává smysl lidské existenci.
Klíčová zjištění zprávy TBOC
Autoři zprávy The Business of Creativity (TBOC) zavedli pojem „creative leap“, který označuje v historii výrazný skok vpřed, ať už jde o globální počin (například zavedení internetu), nebo o počin v osobní sféře či v životě firmy. Zpráva identifikuje šest klíčových „kreativních skoků“:
- Globální růst navzdory turbulencím: digitální ekonomika má do roku 2028 dosáhnout hodnoty 16,5 bilionu USD (17 % světového HDP), počet patentů v roce 2023 dosáhl rekordních 199 275 v Evropě.
- Podnikatelský boom: rekordní počet nových firem v USA (5,4 mil. v roce 2023) a Velké Británii (850 tisíc nově zapsaných podniků v roce 2024).
- Kreativní odvětví: ve Velké Británii přispěla kreativní odvětví v roce 2023 částkou 124 miliard GBP (5,2 % HDP), ale v roce 2024 byl zaznamenán mírný pokles zaměstnanosti i hrubé přidané hodnoty.
- Rozkvět, nebo úpadek: značky, které mají kreativitu ve své DNA (Apple, Google, Waymo), rostou; pouze 13 % firem se ale označuje za „kreativně odvážné“. Firmám, kterým chybí kreativita, hrozí úpadek.
- Tvůrci mají hlavní slovo: podle odhadů společnosti Deloitte zhruba 50 milionů tvůrců generuje obsah pro 5 miliard uživatelů sociálních sítí; obchod na sociálních sítích má v roce 2026 dosáhnout 2 bilionů USD.
- Napětí kolem umělé inteligence: 69 % vedoucích pracovníků věří, že AI zvýší důležitost lidské kreativity; hodnota trhu generativní AI má v roce 2032 dosáhnout 1,3 bilionu USD.
Kreativita v obchodní oblasti
Průzkum mezi 450 vedoucími pracovníky z USA, Velké Británie a Singapuru odhalil, že 87 % z nich považuje kreativitu za stejně klíčovou jako efektivitu a kontrolu nákladů.

Kreativita je vnímána jako zásadní faktor pro inovace produktů a služeb, angažovanost zaměstnanců, ochotu experimentovat a učit se z chyb, nacházení nových způsobů řešení, adaptaci na změny, budování identity značky, schopnost přilákat a udržet si kvalitní zaměstnance i růst příjmů, budování konkurenční výhody a schopnost najít na trhu nové příležitosti:

Byly ale identifikovány také „mezery v kreativitě“, které se týkaly geografie (např. vedoucí pracovníci z USA jsou optimističtější než jejich kolegové ze Singapuru), generací (mladší vedoucí pracovníci více věří v kulturu nápadů, starší zaujímají cyničtější přístup a více si uvědomují související výzvy a problémy) a postojů (i přesto, že 86 % lidí uznává obrovskou důležitost kreativity 71 % vedoucích pracovníků tvrdí, že důraz na kreativitu je často přehnaný).
Jak udělat další kreativní skok
Kreativita vyžaduje odvahu, ambice a optimismus. Správná struktura a nástroje mohou firmám usnadnit rozvíjení těchto vlastností v týmu. V závěru zprávy jsou uvedeny tři praktické kroky, které mohou firmám pomoci k dalšímu kreativnímu skoku:
- Audit kreativních skoků: zjistit prostřednictvím diskuse mezi vedoucími pracovníky, kolik kreativních skoků se firmě podařilo učinit (nebo se o ně alespoň pokusit) a kolik odvážných nápadů se ve firmě realizuje.
- Vlastní průzkum: využít metodologii TBOC k měření kreativity v rámci organizace.
- Obnovení zakládající filozofie: sdílet původní tvůrčí příběh firmy. Kulturní změna začíná vyprávěním příběhů a kreativita vzkvétá, když si lidé připomínají, proč tu jsou a co chtějí budovat.
Kreativita je klíčem k růstu
Kreativita není jen příjemným doplňkem. Je to strategický pilíř růstu a inovací a je nezbytným faktorem, který přispívá k odolnosti firem. V dnešní éře umělé inteligence a geopolitických turbulencí představuje lidská představivost rozhodující konkurenční výhodu. Její rozvíjení vyžaduje správné vedení ze strany managementu, cílenou kultivaci firemní kultury, měření výsledků i značnou ochotu riskovat.
Rozvíjení ambicí je zcela zásadní. Týmy, které chápou význam své práce, budou podávat nadprůměrné výkony. Velká umělecká díla mají ambice, vaše firma by je měla mít také.
Sir John Hegarty, kreativní ředitel, The Business of Creativity
Téma kreativity zazní také na webináři The Case for Creativity, který bude Sir John Hegarty realizovat 24. září 2025 ve spolupráci s Orlandem Woodem. Webinář je zdarma a registrovat se můžete zde.